Pälsätare

Sv: Pälsätare

Jag rakade hela hästen, tvättade med såpa på extra utsätta delar och behandlade med frontline. Det försvann. Veterinären sa att jag skulle tvätta hästen med ett medel som inte längre finns...

Prövade med Frontline för x antal år sen när de nyinköpta hästarna visade sig ha pälsätare. Minns inte riktigt hur vi gjorde, sprayade hela? eller bara del av hästen med Frontline. Minns i alla fall att det skulle upprepas med några veckors mellanrum. Blev ganska dyrt att behandla flera hästar men resultatet blev bra. Har nu drabbats att pälsätare igen, fick rådet av veterinären att behandla med Coopersect (misstänker att det är samma eller åtmistone liknande Switch) 10 ml i mankammen och upprepa efter 2 eller 4 veckor - enkelt o helt bra pris... (hoppas bara att det fungerar, har bara behandlat 1 gång ännu så resultatet ser jag väl sen..)

Min unghäst hade pälsätare för några år sedan. Fick något utskrivet av veterinär, antar att det var liknande Switch. Man skulle iallafall droppa på ryggen vid två tillfällen med några veckors mellanrum. Det försvann. Raka eller tvätta hela hästen ska man inte behöva göra mitt i vintern...

Mina andra hästar fick inga pälsätare trots att de var nära min unghäst, så det smittar inte så lätt.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
343
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna