PalominoQuarterhingst

Sv: PalominoQuarterhingst

Det fanns väl palominos på båda sidor men lite längre bak. Typ farfar? Och likaså fanns det väl på mammas sida?

Jajjemen, modern är ju Buckskin så gulanlaget kommer därifrån.

Googlade lite så tror jag fått någon klarhet i det, gulanlaget som jag fattade det måste synas för att hästen ska bära det?

Men hur dominant är det?

Han är u: Buckskin, e: bay/Tobiano
Ue:bay. Uu:Palomino
Ee:Palomino eu:black/Tobiano

Så färgen borde väl komma från uu?
För eftersom fadern som är efter Golds Rebel Charm blev skäck borde han ju inte vara bärare av anlaget?

Jajjemen, modern är ju Buckskin så gulanlaget kommer därifrån.

Googlade lite så tror jag fått någon klarhet i det, gulanlaget som jag fattade det måste synas för att hästen ska bära det?

Men hur dominant är det?

Ja det måste synas. Det är 50% att gulanlaget förs vidare till avkomman och en av föräldrarna har det och då i enkel upplaga -dvs avkomman blir TEX palomino eller buckskin osv.

Om båda föräldrarna bär på gulanlaget är det 75% chans att det förs vidare, och då 50% i enkel uppsättning och 25% i dubbel uppsättning -TEX cremello eller perlino.

Vilken färg beror på vad avkomman har för "grundfärg"
Nedan färgnedärvningen från grundfärgerna i enkel och dubbel upplaga.

Svart - Smokey Black - Smokey Cream
Brun - Buckskin - Perlino
Fux - Palomino - Cremello

I dubbel upplaga är gulanlaget homozygot, dvs Smokey Creams, Perlinos och Cremellos kommer att nedärva gulanlaget 100% av gångerna.

Förstår inte vad du menar med att färgen kommer från mormor? Mamma har ju anlaget så det kommer från henne (u).

Sedan om det blir buckskin eller palomino har inget med det att göra. Om fölet hade varit fux i botten hade den blivit palomino, nu var den brun i botten och blev buckskin.

Skäck har inget med färganlaget att göra. Men det kommer inte från pappan eftersom han är brun. Han hade ju kunnat vara palomino tobiano eller buckskin tobiano till exempel och då kunnat nedärva gulanlaget.
Färganlag och färgTeckningsanlag är två helt skilda saker.

Senast ändrad:

Det var just Palomino jag syftade på :-)
Men nu hänger jag med :-D
Alltid roligt att få det förklarat av någon som verkligen kan!

Tack!! :-D

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 203
Senast: Idas
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V