PalominoQuarterhingst

Sv: PalominoQuarterhingst

Det fanns väl palominos på båda sidor men lite längre bak. Typ farfar? Och likaså fanns det väl på mammas sida?

Jajjemen, modern är ju Buckskin så gulanlaget kommer därifrån.

Googlade lite så tror jag fått någon klarhet i det, gulanlaget som jag fattade det måste synas för att hästen ska bära det?

Men hur dominant är det?

Han är u: Buckskin, e: bay/Tobiano
Ue:bay. Uu:Palomino
Ee:Palomino eu:black/Tobiano

Så färgen borde väl komma från uu?
För eftersom fadern som är efter Golds Rebel Charm blev skäck borde han ju inte vara bärare av anlaget?

Jajjemen, modern är ju Buckskin så gulanlaget kommer därifrån.

Googlade lite så tror jag fått någon klarhet i det, gulanlaget som jag fattade det måste synas för att hästen ska bära det?

Men hur dominant är det?

Ja det måste synas. Det är 50% att gulanlaget förs vidare till avkomman och en av föräldrarna har det och då i enkel upplaga -dvs avkomman blir TEX palomino eller buckskin osv.

Om båda föräldrarna bär på gulanlaget är det 75% chans att det förs vidare, och då 50% i enkel uppsättning och 25% i dubbel uppsättning -TEX cremello eller perlino.

Vilken färg beror på vad avkomman har för "grundfärg"
Nedan färgnedärvningen från grundfärgerna i enkel och dubbel upplaga.

Svart - Smokey Black - Smokey Cream
Brun - Buckskin - Perlino
Fux - Palomino - Cremello

I dubbel upplaga är gulanlaget homozygot, dvs Smokey Creams, Perlinos och Cremellos kommer att nedärva gulanlaget 100% av gångerna.

Förstår inte vad du menar med att färgen kommer från mormor? Mamma har ju anlaget så det kommer från henne (u).

Sedan om det blir buckskin eller palomino har inget med det att göra. Om fölet hade varit fux i botten hade den blivit palomino, nu var den brun i botten och blev buckskin.

Skäck har inget med färganlaget att göra. Men det kommer inte från pappan eftersom han är brun. Han hade ju kunnat vara palomino tobiano eller buckskin tobiano till exempel och då kunnat nedärva gulanlaget.
Färganlag och färgTeckningsanlag är två helt skilda saker.

Senast ändrad:

Det var just Palomino jag syftade på :-)
Men nu hänger jag med :-D
Alltid roligt att få det förklarat av någon som verkligen kan!

Tack!! :-D

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
713
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 386
Senast: Bee
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 322
Senast: hastflicka
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka