Pälsen skavs av under sadeln! Vad göra?

V

vonHausswolff

Under bakre bossorna skavs pälsen av och jag vet inte hur jag ska få bukt med det.

Jag har en sadel som är utprovad för hästen och han har inga problem med tryck eller skav av den i övrigt. Däremot rör sig ju hästens rygg under sadel och schabrak och det är väl friktionen som uppstår som gör att pälsen skavs av. Han har inte ont av det och han är inte helt kal, men det ser ju inte så snyggt ut.

Måste jag byta sadel trots allt? Den ligger ju bra i övrigt. När jag tittar på min andra häst ser jag att ryggen rör sig under sadeln även där, men han får inget skav.

Hjälp?:confused:

Sv: Pälsen skavs av under sadeln! Vad göra?

Tyvärr så bör du nog byta sadeln. Antagligen har hästen ändrat form med sadeln, byggt på sig och nu passar den inte längre

Jag fick oxå en sadel utprovad som sen skavde bak, bytte till en rakare sadel som funkade perfekt

Tack för ditt svar.

Man fasicken då! :cry:
Jag har bara haft sadeln en kort tid och den passar honom ju i övrigt.

Kan man inte göra något annat? Typ svanskappa eller något?

hejsan, om det bara är nu i sammband med hårfällningen tror inte jag det är någon fara, då är det många som får lite märken där bossorna ligger an och pälsen som skall av är ju "död" och där blir lätt märke under en kort period, fortsätter det får du nog byta sadel, hejdå

hejsan, om det bara är nu i sammband med hårfällningen tror inte jag det är någon fara, då är det många som får lite märken där bossorna ligger an och pälsen som skall av är ju "död" och där blir lätt märke under en kort period, fortsätter det får du nog byta sadel, hejdå

Min får alltid lite skav vid pälsfällningen, annars aldrig. Har löst det med ett helt fårskinsklätt schabrak (ej padd) en månad om året. fungerar fin fint.

Min får alltid lite skav vid pälsfällningen, annars aldrig. Har löst det med ett helt fårskinsklätt schabrak (ej padd) en månad om året. fungerar fin fint.

Hmm, jo det kan ha med fällningen att göra. Jag ska absolut prova ett fårskinnsschabrak! Tack för era svar. :banana:

du behöver itne byta sadel! min häst får oxå sånt skav i mängder av sadeln på våren när han byter päls skaffa sadelgjordstunnel i fårskinn och ett fårskinn att lägga med håren neråt under sadel och schabrak det funkar utmärkt bara att ta bort igen sen när hästen slutat få skav

Om sadeln passar nu, lär den inte passa med ett fårskinnsvojlock om den inte blev inpassad med en sådan. Bra att veta, sätt på dig raggsockor prova sen att använda dina vanliga skor. Funkar det?

Jag tror faktiskt att det bara är pga fällningen, så här i fällningstiden är pälsen lite kinkigare. Så har du kollat sadeln och vet med dig att hästen inte har ändrat sig speciellt sen dess så tror jag du kan ta det lugnt och rida på, bara hästen inte blir alldeles kal under.

Min har också fått lite skav nu, och sadeln är kollad så det bör inte va någon fara med den. Jag försöker att kanske ta någon dag extra från backen istället just för att det ser så styggt ut med skav, men det är mer för min egen skull. Tror inte hästen bryr sig ... :angel:

Alla svar du fått som anser att det är ok med skav har ju själva skav....säger det dig nåt?:angel:

Om sadeln nyligen är utprovad så får du helt sonika be den utprovaren komma tillbaka för givetvis är det så att sadeln ligger i bakvikt=skav under bossorna. Och det ska ju inte hända riktigt så fort om den är utprovad rätt.

Hästar är ju enormt tåliga djur, de kämpar och går med för smala, för vida och felpassade sadlar utan att klaga alltför mycket. På det sättet är det bättre med en häst som är känslig och "skriker" i högan sky när sadeln inte passar men det är få som är såna.

Vore roligt om du la in lite bilder så vi fick se din häst och sadel.

Under bakre bossorna skavs pälsen av och jag vet inte hur jag ska få bukt med det.

Jag har en sadel som är utprovad för hästen och han har inga problem med tryck eller skav av den i övrigt. Däremot rör sig ju hästens rygg under sadel och schabrak och det är väl friktionen som uppstår som gör att pälsen skavs av. Han har inte ont av det och han är inte helt kal, men det ser ju inte så snyggt ut.

Måste jag byta sadel trots allt? Den ligger ju bra i övrigt. När jag tittar på min andra häst ser jag att ryggen rör sig under sadeln även där, men han får inget skav.

Hejsan ! Har samma problem med min häst men han är också bullig och när man borstar honom är det som om det låsnar tort skinn är det så på din pålle också ?
Mvh Ulrika

hade samma problem med min häst...blev sadelbyte. men ibland kan ju hästarna bli lite tetiga i pälsen vid fällning så testa med fårskin och be någon som kan sadlar komma å titta

Lägg en fårskinnspad underst, mot hästens rygg! Funkade för både mig och en tjej i stallet. Sadlarna ligger jättebra och är varken för lång eller för rak, jag har helt enkelt en väldigt, väldigt känslig häst.

Vi har en häst i vårat stall som oxå har problem med detta. Det blev bättre när dom köppte en fårskinnspadd och la fårskinnet met hästens rygg. (Förstår du) Det är iallafall billigare än att fixa en helt nu sadel. Värt att prova.:):banana:

Kan du inte reklamera sadeln om det var nyligen?

Visst är hästarna olika känsliga,men den ska då få skav över hela tryckytan inte längst bak eller framtill.

Ett renskinn hjälper o lyfter upp sadeln lite, men på sikt bör du byta.

Den kan vara för rak- antar att det är baktill.

Hmm, jo det kan ha med fällningen att göra. Jag ska absolut prova ett fårskinnsschabrak! Tack för era svar. :banana:
Min pålle fick skav av schabrakkanten strax bakom sadelgjorden. Jag köpte en stor bit teddy (större än schabraket) och sydde ett underlägg med teddy på undersidan och vanligt tyg på översidan. Skavet är nu helt borta. Mycket tunnare än fårskinn och dessutom lättare att tvätta (och myyyyycket billigare). Eftersom underlägget inte sitter fast i sadeln så borde det i ditt fall bli så att friktionen blir mellan underlägget och vojlocken/schabraket istället för mot hästens rygg. Ett tips är dock att sy på hällor för sadelgjorden då den tenderar att glida bak där. Någon övrig fastsättning i sadeln behövs inte. Sedan om skavet fortsätter efter fällningen kanske du måste kolla efter en annan sadel ändå.

Min häst fick också skav, där bak varje vår. Jag hade en Westernsadel och köpte en pad av Neopren. Det finns också vojlockar av neopren. Det hjälpte. Inga problem efter det.
Lycka till.:rofl:

En del hästar är enormt skavkänsliga, vi har en i stallet som får skav av schabraket. Dvs ingen missanpassad, felaktig sadel, utan bara av schabraket, kantbandet runt om dvs.

Min får lite slitage i pälsen under pälsfällningen, ett par veckor, sen är det borta lika snabbt som det kom. På samma ställe som vonHausswolffs häst får det.

Och den sadeln kontrolleras var och varannan vecka, fördelen med en att ha en sadelutprovare i vänskapskretsen:).

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 258
Senast: JennyLz
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 944
Senast: caballus
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 393
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka