Fillifjonkan

Trådstartare
Fick i dag en konstig fråga. "-Är din häst en renrasig palomino?"
Visst, han är palomino färgad men rasen är quarter. Tjejen som frågade detta sa att i rasfakta böcker står palomino som egen ras och jag kan faktiskt komma ihåg att jag själv har sett det någonstans.
Kan ni hjälpa mig med denna frågan?
 
vad jag hört är palomino bara en ras, inte en färg.
så man brukar säga isabellfärgad :confused:
 
Palomino är en färg, inte en ras. På svenska heter det som sagt isabella = fux med en gen för gult! :)

För att kunna vara en ras måste man kunna renavla. Det går inte att renavla färgen palomino/isabella. Palomino + palomino blir inte bara palomino utan även fux o dubbelgul (cremello). Just därför kan det inte var en ras! Det går aldrig att renodla färgen.

Har för mig att man kan registrera i förening (USA) för palominos, men det är ju bara för skoj skull. Precis som man kan registrera sin sabino i intresseförening (USA)!
 
Palomino är för mig en färg, och den som i Sverige kallas isabell. Fux med gul-gen.

Men vist finns rasföreningar, och Danmark har t.ex. en 'godkänd' sådan - titta på www.palomino.dk. Här finns båda raskrav, godkända raser etc.

Har själv en isabell, men han är ingen palomino ;)
 
Länken funkar inte. Föresten så är det ingen rasförening utan mer en intresseförening. Som jag skrev innan så är ett av kraven för att kallas ras att det finns egenskaper som går att renodla och färgen palomino/isabella är inte en sån.
 
Tror inte du lär kunna korrigera mig i den här frågan! ;)

Att man kan registrera sin palominofärgade häst i en förening är en sak.

Men jag hävdar fortfarande att för att kunna kallas ras så måste man kunna renavla vissa egenskaper! Och eftersom föreningen i fråga sätter egenskapen färg (palomino) högst(?) och man inte kan renavla just den färgen så kan man inte kalla palomino för ras! Svårare än så är det faktiskt inte. :)

Det är bara grundläggande genetik. Säger det igen: palomino/isabella är genetiskt fux + en gulgen. Palomino + palomino = 50% palomino, 25% fux, 25% gulvit (dubbelgul, av vissa felaktigt kallad albino). Som ni ser så går det alltså inte att renavla färgen palomino/isabella! :D ;)

Det man gör i en sån föreing är att man satsar på färgavel. Man har en häst som är palomino (dvs isabella) o sen betäcker man med fux. Resultatet blir 50% palomino 50% fux. De som får "rätt" färg registrerar man i föreningen. Man kan som ovan nämt även betäcka palomino + palomino, men chansen för "rätt" färg är fortfarande bara 50%! Plus att risken för dubbelgul är 25%. Å andra sidan, med en dubbelgul får man 100% palomino tillsammans med fux. Enkel mattematik!

Länken du hänvisar till är ju knappast ett bevis för att palomino är en ras, den visar ju bara hur man märker hästar i Danmark. Även pinto tas ju upp med märkningsregler och inte heller pinto är någon ras i den bemärkelsen. Att man kräver kåring i DK för att kunna registrera/märka avkomma är ju bara bra, det borgar ju för viss kvalitet på hästarna i sig. Dvs att inte vilka buskavlare som helst kan spotta fram häftigt färgade eller tecknade hästar och registrera! ;)

Det finns en tjej här på Buke som kallar sig Shady...henne ska ni vända er till med era frågor...hon avlar nämligen själv halvblod med speciell förkärlek för isabellor! :cool:
 
Läste du tråden på senior för ett par dagar sen ? Kring judor, och hurvida det är religion eller ras :) Lite samma sits detta.... och att de i DK har en RASFÖRENING för just palomino, kan jag faktisk inte hjälpa :angel: :devil: Jag henvisade bara till deras hemsida och LU i dk.

Men du får ta kontakt med dom, och få dom att inse att de har fel :idea: :D

Färgenetiken kan jag redan :angel:
 
I USA startar dom ju gärna rasföreningar där hästen måste ha en viss färg för att få vara med.
Ett exempel är ju American Paint Horse.En brun quarter är ju ingen paint, medans en skäck med samma stam får vara med.....
Jag har för mig att det finns något liknande för palomino.De måste uppfylla vissa grundkrav,(vad det gäller stam tex) men måste dessutom vara palominos. Men en palomino med okända föräldrar får däremot inte vara med.
I Sverige däremot finns inte palominon som ras.

bibban
 
Tycker inte man ska blanda in religion med hästavel, eller jämföra judar med olika färger på hästar. Blir lite dumt.

Jag ser ingen anledning till att försöka överyga någon i DK om att man inte kan ha en färg som ras. De som kan något förstår det i alla fall.

Om du kunde färggenetik så hade du förstått varför det inte går att ha en färg som palomino som ras. Giter inte förklara en gång till, verkar ganska meningslöst.
 
Du behövas inte förklara dig - jag vet redan hur isabellen nedärvs ;)

Bemärk att jag inte har erkläret palominon för en ras, men endast henvisat till danska sidor, som är av en annan uppfattning än du :angel: Religion eller inte :D
 
ja i de flesta fakta böcker står palomino som en egen ras, men i min faktabok som jga har hemma så står det att palominon inte är ekänd som en ras utan bara en färg än så länge.
 
Man kan ju själv tycka att det inte borde vara en ras eftersom det bara gåt på färg. Det tycker jag själv att det inte ska vara, MEN det finns en/flera raser för palomino (isabell) färgade hästar och det är inte så mycket att göra något åt.
 
Att det finns flera raser som har palomino/isabella som färg är ju en helt annan sak! :D Och det finns väl ingen anledning att göra något åt det, det är ju en fin färg! :rofl:
 
Nu är det ju inte precis så att jag är ensam om min uppfattning om att palomino/isabella är en färg o inte en ras. ;)

Vad de har för sig i Danmark får de stå för själva. Om de vill ha en avelsförening för en färg så får de väl ha det. Hästarna som är registrerade i den föreningen är troligtvis även registrerade i sina respektive rasföreningar. :smirk:

Notera dock att det är en AVELSförening och INTE en RASförening. Det är skillnad.

En sak till: jag har kollat igenom hemsidan och kan konstatera att de även har fuxar registrerade/kårade, både hingstar o ston. Så nu kan du ju sluta kalla det för en rasförening o benämna den rätt, nämligen en avelsförening...det står det dessutom på förstasidan, det är bara att läsa innantill. :D
 
En sak till! Du har nog inte läst sidan särskilt noga, de säger inte någonstans att de ser palominon som en ras!!!

Citerar från deras hemsida:

* er palomino en race?
* nej, det er en farve

Kan du nu acceptera att man inte ens i Danmark ser palomino som en ras??? :rofl:
 
Vist... har inte läst varje ord på deras sida, men har sett att de har med även fuxar...... Men fortfarende är det inte mitt problem, även om det känns som att du gärna vill få mig till att framstå som en idiot :mad:

Hur som helst, om vi nu absolut måste fortsätta denne religionskrig, kan jag ju saxa från Landskontoret for heste's hemsida.... där står palominon.... som ja..... gissa.... RAS :angel:
------------------
Regler for identitetsmærkning af danskfødte heste og føl
--------------------------------------------------------------------------------


Indholdsfortegnelse

Forord

Regler for identitetsmærkning af danskfødte heste

Racer med obligatorisk mærkning

Afstamningsoplysninger, Connemara, Dansk Varmblod, Dartmoor, Gotlands Russ, Haflinger, Knabstrupper,

Lipizzaner, New Forest, Palomino, Pinto, Shagya, Anglo og Araberrace, Sportsponyer, Travere, Islandsk Race

Alle føl født i 1988 og fremefter skal mærkes med logo samt cifre, uanset farve og aftegn, hvis begge forældre er kårede eller avlsgodkendte i Dansk Palomino Avlsforbund.



------------------



Är vi klara med ordkrigen nu :confused:
 
Sen tycker jag ju inte att det är så konstigt att de tar med fuxar tillsammans med "palominos" oavsett om det är en avels eller ras förening med tanke på hur det nedärvs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: iliedtoday
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 929
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 723
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp