PalominoQuarterhingst

poloplayer

Trådstartare
Nån som har lite info om det finns någon Quarterhingst på semin som är palomino, och tar emot även ston av annan ras?

Sv: PalominoQuarterhingst

Oki tack, jag har ett engelskt fuxsto (far och mor palomino) med quarterhingsten Hollywood Cotton längre bak i stammen på far och mor, och vill testa om hon ger palominoföl.

Gulanlaget är väl dominant så ditt sto har det inte om hon är "vanlig" fux. Men så länge du betäcker med en hingst som har både gulanlag och fuxanlag så kan du få ett palominoföl. Även om du betäcker med en palomino är det 50% chans att få en palomino. Om du betäcker med en dubbelgul fux (cremello?) så är det väl 100%.

Oki tack, jag har ett engelskt fuxsto (far och mor palomino) med quarterhingsten Hollywood Cotton längre bak i stammen på far och mor, och vill testa om hon ger palominoföl.

Hon kan inte ge några palominoföl. Får hon ett så kommer gulanlaget från pappa.

kl*
Är inte insatt i avel, alls, men att kolla på vilken färg avkomman eventuellt kommer få istället för att försöka matcha stoets och hingstens personligheter genererar väl bara i oanvändbara gatukorsningshästar?

Är det inte ok att använda fullblod i quarteraveln? Det är väl ändå en renrasig, förhoppningvis palomino föl det diskuterades?

Fast den står inte att det är ett fullblod. ;)

Hahaha alltså jag vet ju det! Läste fler gånger när tråden kom upp för att va säker på att det stod fuxsto och inte fullblod, men det gick visst inte in i alla fall.

Och så sant wrangler, jag gjorde samma miss där. Tänkte på min paint som har fullblod långt bak i stammen.

Så skit i mitt inlägg, det va en riktigt tankevurpa! Pinsamt!

Haha ja men jag läste det också 5 gånger!

"Engelskt fuxsto" -lite ovanlig benämning på en häst men säkert helt korrekt :D

KL
Jag har själv en "färghäst" och det var det jag var ute efter. En palomino eller en dubbelguling - men med bra stam som jag gillar. Vilket jag upplever som mindre vanligt bland islandshästar, alltså en guling med bra stam.
Nu dök min upp snabbare än förväntat jag var redo att leta länge. Så jag klagar inte på att man vill ha en färghäst, men det blir trist när färgen blir så väsentlig. Man riskerar ju att försämra färghästarna mer än nödvändigt men en ogenomtänkt avel.

Mitt fuxsto är en blandning med arabXsaddlebredxquarter, och vill därför lägga på en quarterhingst eftersom jag gillar den typen, visst är det färgavel med förhoppningen att få en palomino, men av god kvalite.

Låter som det är en bättre idé att köpa det du vill ha. Du verkar ju ha en ganska exakt önskan om vad du är ute efter. Jag låter hård, men jag tycker inte man måste avla på allt. Marknade svämmar ju över!!

köper gärna, men visa då mig ett palomino eller fuxfärgat föl till salu efter Quarterhingst med Moonshine Vision, MalanOX och Hollywood Cotton i stammen på modern.
det är faktiskt så att jag avlar precis som jag vill, med vilka friska hästar/ponnies jag vill, använder vilka hingstar jag vill, och du kan inte göra ett skit emot det!

jag menar inte att vara elak,

men som agare till ett 3ras sto som din anda ar kanske man skall fraga sig vad kvaliteen pa en hingst som star till betackning for "vilket sto som helst" ar? Alltsa, ingen kritik mot varesig dig eller ev. hingsthallare som kanske laser det har.

Ingen kritik mot blandrashastar heller, finns manga trevliga hastar med okand stam.

Men vill man ha ett bra fol, aven om det "bara" ar for husbehov sa ar kvaliten pa hingsten man valjer ratt viktig... just saying... det ar ju anda en individ du ska spendera tid och pengar pa i 20 ar. Lika bra att se till att den planerade folungen far de basta forutsattningarna den kan fa for sitt framtida liv.

Saattehja.. ta garna mentaliteten och exterioren i berakning ocksa, aven om hingsten rakar ha gulanlag.

Anledningen till att jag står med en SPB idag är för att personen som lånade stoet (fullblod) och betäckte med painthingst som till 75% skulle ge fläckigt. Hur man nu räknar ut det.

Fölet föddes helt brun. Och mamma+föl blev illa omhändetaget och stod hos veterinär första halvåret (ägaren till stoet hämtade dem när hon såg hur de behandlades).

Han hamnade här tillslut, oönskad och onödig, och jag älskar honom fullständigt. Även om han vissa dagar gör mitt liv till ett hvete när han håller på att sysselsätta sig själv med olika hyss och skit.

Så min fråga till TS: vad gör du om det blir fel färg? Om hästen är sådär i psyket? Vad ska du ha hästen till?

Vi vill bara väl, även om det låter hårt!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 913
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en svart takkrona i mitt vardagsrum 😄 Har googlat lite men det finns så mycket och lika många suspekta hemsidor. Tar...
2
Svar
21
· Visningar
1 203
Senast: Idas
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama