PalominoQuarterhingst

Sv: PalominoQuarterhingst

senast for 4 veckor sedan sag jag reggade, renrasiga folungar kopas till ett pris av 5 cent per pound, dvs killprice. Reggade arsfol for 50 dollar. Valstammade, och jag menar Riktigt valstammade, 1 och 2 aringar for 500-600 dollar. Ja, koavlade da alltsa.

jag blir mindre och mindre vanligt stalld till folk som vill avla, aven om det "bara" ar ett fol och "bara" at sig sjalv... finns manga bra hastar ute i varlden som behover nytt hem.

Och ja, den mindre vanliga installningen riktas aven mot mig sjalv och min lille 2ars hingst.

Mitt sto kommer från en mkt förvärvningssäker familj inom palominoaveln i england, och jag har sett fadern samt äger modern (fuxstoet är moderlivsimport) , nu råkade mitt sto bli fux, därför vill jag lägga på en hingst som om möjligt ger palomino så jag kan fortsätta min palominoavel och registrera avkomman i British Palomino Society som är en EUgodkänd stambok. Skulle nu resultatet med den rekommenderade palominohingsten ge en helt tokig avkomma skulle jag inte dra mig det minsta för att helt enkelt ta bort den, men jag betvivlar att en hingst som tydligen har flera friska trevliga avkommor plötsligt skulle ge en heltokig häst med mitt sto.

Ta kontakt med Anne? letar reda pa en lank at dig, hon kan kanske hjalpa dig eftersom hon pysslar med palominoavel och har gjort det under manga ar. iofs borde du kunna googla fram henne ganska enkelt.

Vad aveln i Canada,och för all del även i USA, har väl inte riktigt med svensk avel att göra? Är väl ingen nyhet att massor av hästar avlas och går direkt till hundmatsfabriken i USA och kanske även i canada?
Dock tror jag att generella kunskapen om avel är betydligt större i sverige/europa än over there.

Bwah, dar bet du precis dig sjalv i roven.

Nej, nar det kommer till quarteraveln - och det ar en quarterhingst du soker, sa ar sverige ljusar bakom. Bade i prestationsaveln och inom den arbetande hastaveln. Den dagen sverige lyckas avla fram en hast som kan sta sig lika starkt internationellt och nationellt som t.ex. Whiz sa kan jag erkanna att de hunnit i kapp - men DEN dagen ar langt borta.

ALL avel med "westernraserna" ar baserad pa det som finns har. Sa aven din eftersoka quarterhingst med gulanlag.
Om du tror att du kan mata dig i kunskap med manniskor som avlat quarters i 50+ ar... sa ar du nog ratt ung.

Alltsa, du maste forsta att du startar en trad for din (i en dels ogon har) blandrasmarr pa en forumdel dar manga brinner for just quartern.

Dar du vill ha - ett palominofol. Vilket knappast ar en garanti att man far, med mindre an att du hittar cremello/perlino, alltsa en dubbelgul.

Ditt argument att "du gillar typen" pa quartrarna, faller inte heller riktigt i god jord da det finns ratt manga variationer beroende pa vilken gran hasten ar avlad for. Skillnaderna finns aven mentalt.

Nar folk staller sig fragande till hur du tanker blir de bemotta med "HAH jag gor som jag vill Nannernannernanner".

Du har aven avlat och salt overvuxna ponnies med mening, for att de salde bra?

Forsok forsta varfor vi staller oss fragande och kritiska mot korningsavel med farg som en av de viktigaste avelsmalen.

Nämen gud! Vilka priser! Kanske man skulle.... Nej hujedamej! Haha

Bra skrivet förresten, du ger oss sån bra inblick i livet därborta.

kl

En sketen brun häst med stam och potential ser ingen hästidiot, alla ser bara den gula med den vita lååånga manen "oh, så vacker!" eller skäcken för "den är såååå hiiiimla fiiin!"
Jag kan inte längre räkna hur många gånger det hänt när jag och en kamrat varit ute och ridit på några av mina hästar. Det är alltid de med färg som kommenteras med aahhh och ooohh.
Får man inga kommentarer för att hästen är alldaglig så kan man piffa upp den med lindor och matcha utrustning så har man löst det och får kommentarer att hästen är såååå fiiin.

Bättre än så är det inte i Sverige. Dessutom rider vi över lag rätt kasst.

Rent krasst är det lättare att, till den allmänna massan, sälja en pallisvägkorsning än en fin välstammad, brun quarter.

Så om nu TS prompt vill hålla på med att göra pallisar så är det väl bara att göra det. Det finns andra som tjänat kosing på färgkonceptet förr men nu är det nog rätt urvattnat att tjäna pengar på avel över lag.

TS, du måste ha en Cremello för att det garanterat skall bli Palomino. Det finns 2 Cremelloquarters i Sverige vilka bara betäcker naturligt. Sedan föddes det två st 2011 varav den ena (beroende på hur den blir) kommer att verka i avel.
Det finns även en quarterpony som är rel ung och oprövad men med gott temperament.

mvh Eva

Rent krasst är det lättare att, till den allmänna massan, sälja en pallisvägkorsning än en fin välstammad, brun quarter.

What? Detta kan jag absolut inte hålla med om... om priset är samma, vilket man måste förutsätta om man ska jämföra de två, så är quartern definitivt lättare att sälja, oavsett vilken prisklass man väljer.

Dvs pallisvägkorsningens, säg 25 000:- (el 5', 10', 15')
Klart mycket lättare att sälja en välstammad quarter för det priset.

Om vi säger att quartern ligger i 65 000:- klassen (el 45', 84', 100') -fortfarande mycket lättare att sälja den än pallisvägkorsningen för samma pris.

I övrigt är det väl ingen som förbjuder TS eller någon annan att hålla på med färgavel, men en åsikt om det får väl alla som vill ha.

Det går inte att jämföra dem eftersom det är två helt olika produkter med olika prisbild.

I detta fallet en billigare produkt med en specifik färg vilket kommer att attrahera galet många hästidioter vilka inte har råd att köpa en häst för 65 papp.

mvh Eva

Det var ju du som jämförde dom. Och min poäng var just det, det går inte sålänge man inte jämför dom med samma prislapp.

Man kan inte motivera framavlandet av en "pallisvägkorsning" bara för att den kommer att bli billigare än en massa andra typer/raser av hästar.

Det måste finnas bättre anledningar att sätta en fölunge till världen än så! Oavsett vad man avlar fram, gula korsningar, renrasiga hästar med eller utan "färg" eller vad det än handlar om.
Iallafall borde det finnas... men uppenbarligen räcker det som anledning. Sorgligt.

Nej jag jämförde dem inte, det är två olika produkter och jag konstaterar att det är lättare att sälja en palliskorsning för typ 20 än en välstammad quarter för 65.

Efterfrågan styr. Hästidioter vill köpa så billigt som möjligt, häst som häst, bara den är fiiin.

mvh Eva

Det går inte att jämföra dem eftersom det är två helt olika produkter med olika prisbild.

I detta fallet en billigare produkt med en specifik färg vilket kommer att attrahera galet många hästidioter vilka inte har råd att köpa en häst för 65 papp.

mvh Eva

Ok... min häst kostade mig totalt 10 000 i språng+levande föl (renrasig reggad och startad kallblodstravare). Jag skulle inte haft råd då, eller nu att köpa en häst för 65 000 papp. Och jag är så fräck att jag rider western på honom.
Jag antar att det i dina ögon gör mig till en hästidiot och urkass ryttare... Thank U.

köper gärna, men visa då mig ett palomino eller fuxfärgat föl till salu efter Quarterhingst med Moonshine Vision, MalanOX och Hollywood Cotton i stammen på modern.
det är faktiskt så att jag avlar precis som jag vill, med vilka friska hästar/ponnies jag vill, använder vilka hingstar jag vill, och du kan inte göra ett skit emot det!

Öh, lugn...

Ok... min häst kostade mig totalt 10 000 i språng+levande föl (renrasig reggad och startad kallblodstravare). Jag skulle inte haft råd då, eller nu att köpa en häst för 65 000 papp. Och jag är så fräck att jag rider western på honom.
Jag antar att det i dina ögon gör mig till en hästidiot och urkass ryttare... Thank U.

tror inte det var sa hon menade... jamfor inte din reggade egna uppfodning med en hast vars viktigaste sak verkar vara fargen, du satta la lite mer tanke an sa bakom ;)

..men sager du at t.ex. mig att du tanker betacka din egen uppfodning med en appaloossa for att du vill ha en prickig bebis, da kan nog risken finnas dar att det inte stryks sa mkt medhars :)

tror inte det var sa hon menade... jamfor inte din reggade egna uppfodning med en hast vars viktigaste sak verkar vara fargen, du satta la lite mer tanke an sa bakom ;)

..men sager du at t.ex. mig att du tanker betacka din egen uppfodning med en appaloossa for att du vill ha en prickig bebis, da kan nog risken finnas dar att det inte stryks sa mkt medhars :)

Nej jag förstår det med. Det var bara den där generaliseringen om "hästidioter" som inte har råd med en 65 000 kr häst. Alltså icke-penningstinna köpare som mindre värda hästägare. Men jag kan studsa på uttryck ibland. Jag håller med i sakfrågan dock.

KJ Tycket att det låter helt galet med nån sorts föreningen för palominos. Det är ju bara en färg :S

finns ju även pinto föreningar.. Alla typer av hästar kan reggas bara de är skäckar... suck

:S Det låter verkligen... sorgligt :( Bra avel är dyrt, men det borgar för så mycket. Inte minst att chansen för att hästen får ett bättre liv. Både fysiskt, psykiskt och vem som köper hästen. Inga garanter men lite bättre chans får de ju i livet.

Ska avelsvisa min 08:a i sommar. Dyrt med massa proffsträning men jag vill veta om det kan vara värt att ens tänka tanken. Bra stam, rör sig bra och underbart psyke men räcker det till? Det vill jag veta innan jag ger mig in på något.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 203
Senast: Idas
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama