pälsätare, loppor m.fl (sammanslagen)

K

knasan

pälsätare

Lägger frågan här eftersom jag tror att många islandshästägare är vana vid pälsätare m.fl.
Vad vet ni om dem, hur känner ni igen dem och vad gör ni åt dem?
Riskgrupper, sekundärinflammationer, förebyggande mm.

Jag har precis blivit lovad ett receptbelagt medel av min veterinär, men är ändå nyfiken på att veta mer. Tack på förhand!

Vad vet ni om dem, hur känner ni igen dem och vad gör ni åt dem?
Riskgrupper, sekundärinflammationer, förebyggande mm.

Jag har precis blivit lovad ett receptbelagt medel av min veterinär, men är ändå nyfiken på att veta mer. Tack på förhand!

Sv: pälsätare, loppor m.fl

Vår d-ponny hade kala fläckar när vi köpte honom. På våren när det började bli varmt så började det röra på sig i mankammen bl a. Små "söta" pälsätare.. Vi blev rekommenderade Switch Off av vår veterinär vilket funkade. Anledningen till att vår ponny blev angripen(enligt veterinären) var hans dåliga allmäntillstånd. Dåligt skick både psykiskt och fysiskt när vi köpte honom (vi köpte honom enbart pga hans otroligt vänliga ögon och att vi inte kunde lämna honom kvar hos förra ägaren pga av hans tillstånd). En av alla dessa (irländska)importer som inte haft så roligt på livets resa.

Vår d-ponny hade kala fläckar när vi köpte honom. På våren när det började bli varmt så började det röra på sig i mankammen bl a. Små "söta" pälsätare.. Vi blev rekommenderade Switch Off av vår veterinär vilket funkade. Anledningen till att vår ponny blev angripen(enligt veterinären) var hans dåliga allmäntillstånd. Dåligt skick både psykiskt och fysiskt när vi köpte honom (vi köpte honom enbart pga hans otroligt vänliga ögon och att vi inte kunde lämna honom kvar hos förra ägaren pga av hans tillstånd). En av alla dessa (irländska)importer som inte haft så roligt på livets resa.

:p Så gulligt av er att ta hand om sådan! Hoppas att ni haft mycket roligt ihop med den hästen!!!

Tack för de orden! Har blivit smått "dumförklarad" att jag köpte honom. Vi fick inte röra honom första veckan. Stod med huvudet i ett hörn. Var rädd för allt och alla. Vi "nollade" honom med allting och började om med allt. Nu efter drygt tre år så funkar han jättebra och är otroligt tillitsfull. Han skulle alldeles säkert gå igenom eld och vatten för oss. Ibland får jag riktigt ont i hjärtat när jag ser på honom, tycker om honom så mycket! Vi har våra hästar hemma på gården och den här killen har vandrat så mycket trots att han är så ung. Vi kommer att behålla honom hela hans liv ut. Han har vandrat klart..

Sv: pälsätare

Vad är det för ett receptbelagt medel du fått utskrivet från din vet? Kan ju vara bra att veta.. Har precis upptäckt att en häst i stallet har troligtvis fått detta "gidder"..

Sv: pälsätare

Har inte varit på apoteket än, men det kommer. Det lär finnas några olika, både receptbelagda och icke. Vissa ska bara läggas på, några ska schamponeras. Ryktesvägen har jag hört de som använder medel man har till kor, som tidigare varit använda på hästar, men rekommendationen är tillbakadragen pga att man inte har EU-godkänd forskning. T o m en veterinär sade detta till mej, så då borde det varit OK!

Oj, nu ryser jag....:love:
Nej, hur kan någon tycka att det är fel att ta hand om en häst som bara haft otur, den kan ju vara hur fin som helst!!! Det är ju roligt att vara lite extra pedagogisk och hänsynsfull. Och spännande att se vad som kryper fram!

Sv: pälsätare, loppor m.fl (sammanslagen)

Switch pure on fungerar.

Man ska vara uppmärksam på om en liten fläck ser ut som om någon har klippt av håren. Ofta får dom i ansiktet och på halsen från någon annan i hagen.

Lättbehandlat och inget att hetsa upp sig för, värre med ringorm och löss.

Jag undrar faktiskt hurpass giftigt switch-pour-on är. Hade det till mitt sto i förebyggande syfte mot fästingar innan, men lade av med det när hon betäcktes. Både för hingstens skull och fostrets.(Hingstar biter ju ibland i manen när de bestiger).

Jag undrar faktiskt hurpass giftigt switch-pour-on är.

Det är inkubationstid för slakt, men det är ju höga krav där. Dumt att behandla i "fel" lägen t.ex. vid betäckning.

Följer man instruktionerna och inte överbehandlar tror jag inte det är någon fara. Men jämför gärna alternativen.

Knapplån
Ni som behandlar pälsätare med switch, Hur gör ni? Switch ska ju vara långtidsverkande, så jag antar att det räcker att behandla en gång (jag tänker på att pälsätarna lägger ägg som kläcks). Mina drabbade islandshästar har så rysligt mycket päls att jag tycker att det känns som större delen av medlet bara stannar i pälsen, men det kanske gör nytta ändå? Jag har aldrig lyckats se pälsätarna (bara spåren efter dem) är de svåra att se med blotta ögat?

Har 2 shettisar som går på lösdrift och i fjol vinter fick dom rekordtjock päls eftersom det var så kallt. fick se att dom båda fått ohyra som gnagde i flanker, sadelstaden och under manen, jag lämnade upp några fasttejpade kryp till vet och han kom fram till "pälsätare" ett litet kryp som trivs i tjocka pälsar på vintern.. behandlade med switsh 2 ggr med 7 dagars mellanrum och har inte sett av krypen sen dess. vet rekomenderade 2 behandlingar eftersom switsh bara biter på levande kryp och äggen kläcks efter ca 5 dagar. hällde en liten strimla från nacken och bak till svansroten.. hur enkelt som hellst. behövde inte raka hästarna ellen något annat.

Efter att ni har behandlat era hästar hur har ni gjort med utrustningen och stallet? Har läst olika åsikter där en del menar att lössen inte klarar sig utan värddjur och att tvättning av täcken osv är onödigt? Andra menar på att ALLT ska tvättas med medel dvs både stall och utrustning? Vad är rätt och fel?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Övr. Barn Denna frågan har jag ställt mig själv i fyra år. Och jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara synd om ensamstående föräldrar...
Svar
9
· Visningar
2 222
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar