Pållen går inte in i stallet...(Lite skriva av mig tråd men snälla läs och svara!!!)

B

Bubben91

I stallet finns en elektrisk flugsmälla, en sådan som gnistrar och sprakar när det flyger in en fluga. Problemet är att för ett bra tag sedan så blev pållen riktigt rädd för den pga. att det gnistrade extremt och började osa....Då var det jag och mamma i stallet oh vi blev också rädda, pga av pållens hastiga och stora reaktion.

Men så för ett tag sedan så ville stallägaren att vi skulle skärpa oss och sluta dalta med hästen, så vi började vänja honom vid den igen. Tidagare hade vi haft den avstängd när han var inne (Det kan tilläggas att han bor i utebox, stallet är han bara i när han ska göras iordning)
Det har tagit ungeför 1 månad lite drygt att vänja honom något sånär och han är nu mer eller mindre van vid den, det är inget mer än att han viftar lite på öronen när den sprakar.

Men så tills för ungefär 2 veckor sedan så slutade han gå in i stallet med oss, antaligen för att vi tidigare kanske spännt oss lite inför flugapparten, pga att han "steppade" ganska bra innan han blev van.
Så nu idag gick han verkligen inte in, jag höll på i typ 20 min innan han gick in.

I början för två veckor sedan var jag lite tujrskallig så jag piskade in honom men som det "lilla" urtidsdjuret han är så skiter han numera i det. Jag tänkte att det är bara ouppfostrat men har nu insett att det är något annat, fast han e nog lite dum med....
Att slå in något i en häst funkar aldrig, det gäller bara att komma ihåg det!

Vi har lyckats att få honom att gå in genom en bakväg in i stallet men den kärvar lite den med.
Som det är nu så har vi/ JAG iaf slutat slå honom, vi försöker göra stallet till ngåot bra och trevligt ställe igen, men gör vi rätt nu då?

Jag vet att iaf jag nog betett mig väldigt dumt men jag är så tjurskallig att jag nästan e dum ibland...Samma som min pålle ibland e jag rädd... ;) haha
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pållen går inte in i stallet...(Lite skriva av mig tråd men snälla läs och svara!

Så här dax på året behövs väl ingen el- insektsfångare?
Ha den avstängd tills hästen känner sig trygg i stallet igen.
Ta in någon annan häst samtidigt om den är lugnare med det,
sätt på radion o låt dom stå inne o mumsa hö ett tag.
Var inte stressad eller nervös, det smittar av sig!
Lycke till!
 
Sv: Pållen går inte in i stallet...(Lite skriva av mig tråd men snälla läs och svara!

Om du har slagit hästen utanför stallet kan det ju hända att han accosierar stallet med stryk = man ska hålla sig borta därifrån. Gör absolut inget obehagligt med hästen där, om du vill att han ska kunna lita på dig igen.
Om du själv är rädd för flugsmällan så smittar det förstås av sig, om du annars är flockledaren. Det fungerar ju så fiffigt med flockar att om ledaren visar tecken på oro, rädsla eller aggression så smittar det på de andra. Men om ledaren inte bryr sig om konstiga saker så gör inte de andra det heller, de litar på flockledaren !
Att ha flugsmällan avstängd nu är kanske en bra lösning också, men frågan är ju om det inte bara skjuter upp problemet ett par månader tills insekterna börjar röra på sig igen.
 
Sv: Pållen går inte in i stallet...(Lite skriva av mig tråd men snälla läs och svara!

Jag är inte rädd för flugsmällan längre, å hästen är det inte heller.
Han har dessutom börjat gå in i stalet igen., vi har övat :D

Det kan ha haft att göra med att hans box ligger nite så längt ifrån ingången till stallet, jag har haft ett liknande problem i ett annat stall, där han egentligen är såpass hungirg att han bara e "tvungen"
att bråka lite för att visa att han inte vill, problemet är att han bråkar inte lite, utan hur mycket osm helst när han e igång.
Men som sagt, det är mycket bättre nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp