Pälsätare

M

mammamu

Har ni erfarenhet av pälsätare - vilken typ av kvalster är det? vad kommer det sig att vissa hästar få dessa, och andra inte?:confused:

Finns det medel att ta bort dessa, eller har ni anddra tips och råd?

Sv: Pälsätare

Jag antar att du menar pälsätande löss?
Det finmns ett medel som heter Switch som du applicerar på hästen enl anvisning. Det brukar funka. Tänk dock på at det inte räcker med en sträng på ryggen utan applicera också under buken etc, annars flyttar bara lössen på sig. Annars kan du bada hästen i Dermocan, men det känns ju mindre aktuellt nu på vintern.
Du måste tvätta alla borstar, täcken och vojlock etc samtidigt, annars får du bara tillbaka dem. Borstarna kan du tex lägga i blöt i Virkon, täcken etc ska helst tvättas i 60 grader, men kolla att du inte förstör dem...
Är din häst väldigt intim med nån annan som tex går i samma hage kan det vara bra att behandla båda på en gång då den andra antagligen också har lössen och smittar mellan dem..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat