PalominoQuarterhingst

Sv: PalominoQuarterhingst

tja... det ar en jattebra fraga du.. jag vet inte...

bra avel ar snordyrt.. och det ar alltid ett risktagande med betackningar och folningar och allt som hor dar till.

Nej jag förstår det med. Det var bara den där generaliseringen om "hästidioter" som inte har råd med en 65 000 kr häst. Alltså icke-penningstinna köpare som mindre värda hästägare. Men jag kan studsa på uttryck ibland. Jag håller med i sakfrågan dock.

Du måste förstå att den svenska quarter horse gänget är lite special.... uppdelet i flera olika gruppering.
Dom betala saftig för att skapa ett "image" av nåt dom har valdig lite begrep på.
"Pengar kan aldrig köpa klokhet"

tja... det ar en jattebra fraga du.. jag vet inte...

bra avel ar snordyrt.. och det ar alltid ett risktagande med betackningar och folningar och allt som hor dar till.

So true Canada ;)
Amigo was a 100.000sk + baby, and thanks to another persons stupidity I picked up one hell of a horse dirt cheap :D

Have too agree with Eva....a lot of wanna-be horse idiots out there.

Du kan tycka vad du vill, men Brittiska palominoföreningen har funnits sen 1946 och är erkänd EUstambok.
Palominoföreningen i USA är väl snart 100 år gammal, men ingen av dom kan väl nåt om avel utan ägnar sig år nån oseriös korsningsavel......Tur att det finns så många experter här.

den ar dryga 70 ar gammal.

Citerar deras hemsida "To record and preserve the pedigree of the Palomino Horse while maintaining the integrity of the breeds"

Tur du ar sa palast sjalv.

Jaha, så 70 eller 100 år gör så stor skillnad?
tror nog att det finns betydligt mer kunskap där än hos vissa i canada.
Jag förstår inte riktigt vad du vill bevisa, är det att vi i sverige är dumbommar och inte förstår nåt eftersom vi vill korsa in lite quarter in våra palominos ?
För övrigt har jag en dotter i Australien vars svärföräldrar föder upp Australian Stock horse sen 50 år och dom korsar in quarter med jämna mellan rum eftersom dom tycker att den korsningen är perfekt för australiska förhållanden, men dom kanske borde fråga dig om råd innan dom fortsätter med den aveln?

For det forsta sa erbjod jag dig hjalp med att kontakta en manniska som ar aktiv inom namnda avelsforbund - det erbjudandet ignorerade du och i stallet borjade du forolampa mig.

For det andra sa ar jag svensk.

For det tredje sa bor du lasa -igen- citatet fran namnda avelsforening.

for det fjarde - ska du ha en "kvalite" hast galler vad jag tidigare skrev - en kvalite hingst.

Det finns i dagslaget mig veterligen 2 i sverige, aktiva i avel, som uppfyller fargkravet!

Hur de korsar sig pa en 3vagskorsning vet jag inte, om deras agare skulle lata dig betacka med dom vet jag inte och jag ar ratt overtygad om att de bara kor naturligt.

For det femte - kan du inte besvara kritik med mer genomtankta kommentarer an personpahopp sa kanske du ska tanka igenom dina planer for stoet lite battre.

*KL

Jag rider varken western eller avlar, men hoppas man får vara med ändå ;)

Tänkte bara inflika att bara för att man väljer att avla på någon specifik färg betyder det ju inte att man behöver skita i allt annat hos stoet/hingsten. Det är faktiskt fullt möjligt att ta hänsyn BÅDE till färg och hästarnas övriga egenskaper. Låter ofta som att folk utgår från att man automatiskt struntar i resten om man bryr sig om färg, och så behöver det ju absolut inte vara.

Däremot så begränsar det såklart urvalet om man är ute efter en viss färg utöver övriga egenskaper. Om man redan sysslar/inriktar sig på en ras där det kanske inte finns så många bra hingstar (inom någorlunda realistiskt avstånd/tillgänglighet) så är det ju dock inte så smart att begränsa sig ytterligare pga färg...

Fast man minskar ju utbudet av hingstar väldigt kraftigt om man tex är ute efter gult så den perfekta komben lär vara svår att få till om man inte har en j-vla tur.

Jaha, så 70 eller 100 år gör så stor skillnad?
tror nog att det finns betydligt mer kunskap där än hos vissa i canada.
Jag förstår inte riktigt vad du vill bevisa, är det att vi i sverige är dumbommar och inte förstår nåt eftersom vi vill korsa in lite quarter in våra palominos ?
För övrigt har jag en dotter i Australien vars svärföräldrar föder upp Australian Stock horse sen 50 år och dom korsar in quarter med jämna mellan rum eftersom dom tycker att den korsningen är perfekt för australiska förhållanden, men dom kanske borde fråga dig om råd innan dom fortsätter med den aveln?

Här har du lite läsning:
www.wikipedia.org/wiki/Australian_Stock_Horse
En del Stock Horse Breeders vill inte har Quarter Horse Blood i deras häster men vill hålla sig till dom gamle blods linja.

www.wikipedia.org/wiki/Palomino
Med Palomino uppfördning bor man vara insätt i dess genetics för att få främ True Palomino. (tro Bewildered och Wrangler är insätt i detta).
Avels arbetet med dessa häster kan vara besvarliga igenom man sikta på ett viss färg.
Att få en häst av rätt färg och är av god exterior och typ kan vara en svor uppgift och krävs stor kunnighet.

neee serru.. jag vet ingenting alls om vare sig nedarvning eller avel for jag ar ju kanadensare Leaf! :rofl: Kanadensare kan ju inget alls om avel har vi ju lart oss i traden.

F.o. gallande fargavel och genetik hos palominos

http://www.horse-genetics.com/palomino-horses.html (nu kor vi lite allmanbildande har i traden tjoho!)

Polo, det finns en anledning att amerikanska och kanadensiska hastar anvands for att "foradla" andra boskapsarbetande raser - helt enkelt for att de vet vad de gor nar de avlar sina arbetshastar.

som tidigare namnts i traden, for att polo ska fa ett pallisfol sa kravs en cremello, vilket ar eh ja... ganska ovanligt i sverige. Och inte ens om hon lyckas fa till en AI betackning med nagon av dessa 2 (kan vara 3, ar inte saker) sa ar det ingen garanti att hon far en pallis.

Lagg dar till att den ena av dessa hingstar ar ganska krallig i typen, fin tycker jag iofs, men inte direkt natt och hur han nedarver pa en sa pass blandad hast kan man bara gissa.

Hade TS varit, ja har pa den har sidan om saker och ting, hade utbudet varit betydligt storre och chansen att hitta en BRA PASSANDE hingst ar.. storre an mikroskopisk hade det varit - lite - annorlunda.

Men nu sitter det som det sitter, att utbudet ar minimalt, AI savittjagvet ickeexisterande, och sa vidare.

ja, nej, nu ska jag sova. Pusspuss pa er folken, jag lar val aterkomma i morron. lol

Fast man minskar ju utbudet av hingstar väldigt kraftigt om man tex är ute efter gult så den perfekta komben lär vara svår att få till om man inte har en j-vla tur.

Såvida man inte tittar på Tyska Rid ponnyer, där är det gott om riktigt, riktigt dunderbra gula hingstar.

En liten reflektion bara. Söker du en palominofärgad quarter på semin så kan du väl kika utanför Sveriges gränser? Det finns väl många på semin utomlands som kan tänka sig att skicka semin till Sverige? Det borde ju öka utbudet rejält?

neee serru.. jag vet ingenting alls om vare sig nedarvning eller avel for jag ar ju kanadensare Leaf! :rofl: Kanadensare kan ju inget alls om avel har vi ju lart oss i traden.

F.o. gallande fargavel och genetik hos palominos

http://www.horse-genetics.com/palomino-horses.html (nu kor vi lite allmanbildande har i traden tjoho!)

Polo, det finns en anledning att amerikanska och kanadensiska hastar anvands for att "foradla" andra boskapsarbetande raser - helt enkelt for att de vet vad de gor nar de avlar sina arbetshastar.

Oh wow Canada....Great Site....Thank You :bow:
Comfirms what I said earlier....you gotta know what your doing if you want a Palo:
www.horse-genetics.com/palomino-horses-breeding.html

Canada har faktis en fantastik häst som gå tillbaka till Louix XIV "1600tal" som Amigo´s blod linja gå tillbaka till!
www.wikipedia.org/wiki/Canadian_horse

KL

Skulle vilja ha lite mer förståelse för det här med gulanlag, hur vet man vilka hästar som bär?
Har själv en Palomino men ingen av föräldrarna har den färgen, däremot finns den tillbaka i stammen.

KL

Skulle vilja ha lite mer förståelse för det här med gulanlag, hur vet man vilka hästar som bär?
Har själv en Palomino men ingen av föräldrarna har den färgen, däremot finns den tillbaka i stammen.

Någon av föräldrarna har en gulgen. Vad har föräldrarna för färg?

KL

Gulanlaget måste komma från någon av föräldrarna, vad har dom för färg?
En del flaxfuxar kan se ut och kallas felaktigt för palomino.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 203
Senast: Idas
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama