Pälsätande löss

S

Solfari

Hej på er!
Har en fråga som kanske någon av er kan hjälpa mig med innan jag ringer vetrinären imorgon.

Pållen har fått pälsätare för ca 5 veckor sedan och jag trodde de var borta, men icke! Pälsen är avsakvd vid öronen och han har streck på mage och rygg med halva pälsen kvar. Kliar litegrann.

Vi har pudrat honom med Etotal lite då och då , men jag tvekar på att det verkligen går igenom den otroligt täta pälsen.
Vi klippte honom för 1 månad sedan och behandlade honom med en omgång Switch, men då fick han "bulor" i skinnet på ca 3x5 cm. De gick visserligen bort efter ett par dagar, men jag är osäker på om man ska våga ge honom en dos till, ifall han reagerar likadant igen.
Tacksam om någon har lite tips, och eventuellt vad ni haft för erfarenheter.

Sv: Pälsätande löss

Sånt där "mag&tarm" ska ju ha inverkan. Och sen vet jag en del som kört med probprodukterna också

Hej på er!
Har en fråga som kanske någon av er kan hjälpa mig med innan jag ringer vetrinären imorgon.

Pållen har fått pälsätare för ca 5 veckor sedan och jag trodde de var borta, men icke! Pälsen är avsakvd vid öronen och han har streck på mage och rygg med halva pälsen kvar. Kliar litegrann.

Vi har pudrat honom med Etotal lite då och då , men jag tvekar på att det verkligen går igenom den otroligt täta pälsen.
Vi klippte honom för 1 månad sedan och behandlade honom med en omgång Switch, men då fick han "bulor" i skinnet på ca 3x5 cm. De gick visserligen bort efter ett par dagar, men jag är osäker på om man ska våga ge honom en dos till, ifall han reagerar likadant igen.
Tacksam om någon har lite tips, och eventuellt vad ni haft för erfarenheter.
Lillen hade pälsätare förra vintern, pudare på etotal.
Hade plasthandskar och gnuggade in det i botten på pälsen.

dom försvann helt.

Om ni nu har klippt honom så har han väl inte så mkt päls ?

Jag använde Sebacil som jag fick recept på av veterinären och det funkade verkligen toppen bra!

Mvh J

Skall kolla upp Sebasil.
Etotal har jag kört med, men det är så förbaskat svårt att få in i pälsen på rygg, mage och bak! Gnuggar och ryktar in det som tusan, men jag tycker bara att det lägger sig utanpå iallafall. Men det har noghjälpt litegrann.
Jag förstod tyvärr inget av vad Spurning menade, så jag vore glad om du kunde förklara lite mer.:confused:
Vad kostade Sebacil, förresten?

Hejsan!
Sebacil är ett medel som man har i vatten (enligt bruksanvisningen) och sedan tvättar man in det i hela hästen och ska vara försiktigt med ögon och känsliga ställen. Det är i princip som att tvätta hästen ;) Man gör detta 3 ggr per vecka. Alltså en gång i vecka i tre veckor, luddig förklaring :smirk: Det jag köpt kostade någon kring 300-400 kr. Kommer inte riktigt ihåg, men det var 500ml också. Men det är verkligen värt pengarna! För min hästs pälsätare försvann nästan helt redan första tvätten.

Jag rekommenderar iaf sebacil om din häst har pälsätare :)

Mvh J

Ajdå! Det kanske inte går att tvätta hästen nu direkt? Är ju nollgradit på nätterna... Skall man blaska in hela hästen så den är tvättad, eller räcker det kanske att stryka på det och sedan på med ett täcke så han torkar? Kanske finns som någon annan lösning? Skall kolla upp det. Tack!

De gånger jag haft pälsätare har jag badat och skrubbat ordentligt med vanlig grönsåpa. Det har tagit kål på dem! Grönsåpan förstör inte det naturliga fettet i pälsen så det brukar gå bra att använda på vintern också så länge de kan torka ordentligt.

Lusschampo för hundar fungerar utmärkt. Bada 1 gång per vecka i 3 veckor så försvinner alla ägg också. Det är mindre starkt än Sebacil och Etotal men kanske svårt om du inte har tillgång till spolspilta med varmvatten. Fungerar dock mycket bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min häst drabbades av pälsätare i vintras, som inte ville försvinna (DÖ)!:( Började behandla henne med Switch pour on efter...
Svar
7
· Visningar
1 583
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka