palomino färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare back to basic
  • Startdatum Startdatum
B

back to basic

palomino?

--------------------------------------------------------------------------------

e det någon som vet hur färgen "utvecklas" från föl till vuxen ,tex om den e ljus som föl blir den den ljus som vuxen, eller tvärt om?
såg ett par bilder på en lite fux färgad föl som sen blev härligt guldaktig,o ett ljust som blev en blekare variant.
eller finns det chans att en ljus kan bli "guldig"
nyfiken o väldigt tacksam för svar :confused:

Sv: palomino färg?

Palominos som för övrigt heter isabell på svenska föds ofta ljusa -ser nästan blekta ut och sedan mörknar dom, vissa bara några få nyanser medans vissa blir mörkt choklad bruna på kroppen.

Fuxfölet du skriver om låter mer som en flaxfux än som en isabell.

ok! vet tyvärr inte vad flax fux betyder,bilden på fölet hade lite vit i man o svans o lite fux aktig, blev guldig med kritvit man o svans mamman var mörk fux pappan cremello.
så det finns en chans att ett ljust föl kan få den nyansen :)

Är mamman fux och pappan cremello så blir det en isabell.
Finns det inget gulanlag hos mor eller far så blir det dock ingen isabell.
Min greta har tex lite vitt i man och svans (inte mycket men lite) men hon är en helt vanlig fux.

Senast ändrad:

Det finns ju palominos som föds fuxaktiga i färgen, vissa ser nästan aprikosa ut, sen fäller de av till gult. Är troligen så som är fallet i TS exempel.
Untitled-17%20copy.jpg

Färgen på fölungen, på bilden, är vad jag kan se en isabell.
Snälla rara, sluta skriva "palomino". Det är som att du skulle kalla bruna hästar för "bay" och fuxar för "chestnut". Palomino är en amerikansk/brittisik benämning på denna färg. I Sverige heter det isabell (gulbrun heter det när utspädningsanlaget sitter på en brun häst)

Färgen på fölungen, på bilden, är vad jag kan se en isabell.
Snälla rara, sluta skriva "palomino". Det är som att du skulle kalla bruna hästar för "bay" och fuxar för "chestnut". Palomino är en amerikansk/brittisik benämning på denna färg. I Sverige heter det isabell (gulbrun heter det när utspädningsanlaget sitter på en brun häst)

Jag som har ett sto som är registrerad i British Palomino Society, (med 7 generationer av förfäder registrerade där) ska jag kalla henne isabell ? Nädu, hon är och förblir en Palomino även i sverige :D:D

Och varför skulle man inte kalla den Palomino,den är ju det i dom flesta länder,utom Sverige.:angel:

Och varför skulle man inte kalla den Palomino,den är ju det i dom flesta länder,utom Sverige.:angel:

För att i Sverige så är palomino en ras och isabell den riktiga benämningen för en fux med ett gulanlag :idea:

RAS????? vilken ras då??
Min avatar häst är ett HBL men med palominofärg (står så i passet)

Då har din ID-kontrollant använt en färgbenämning som inte är korrekt enligt den svenska färgnomenklaturen.

Precis. Men jag antar att hon inte skulle gå och kalla sin svarta danska häst för sort, om hon hade en sådan? Eller att hon har en hoppe (sto)? Undrar varför det är vissa utländska termer som man envist använder istället för det svenska, korrekta.

Jag tror att det var så att förr fanns det ID-Kontrollerare som använde benämningen palomino istället för isabell. Jag har föl födda mellan 1995-99 som fick färgen palomino i sina pass/reghandlingar(IDkollade av en veterinär :o:o) detta var ridponnys. För att göra det lite värre, jag har föl födda 2005-07 som är Palomino i passet , dom är Partbred Arab :confused:.
Jag ska precis byta till pass på ett cremellosto från Partbred Arab till Ridponny, ska bli intressant att se vad färgen blir i det passet?

RAS????? vilken ras då??
Min avatar häst är ett HBL men med palominofärg (står så i passet)

Den amerikanska rasen där man avlar på isabeller men bara vissa varianter av isabeller, det är alltså mycket snävare färg än isabell. Enligt den är din häst för ljus för att vara palomino, så veten har fel, det hade min också då hon satte min fux med ljus man och svans till isabell ;)

Om du slår upp boken hätens färger (regelboken för hur du sätter färg) står det på sidan 72 "Benämningen palomino används inte i Svensk nomenklatur"

Senast ändrad av en moderator:

Fel! hon är född före passets tid,id kontrollerad av en svensk vet 2002.
nu har vi lite lämnat trådens ursprung, men...
Veterinärer får utföra id-beskrivning, men de är inte sällan dåligt uppdaterade på vad färgerna heter/ska heta. De behöver inte ha genomfört färgkurs för att få id-beskriva.

hm.. min föddes gul, bleknade till nästan vitt nu i vinter, mörknar till gyllene nu (ettåring) samma gäller de andra pallisbäbisarna här på gården.

Det är quarters så mjo, jag ämnar fortsätta kalla dom för palominos - emedan jag kallar ett isabellfärgat halvblod isabell.

Måste dock fråga resterande i tråden - om det nu ska hårddras att det ska vara svenska namn på färgerna i passen... vad översätter ni ex. soothy buckskin eller en grullo?

en lite off topic fråga: Om en perlinohingst (fader cremello moder gulbrun) betäcker ett fuxsto (fader-moder fux ingen annan färg på 3 generationer)
finns det en genetisk chans att det blir palomino/isabell eller blir det gulbrun eller??

Liknande trådar

Äldre Jag försöker febrilt komma på vilka tre filmer det är jag söker efter, men hittar inte. Såg dessa som barn så minnet är lite svajigt...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: Nikkis
·
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 587
Senast: Niki
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Sassy
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 125
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka