Åh, tack för det! :)

Ett tag kände jag mig nästan *för* enveten som vidhöll min åsikt. :D
 
Konstigt att folk inte vet så mycket om palominos..? Vad jag vet (sådär rakt ur minnet) är att man i USA kan registrera hästar av alla raser som är isabellfärgade i palominoregistret men de måste vara över en viss mankhöjd, 140 cm tror jag. Palomino är alltså ingen egentlig ras.
 
Jaha, det är ingen som ger sig in i diskussionen om vad en ras är, men var är en isabell respektive en palomino?

Våra svenska isabeller (halvblod) skulle knappast platsa för registrering som palomino eftersom de så sällan har den rena "guldfärgen". Pegasus 424 kanske kan vara ett exempel på hur de "ofta" ser ut? http://members.chello.se/minhemsida/pegasus424_bilder.htm

Ett annat exempel som krånglar till begreppet färg är att det både används om utseende och arvsanlag. Dragon 465 ser väl ut som en rätt vanlig fux, och registrerades först som sådan, men visade sig vara (genetisk) isabell. Någon som tror att han skulle kunna registreras som palomino? http://www.wbstallions.com/wb/swana/stalgifs/Dragon.jpg

En ljusfux däremot, med guldfärgad kropp och vit man och svans, skulle väl med största sannorlikhet kallas palomino i USA...

OM vi kan enas om att definera isabell som en häst med grundfärg fux samt med ett gulanlag blir det väl i praktiken så att en häst registrerad som palomino i praktiken kan vara antingen en fux eller isabell och en isabell kan vara palomino men inte behöver vara det?

Men jag funderar fortfarande på det där med ras och har fortfarande så svårt att förstå varför det definitionsmässigt inte skulle gå att skapa en ras med avelsmålet palomino. Det finns väl inga "raser" där alla individer uppfyller avelsmålet till 100%? Men det är alltså inte möjligt att i en ras avla på individer som ger det önskade avelsmålet men inte själva uppfyller det? Connemara äralltså heller ingen ras, och kommer inte att bli det, eftersom rasstandarden anger en mankhöjd på 135-148 cm men även andra individer registraras och får användas i avel...
 
Men jag funderar fortfarande på det där med ras och har fortfarande så svårt att förstå varför det definitionsmässigt inte skulle gå att skapa en ras med avelsmålet palomino.

En anledning är att det inte är 100% att två registrerade hästar av "rasen" Palomino får en avkomma som är palominofärgad. Endast 50% får rätt färg och kan således tillhöra rasen. (Dessutom kan föl som föds ha fel isabellfärg. För ljusa eller för mörka!)

Om man istället tar Haflingern så är det ett exempel på lyckad färgavel. Flaxfux + Flaxfux = Flaxfux. Där har vi en ras.
 
Då går det inte att avla en travarras heller? Avelsmålet där bör ju vara en häst som presterar goda resultat på travbanan och hur många % gör det?

ASVH har följande avelsmål:
"En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst, som genom sitt
prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt."
Hur många % av halvbloden är konkurrenskraftiga internationellt? Inga 50% i alla fall...

Nej i så fall är det väl lättare att avla palomino, för om man väljer en fux och en gulvit (som båda kan registreras i "rasen") får man 100% isabeller och eftersom man sorterat bort de mörktonade hästarna har man stor chans att den är i rätt nyans.
 
Det håller jag inte med dig om.

Ett avelsmål är just ett mål som är satt för att få fram så bra hästar som möjligt.
En varmblodstravare som inte travar tillräckligt fort är fortfarande en varmblodstravare. Att avla på denna häst är kanske inte det mest lämpliga om man vill föra rasen framåt, men det är en helt annan sak.

Att bedriva en avel på färg där kanske bara 40% av avkommorna (om ens det!) kommer at tillhöra rasen håller inte. Vad ska vi göra med de som ej får registreras tycker du?

Och ska vi registrera Fuxar och gulvita hästar som Palominos? :D
 
Sv: Palomino

Blir lite trådkap kanske..
men jag har en häst registrerad i danska palominoförbundet..
Han står alltså som ras; palomino i passet
Men han är fuxfärgad, och skulle inte säga att hans man eller svans är väääldigt mycket ljusare än i övrigt.
Har googlat lite och får fram ganska tvetydiga svar... från att det såklart går att registrera som "palomino" under vissa krav såsom färger, ögonfärger, mankhöjd etc..
Men att det är just en färg..
och om det då är en färg och min inte har den färgen vad är han då? :)
Båda föräldrarna är registrerande och av korrekt isabellfärg... mamman står i passet under beteckningen (kwpn)

Så vad har man för häst.. har man en "felfärgad"ras eller ingenting?
 
Sv: Palomino

Han kan mycket väl vara fux. Du kan utan problem regga in fuxar i PSA (som jag antar är ditt förbund), men de är lite kinkiga med bruna. Iom att föräldrarna har rätt färg så får han vara med i förbundet helt enkelt.
Heter din hästs mamma möjligen Pivonne?
 
Sv: Palomino

Blir lite trådkap kanske..
men jag har en häst registrerad i danska palominoförbundet..
Han står alltså som ras; palomino i passet
Men han är fuxfärgad, och skulle inte säga att hans man eller svans är väääldigt mycket ljusare än i övrigt.
Har googlat lite och får fram ganska tvetydiga svar... från att det såklart går att registrera som "palomino" under vissa krav såsom färger, ögonfärger, mankhöjd etc..
Men att det är just en färg..
och om det då är en färg och min inte har den färgen vad är han då? :)
Båda föräldrarna är registrerande och av korrekt isabellfärg... mamman står i passet under beteckningen (kwpn)

Så vad har man för häst.. har man en "felfärgad"ras eller ingenting?

Skulle ju kunna vara flaxfux också. Flax bleker ju man och svans om de har det i dubbel upplaga :)
 
Sv: Palomino

Blir lite trådkap kanske..
men jag har en häst registrerad i danska palominoförbundet..
Han står alltså som ras; palomino i passet
Men han är fuxfärgad, och skulle inte säga att hans man eller svans är väääldigt mycket ljusare än i övrigt.
Har googlat lite och får fram ganska tvetydiga svar... från att det såklart går att registrera som "palomino" under vissa krav såsom färger, ögonfärger, mankhöjd etc..
Men att det är just en färg..
och om det då är en färg och min inte har den färgen vad är han då? :)
Båda föräldrarna är registrerande och av korrekt isabellfärg... mamman står i passet under beteckningen (kwpn)

Så vad har man för häst.. har man en "felfärgad"ras eller ingenting?

En fux av varmblodstyp reggad i DPA eller pSA om han är lite yngre.
Inget konstigt.

Dobbis vars avatar häst är DPA reg. (och av rätt färg)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: iliedtoday
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 929
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 723
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp