Pälsätare..??

Amore

Trådstartare
Hästen har fått päls "avskaft" främst på ansiktet men också i en sträg längs mankammen, under manen. Hon kliar sig också mycket! Kan det vara pälsätare? Vad gör man åt det? Ska veterinär titta på det?

Sv: Pälsätare..??

Hästen har fått päls "avskaft" främst på ansiktet men också i en sträg längs mankammen, under manen. Hon kliar sig också mycket! Kan det vara pälsätare? Vad gör man åt det? Ska veterinär titta på det?

När jag trodde min häst fått pälsätare fick jag tipset från en vetrinärstudent att rycka bort lite päls i nexempelvis pannan, då skulle man se de små äggen. Hon sa även att man kan se dem krypa omrking :crazy: om man särar på mannen. Nu hade inte min häst pälsätare utan hade bara blivit käkad på i hagen :devil: så jag skrev aldrig upp namnet på ett medel hon talade om men det fanns på apoteket tror jag. Man sprayar på det. Mot klådan funkar väl probolja bäst tycker jag.

Det vi gör är att behandla med etotal puder så att det inte sprider sig, sedan kommer de små äcklena :devil: att försvinna när hästen tappar vinterpälsen.

Min har pälsätare på halsen & på ena låret, snyggt är det ju inte direkt men det är ju inte farligt.

Våra verkar inte klia sig så mkt, men det kanske är olika från häst till häst?

Måste fråga, smittar pälsätare? Jag fick reda på igår att ett av de andra stona i "vår" hage fick konstaterat att hon hade pälsätare för ca 1 till 1 o 1/2 månad sedan!
Hade precis innan jag fick redan på detta noterat kala fläckar (dock med kort hår längst in) både på mitt ridsto och unghästen. Båda på samma ställe på undersidan av halsen. Jag funderar på om det kan vara pälsätare eller att de fällt klart till sommarpäls där redan. Det kan tilläggas att ridstoet inte har mycket vinterpäls kvar att fälla. Alla täckhår har fällts och kvar finns bara underullen. Vad tror ni, pälsätare eller fällning?

//Sara

Hej!
Jag har haft problem med pälsätare flera gånger, det min vet rekomenderat är frontline spray som upprepas tre ggr med två veckors intervaller. Så att Gneterna(ägg och larver) oxå dör. Men man kanske ska vara lite försiktig på dräktiga ston det är trots allt ett gift. Jag har också hört att dom dör ut om det blir en varm sommar dom tål inte värme..... men vad vet jag!:)

Pälsätare är väldigt vanligt på "långhåriga" hästar, och just den här tiden på året. Om man är snabb att se att de har pälsätare så kan man raka(klippa) ett rektangulärt område under manen där de brukar börja "härja" och sedan pudra med Etotal (läskigt gift) där. Annars kan man köpa Frontline spray på Apoteket, receptfritt, och spraya på lite överallt(utom runt ögon och mule), eller så köper man Switch Pour-on-lösning, hos t.ex. Lantmännen , och häller i en sträng från öron till svans, 2-3 gånger med 12-14 dagars mellanrum. Måste upprepas för medlet tar bara levande fullvuxna löss och inte äggen, utan de måste hinna kläckas och tas innan de hunnit lägga ägg i sin tur.
Hoppas du blir av med dom otäckingarna:mad:!!

Hästarna i vårt stall har också råkat ut för det, så jag har varit och inhandlat Etotal idag.
Dock har inte jag islandshäst. Men det är väl samma behandling antar jag.

Pälsätare smittar ja. Frontline var det som jag blev rekomenderad.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
475
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 132
Senast: Diabetikern
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar