palomino färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare back to basic
  • Startdatum Startdatum
Sv: palomino färg?

Måste dock fråga resterande i tråden - om det nu ska hårddras att det ska vara svenska namn på färgerna i passen... vad översätter ni ex. soothy buckskin eller en grullo?

Nog borde det väl stå på svenska i passen??
Dom får väl hitta på nån benämning som passar.

AM

Hitta på?! Haha... Det skulle jag vilja se det... :devil: misstänker att om man Skulle försöka sig på att översätta soothy buckskin skulle det bli något i stil med bork med sotade täckhår? o0 Sotbork?

Grullo däremot har jag ingen aning om... gråsvart?

Hitta på?! Haha... Det skulle jag vilja se det... :devil: misstänker att om man Skulle försöka sig på att översätta soothy buckskin skulle det bli något i stil med bork med sotade täckhår? o0 Sotbork?

Grullo däremot har jag ingen aning om... gråsvart?

:D

Låter klart bättre än alla dessa konstiga färgbenämningar direktimporterade från andra sidan havet.

AM

Smokey black är gulsvart. Buckskin är gulbrun.

Med tanke på hur värdelöst de döpte de dubbelgula så har jag ingen större förhoppning om att det skulle bli nån korrekt översättning... men gulbrun och gulsvart är ju åtminstone logiska

Det är väl upp till var och en vad man säger, de flesta förstår ju vad man menar, själv har jag en buckskin hemma som jag ska betäcka med en cremello, men om jag ska vara noggrann så är en gulbrun betäckt med en blåögd gräddvit.

Vissa raser är ju väldigt amerikanska hur man än ser det, vissa raser reggas utomlands och då står ju den föreningens benämning i passet.

får jag fråga varför man tar gul på gul? *nyyyfiken i en strut* Haha ja du... väldigt sant det, hur översätter man ex. overo till vettig svenska? ;) ibland är det lättare med de engelska namnen på saker och ting. Fast det ska mycket till innan jag kallar en fux för sorrel.

Pazuzu, men de är inte "mörka" utan bärare av samma gen som ex. dirty palomino. (om jag nu hängde med i svängarna rätt) en mörk gulbrun är samma som en ljus gulbrun emedan en "sotad" gulbrun har ytterligare en färggen som slagit in. Som just skillnaden mellan en dirty pallis och en ren pallis...

Hoppas på en dubbelgul ;)

När man pratar en del med engelskspråkiga vänner så är det lätt att man faller in i de engelska termerna även på svenskan...

Kära Ragnhild, jag är väl insatt i både svensk och engelsk nomenklatur men jag har en amerikansk ras och därför använder jag dessa benämningar, också av den anledningen att man försöker internationalisera färgbenämningarna så att inga missförstånd ska uppstå.

*fniss* så olika folk kan vara.. kikar på min pallisdam och säger "iiinga gulanlag på hingsten!!". :rofl: däremot är jag sugen på att betäcka mitt skimmelsto (svart i grund) med just en soothy buckskin, vilken färg som kommer ut där.. ja du.. det vet nog bara katten.

Jo absolut, visst är det så! pratar ju engelska om hästar varje dag (engelskspråkig hästtokig pojkvän) så det är rätt lätt hänt att man tappar de svenska orden för saker och ting som man talar ofta om. Ex. "get the rought outta'em" det vet jag inte riktigt hur jag ska översätta till svenska, eller om en häst är woofy. Men visst håller jag med folk i tråden, rent allmänt, att man kanske bör vara noggrannare med de svenska benämningarna på färgerna.

Fast nej, jag vet en hingst som är mörkt gulbrun och han har inte ngn sooty gen, utan bär på At- agoutigenen så jag skulle nog inte använda den översättningen.

Vad skulle ni kalla en ljusgul häst med grå man? Det måste ju vara buckskin

Ser den ut såhär är det en champagne; http://www.horse-genetics.com/Sweet-Champagne.html

det kan också vara en palomino/isabell http://www.horse-genetics.com/palomino-horses.html

..och div andra benämningar... har du någon bild?

http://www.horse-genetics.com/Baymounts-Ashley.html typisk buckskin om du frågar mig - finns i mkt ljusare version med, fiar bild på det i möra..

det skulle väl även kunna vara en mktmkt ljus flaxen kanske? (här får ni med rödgenerna komma in, för när det kommer till fuxar och div olika varianter är jag personligen ganska lost)

Senast ändrad:

haha ja det Var en spännande kille det där :) men mjo, jag skulle nog lägga honom som en mktmkt ljus buckskin faktiskt... har han alltid varit så ljus? han skulle kunna vara någon form av roan med (minns inte svenska namnet) typ.. gulsvart med mkt stickelhår eftersom jag upplever hans huvud som "blekt" där man ser de rödgula fälten tydligare.. något jag tycker talar lite för en ev. roan är väl den fläckvis pigmenterade huden.. har du nån aning om vilka färger föräldrarna har?

Och du kommer Säkerligen få femton olika svar här, och jag kan säkerligen vara helt ute och cykla, finns många som är bättre än mig.. men det är mina gissningar iaf

Hans pappa har samma färg, kanske lite lite mörkare (nsv bruks/knabstrupper) mamman vet jag inte. Farmor är gulbrun.

Vad jag förstår har han varit ännu ljusare som föl. (Han har en stjärn och den syntes inte när han var föl)

Ja han är väldigt stickelhårig, typ champagnefärgad vissa partier om man tittar noga i solen

skulle nog vilja fastslå då att han är en gulbrun med stickelhår.. ehm.. ska försöka få tag i en bekant som har en dylik färgad häst och se vilken färg det stoet reggades som.. *nyfiken i en struuuut*

Liknande trådar

Äldre Jag försöker febrilt komma på vilka tre filmer det är jag söker efter, men hittar inte. Såg dessa som barn så minnet är lite svajigt...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: Nikkis
·
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 587
Senast: Niki
·
Övr. Katt Jag hittade ingen färgtråd här på kattforumet, men jag vet att det finns en hel del duktiga kattmännsikor här som jag fräckt hoppas...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Sassy
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 125
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023