palomino färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare back to basic
  • Startdatum Startdatum
Sv: palomino färg?

bäbis:
babepl.jpg

1år (vänstra)
rumpor.jpg

2år:
genitrott.jpg

3år (här syns metallic-glansen i solen, när det är annat ljus ser han mörkare ut, mer som rump-färgen på 2-årsbilden över hela kroppen. Allt tagel skulle vara vitt om man skulle tvätta det :angel:)
genisida-.jpg

http://www.bildalbumet.se/gallery.php?i=064d5d1d29194781b44ea68af9eed363

Har aldrig fattat hur man lägger ut en bild här. Hoppas du kan se ändå

Detta ser ut som en fjording korsad med knabstrup, jag skulle säga tigrerad ljusbrunblack.
Det är alltid en god ide att fundera på vad färgen kan vara rent genetiskt (genotyp). Den svenska färgterminologin försöker hålla sig till det, (bortsett från den blåögda gräddtårtan som man just kom ut med):confused:.
Ledtrådarna till detta får man från hästens härstamning, vilka raser som ingår, vad föräldrarna har för färg, och vad de och andra släktingar har förärvt. Alltså detta kan vara ett viktigt led i att korrekt identifiera hästen utan att ta till senaste teknik.
Engelska och särskilt kanske amerikanska termer grundar sig ofta mer på fenotypen, vad ögat ser. Har man dessutom en vildsint färgavel och ett stort intresse av att hitta (på) unika färger så blir det en väldig flora av namn.

Han är 75% nsv bruks 25% knabstrupper. Jag menade inte att jag inte vet vem mamman är utan vad det är för färg på henne

Han är 75% nsv bruks 25% knabstrupper. Jag menade inte att jag inte vet vem mamman är utan vad det är för färg på henne

OK, då tar jag bort black om det inte är fjording inblandad, och säger tigrerad gulbrun. Den har ju inte antydan till zebrastrimmor på benen och ev. ål kan man inte se på korten.
Hur kommer folk på att göra alla dessa hiskliga korsningar? Finns det någon som helst tanke bakom att man tar fram ett dylikt djur?

Är hingsten perlinohingst (dubbelt gulbrun) och betäcker en fux så är det 50% att det blir en gulbrun.

Vad fuxen har för färg generationer bak är ointressant här för fuxen kan bara bidra med fux som grundfärg.

men jag har en amerikansk ras och därför använder jag dessa benämningar, också av den anledningen att man försöker internationalisera färgbenämningarna så att inga missförstånd ska uppstå.

*funderar på hur jag ska benämna färgen på mitt bruna sto av rasen Budjonny, med ursprung i Ryssland*

Måste nog ta 5 poäng Ryska A till hösten :D.

58,64 % buckskin (gulbrun)
33,33 % Isabell/Pallis
8,33 % smokey black (vilket jag inte kan översätta)

Hvor fikk du det fra? Hingsten er Ee A- CcrCcr siden faren hans er cremello og moren gulbrun. Dermed er det 50% sjanse for isabell (gul eller palomino på norsk :D), og 50% for svartbasert dobbeltgul. Hvorvidt det kan bli smokey cream eller ikke, avhenger av hoppas genotype.

Hvor fikk du det fra? Hingsten er Ee A- CcrCcr siden faren hans er cremello og moren gulbrun. Dermed er det 50% sjanse for isabell (gul eller palomino på norsk :D), og 50% for svartbasert dobbeltgul. Hvorvidt det kan bli smokey cream eller ikke, avhenger av hoppas genotype.

Nej nej nu är du ute och seglar, om hingsten är perlino och stoet fux kan det aldrig bli en dubbelgul.
Det blir en gulbrun eller isabell avkomma med en liten chans på gulsvart
(buckskin, palomino eller smokey black om vi ska vara internationella ;) )

Svart baserad dubbelgul ÄR en smokey cream för övrigt.
(röd baserad dubbel är cremello och brun baserad dubbel är perlino.)

Problemet med prikkete (tigrerade) hester er at leopard-genet kan skjule hestens egentlige farge veldig godt. Det kan få svarte hester til å se røde ut. Hesten din er en varnish roan og bør ha hatt mer farge på kroppen før. Var hesten gul som føll, eller bare lys brun?

Nej det håller jag inte med om som knabstrupper ägare.

Här är mitt ena sto bruntigrerad
20080706_045.JPG

Bild som föl
Kiara%20400.jpg

Ännu en perlinofråga:
Hingsten Power Boy mörkbrun betäcker ett perlinosto (fader cremello moder gulbrun) avkommans färg?

Beror på om Power Boy har ett fuxanlag eller ej.
Har han inte det kan du inte få en isabell.

Gulbrun kan du definitivt få och ev även en gulsvart.
Har P.B ett fuxanlag är har du möjlighet på isabell. Gulsvart är relativt ovanligt så chansen på de andra är större men det hänger som sagt på om den icke gula har ett rött anlag eller ej.

flytta gärna över frågor om vilken färg det kan bli på avkommorna i den samlade tråden för detta ändamål! (länk finns i den nålade regeltråden)
om inte annat så kan fler hitta svar på sina egna frågor genom att läsa där...

Beror på om Power Boy har ett fuxanlag eller ej.
Har han inte det kan du inte få en isabell.

Gulbrun kan du definitivt få och ev även en gulsvart.
Har P.B ett fuxanlag är har du möjlighet på isabell. Gulsvart är relativt ovanligt så chansen på de andra är större men det hänger som sagt på om den icke gula har ett rött anlag eller ej.
Följdfråga: mitt mountainsto är gulsvart (tydligen ganska ovanligt) och betäckt med Leuns Veld Elegant (fux med palomino bakom) vad kan det bli för färg i den kombinationen?

Ja han var gul som föl. Finns många gulbruna i släkten (pappa, farmor, farfar osv). Har helbrorn till pappan. Han är bruntigrerad. Jag är inte jättebra på färger men jag trodde att en gulbrun måste ha svart man

Liknande trådar

Äldre Jag försöker febrilt komma på vilka tre filmer det är jag söker efter, men hittar inte. Såg dessa som barn så minnet är lite svajigt...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: Nikkis
·
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 587
Senast: Niki
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Sassy
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 125
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka