Pålle som inte vill gå fram.

P

Popkorn

Jaa, vad gör ni när ni i såna situationer?

Vanligtvis brukar jag ha sällskap med som draghjälp vilket funkar jättebra men ibland är det svårt att hinna rida samtidigt. Idag tog det 45 minuter att skritta en sträcka på 100 meter. 2 steg fram, stillastående några minuter och sen 4 steg bak. Ju längre bort från hem vi kommer desto lättare går det ju, men det är otroligt frustrerande och tidskrävande, och även om jag vill låta det ta tid så är det orimligt att det tar 3 timmar för en skogstur på 3 km.

Så fort vi vänder hem så knallar han på väldigt ivrigt, så det handlar i mitt tycke om att han testar och inte vill gå hemifrån.

Blir det bättre med tiden? Ska man ha tålamod och parera och tänka fram fram fram eller ska man bli lite bestämdare?

Sv: Pålle som inte vill gå fram.

Kliv av hästen och börja bygga upp förtroende er emellan i grimma och grimskaft (helst ett långt rep ca 3-4 meter)Kolla att grundtryggheten er emellan finns där. Visa hästen att du tar hand om läskiga situationer med orubbligt lugn och att du hjälper hästen igenom konstiga "hinder". Tex över presenningar, under hängande skynken och annat som du kan komma på som kan tänkas vara läskigt. Gå en "spökstig" i skogen där du har förberett uppdykande konstiga saker. Du kan ha en hjälpreda som plötsligt dyker upp bakom ett träd med ett uppfällt paraply tex. Ju fler konstiga saker du hittar på och som du kan visa hästen att han, med din ledning, klarar av att hantera, ju större förtroende får han för dig. Oavsett om han är osäker på vad han klarar av ute i den stora världen med endast dig som sällskap, eller om han bara vill testa om du ger dig så att han kan få gå hem igen, så är det väldigt bra att hitta på sådana tokerier med sin häst! Sannolikheten att han vill bära dig på promenad ökar om du först vinner hans förtroende från marken. Lycka till!

Det känns hopplöst när det blir så här. Min förra häst la in backen och backade fort fort. Jag satt där och gjorde ingeting. Till slut stannade han, då tvingade jag honom att backa.
DET var ju inte roligt alls, tyckte han och gick framåt sen. Men jämna mellanrum stannade jag och backade honom på den rundan.
Sen försökte han aldrig med det mer...

Min nuvarande pålle gick visserligen framåt men kunde vända tvärt. Då vände jag tillbaka. Så på en sträcka på 100 m vände vi ca 8 ggr. När vi kom in i skogen gick det bra. Nästa gång försökte hon bara 4 ggr och till slut så slutade hon helt med det.

Det gäller bara att vara envisare än hästen. Det är jobbigt, jag vet...
Lycka till!

Det finns väldigt många olika övningar som du kan ta till;

1. Prova att rygga hästen några steg, sedan mjuknar du och erbjuder hästen att gå framåt. Många hästar tycker att det är jobbigt att rygga och väljer hellre att gå fram istället.

2. Använd pisken! börjar hästen att "lägga i handbromsen" så använd spöt. Hästen ska bjuda framåt

3. Hoppa av och led hästen fram och tillbaka flera gånger, tills hästen bjuder framåt när ni ska gå bortåt. -det här ska man bara göra om man är duktig på "häst vid hand" (ha hästen vid sin sida, gå vid bogen, veta hur man får fram den eller stannar med kroppsspråk osv.)

4. Gå in på en liten, liten volt och flytta bakdelen! Flytta, flytta, flytta och sen ber du hästen att gå framåt igen. Tills slut ska hästen koppla ihop att stannar jag=jag får jobba! Gå fram=jag får vara ifred. Det ska vara trevligare att gå framåt, och att inte lyssna på ryttaren betyder jobb!

Well. Vill jag att hästen ska fram så ska den FRAM också. Vill den backa så får den väl göra det, men då får den också stå ut med att jag pickar den lite i magen. (inte sparkar utan pickar!)

Mao, jag driver framåt när hästen inte vill gå framåt. Försöker skapa ett visst obehag. Håller hästen på att backa ner i något farligt, eller om hästen står still och vägrar röra sig öht så kan jag ge den en smäll med spöet.
När hästen går framåt så berömmer jag, slappnar av och släpper efter helt..
Det ska vara trevligt för hästen att lyda och det ska vara mindre trevligt för hästen att bråka.

Jag hade lite problem första veckorna med min förra häst och det löste jag genom att skritta ut en sväng VARJE dag. Dvs gör det så ofta som möjligt, så hästen lär sig att det inte är någon stor grej.

Min häst testade på samma vis. Jag försökte då att inte låta henne stanna, så fort hon började "tänka bakåt" så var det fram som gällde, blev det trav 4 steg så ok, bara hon gick fram. Sen fick jag tipset att vända henne fram och tillbaka, detta kräver ju såklart att det inte är bilar på vägen..

Detta funkade ett tag, sen blev hon vrång igen, och struntade helt enkelt i vad jag ville. Då vända jag henne och backade åt "rätt" håll, altså dit vi skulle. I början fick jag backa längre bitar, innan jag tillslut inte behövde backa alls, det räckte att gå på henne med spöt. Nu tar vi oss fram överallt, hon går tillockmed över broar, det har varit hennes aldra största skräck innan.

Jag är inne på samma spår som saraandersson. Har själv en envis tinker som aldrig ville gå från stallet, utan stod hellre fastlimmad i backen eller backade ner i diken/in i träd för att slippa gå framåt. Jag brukade antingen göra så att jag vände på honom och backade honom åt det hållet jag skulle, ibland flera hundra meter, eller så fick han gå på en liten volt flera varv. Till slut brukade han tröttna på att vara bångstyrig, och förstod att det bara skulle innebära mera jobb för honom om han "dummade" sig.
Det här fick jag upprepa i princip varje dag i säkert två månader (envisare häst får man leta efter) innan han lärde sig. Även efter det kunde han (dock väldigt sällan) stanna, men då räckte det oftast med bara en volt eller typ tre-fyra steg av ryggning som påminnelse.

Lycka till! :)

Aldrig i livet att jag tar sånt från mina hästar. Är de inridna så att de fattar vad jag vill och de inte är rädda så ska det inte vara någon diskussion! De gör jag som jag säger. Basta! De är för stora och korkade för att få bestämma själva, ärligt talat. Det kan bli riktigt farligt om så stora djur ska få bestämma hur de vill. Och ärligt talat så har jag inte lust att larva mig med en massa bråk varje gång jag ska rida. Jag har häst för att det är roligt. Och för att jag vill rida(i mitt fall dressyr). Och för att det ska vara roligt måste de göra som jag säger. Alltså ser jag till att inte ge mig förrän de gör det. Jag är konsekvent och ser till att knipa problem när de är små. Så blir fighterna mindre.

Först provar jag nog bara att förstärka hjälperna framåt. Jag skänklar kanske mer än bara ett litet tryck. Och ger mig inte förrän det går igenom. Då får de genast eftrgift i form av att hjälperna upphör och så berömmer jag massor.

Jag kan lägga till spöet om det är så att det är en isolerad händelse. För jag vill att de svarar fram för skänkeln, inte spöet.

Om min häst vill backa och inte svarar fram så kanske den får backa jäääättelångt. När den vill sluta backa får den vackert fortsätta och fortsätta. Vi pratar nu inte kilometerlånga sträckor. Men inte bara några få steg.

Mina hästar är tränade att lyda kroppsspråk och kommandon från marken. De ska kunna gå fram och stanna etc där med. Så fungerar det inte där så jobbar vi med det. Jag är ledaren och de ska lyda. De hade aldrig fått uppföra sig så mot en ledarhäst. Och alltså får de inte det mot mig heller.

Knepet är väl att lära hästen att det är så otroligt mycket enklare och bekvämare att lyda. Det behöver inte vara smärtsamt och skrämmande att inte lyda. Men det ska iaf vara obekvämt. Så lyder inte hästen irriterar jag den på något sätt tills den lyder. Då upphör jag genast och hästen får i det beröm/lugn/eftergift och lär sig att det är där den vill vara. Att irritera den kan vara att flytta den i sidled, gå fram, backa, picka med skänklar, spö etc.. Allt som inte låter den vara i fred. Hästen vill vara ifred och få slippa jobba på rätt sätt. Då kan de få det när de lyder.

Jag blir lite nyfiken på vad du gör när hästen stannar?

Annars är jag på samma linje som Tuaphua. Aldrig att jag hade accepterat det beteende av min häst. Framåt är a och o!

Men om hästen vägrar gå framåt och ställer sig på bakbenen, sparkar bakut, bockar, osv. Hur fasen gör man då? Det enda som hjälper är när man hoppar av och leder fram hästen... Väljer man att backa hästen så backar den tillbaka till stallet typ :p Går man in på en volt så går den där men vägrar i alla fall att gå framåt.

Låter precis som min unghäst på snart 5 år. Hon kunde stanna och totalvägra gå. Hon stod helt stilla med öronen frammåt och jag vann inte alltid i början utan unghästens mamma fick gå före. Men en dag bestämde jag mig för att detta beteende måste sluta och tänkte inte sluta drivad tills hon gick frammåt. Så jag satt där, slog med spöet, bankade med föttern och slog fram och tillbaka med tyglarna på hennes hals (ryckte henne inte i munnen). Jag höll på så ett bra tag och damen sparkade bakut, småstegrade och höll på där vi stod. Jag gjorde det helt enkelt jobbigt för henne att stå kvar där, hade jag inte gjort det hade vi nog stått kvar där än. Tillslut lossnade det och hon gick framåt! Hon frusta och tyckte att det var såååå läskigt men efter det har vi aldrig haft problem med att hon stannar iallafall inte så att hon står i 30 min och bråkar. Jag har haft en fajt efter det men tillslut gick hon framåt och det var inga som helst problem.

Mitt råd (kommer väl få hur mycket kritik nu?) Sitt för gudskull kvar på hästen! Hoppa inte av vilket jag gjorde vissa gånger! Sen det här med att träna på marken så ni har ett förtroende..visst kan det hjälpa med det finns vissa hästar som bara har en fix ide och då hjälper inte det hur mycket ni än tränar på marken för det är ju faktiskt uppe på ryggen ni har problem! Använd det du har! Jag avskyr att slå, sparka min häst men i detta fall var jag faktiskt tvungen att göra det. Hon hade ett val, stå kvar och få det så jäkla jobbigt eller gå framåt och det jobbiga slutade. Har du börjat fajten så sluta inte förens du "vunnit" för ger du upp så förstår hästen det direkt och kommer utnjyttja det varje gång! Vi har fortfarande små fajter men varje gång jag "vinner" så blir det lättare och lättare och någon dag är jag övertygad om att hon kommer gå framåt utan att stanna och vägra gå.

Jaa, vad gör ni när ni i såna situationer?

Vanligtvis brukar jag ha sällskap med som draghjälp vilket funkar jättebra men ibland är det svårt att hinna rida samtidigt. Idag tog det 45 minuter att skritta en sträcka på 100 meter. 2 steg fram, stillastående några minuter och sen 4 steg bak. Ju längre bort från hem vi kommer desto lättare går det ju, men det är otroligt frustrerande och tidskrävande, och även om jag vill låta det ta tid så är det orimligt att det tar 3 timmar för en skogstur på 3 km.

Så fort vi vänder hem så knallar han på väldigt ivrigt, så det handlar i mitt tycke om att han testar och inte vill gå hemifrån.

Blir det bättre med tiden? Ska man ha tålamod och parera och tänka fram fram fram eller ska man bli lite bestämdare?

Svar ja, det blir bättre med tiden och ja, du ska tänka fram fram fram. Min lilla arabsessa har varit precis likadan, men det blir bättre o bättre hela tiden för att jag har lärt mig parera och hon har lärt sig att det inte är någon idé. Numera har hon i stort sett lagt av med sina vägra-gå-fram fasoner (det kan vara om man möter plogen eller nåt då, men det tycker jag är överkurs och förlåter henne - jag tycker också att plogen är läskig :crazy:)

Och nej tre timmar till en 3 km runda är inte orimligt om du ser det som utbildningstid för hästen. Det ska inte vara lätt inte! :angel:

Jag skänklar på riktiga "ponnyskänklingar", dunk dunk dunk, beröm för minsta lilla försök att gå framåt (glöm inte att berömma hästens *försök* - ibland vill den fast den inte vill, och en "duuuuuuktig" i rätt ögonblick kan vara det som behövs). Jag använder dressyrspö, men bara för att peta på baken om hon försöker vända. Min häst blir kränkt och förbannad om man slår henne med spö och förblir upprörd och hispig resten av ridturen efter det, så det använder jag inte.

Din häst måste helt enkelt lära sig att den kan slappna av och rida ut med dig o ha trevligt, att inget hemskt kommer att hända för att man går hemifrån.

Lycka till :bump:

Senast ändrad:

Mitt råd (kommer väl få hur mycket kritik nu?) Sitt för gudskull kvar på hästen! Hoppa inte av vilket jag gjorde vissa gånger! Sen det här med att träna på marken så ni har ett förtroende..visst kan det hjälpa med det finns vissa hästar som bara har en fix ide och då hjälper inte det hur mycket ni än tränar på marken för det är ju faktiskt uppe på ryggen ni har problem! Använd det du har! Jag avskyr att slå, sparka min häst men i detta fall var jag faktiskt tvungen att göra det. Hon hade ett val, stå kvar och få det så jäkla jobbigt eller gå framåt och det jobbiga slutade. Har du börjat fajten så sluta inte förens du "vunnit" för ger du upp så förstår hästen det direkt och kommer utnjyttja det varje gång! Vi har fortfarande små fajter men varje gång jag "vinner" så blir det lättare och lättare och någon dag är jag övertygad om att hon kommer gå framåt utan att stanna och vägra gå.

Jag håller helt med. Jag använde "sitta av och leda" metoden ett tag tills jag upptäckte att min smarta tjej satte det i system. Är målet att man ska kunna rida fram så måste man just - rida.

Oj..jag hadde samma problem med min unghäst i höstas;)
Trodde det bara var han som var lite knepig:angel:
Han stannade backade å stegrade/sparkade.

Jag tog i alla fall ut tjejen som red in honnom som hjälp och råd.

Hon hoppade upp å red i väg när han började lägga i bromsen så fick han en korigering dvs ett snärt med pisken han hoppade då fram å hon berömde å gav lång tygel så höll hon på en dag sedan viste han att det inte var lönt att bråka(att det gav obehag) har efter det gått fram bra å slipper obehag.

Jag försöker i största möjliga mån sitta kvar på henne och inte ge upp och hoppa av och leda henne förbi men ibland känns det som att man har testat allt och om man inte vill åka av i någon av hennes läskiga stegringar så är att hoppa av det enda sättet. Hon är förbaskat envis och vet hur hon ska skrämma mig. Att rida med spö gör inte saken bättre heller, hon hatar det och sparkar mot det och blir bara ännu mer envis :p

Hon har massa förtroende för mig på marken så det är inte där problemet sitter heller, hon är bara tjurig och testar mig. Samt att hon nästan alltid är på uteritt tillsammans med andra hästar och helt enkelt tycker det är lite läskigt att gå själv.

Thengilya sparkar rakt ut när jag använder spöt jag med men jag bryr mig inte så mycket om det. När hon stegrade med visserligen inte högt så sa jag till min syster att stegrar hon flera gånger och högt så slår jag till henne i huvudet utan att tveka just för att hon inte ska inbilla sig att hon får göra sånna dumheter med mig på ryggen medvetet. Så länge du hoppar av och låter henne "vinna" så kommer detta problem inte lösas.

Kan säga att min häst med stegrade rejält å sparkade till i början då man använde spö..Jag skulle inte sitta av! min häst är med otroligt envis.
Jag tycker att om du inte törs sitta kvar ska du ta ut någon som kan hjälpa dig(som kan) ex beridare el dyligt så kan hon rida hästen först å sedan visa dig vad du ska göra är rädd att detta beteende bara kommer att bli värre annars..Kan säga att min häst lyckades kasta av mig...jag vet inte hur många g innan vi fick ordning på honnom!
Nu är det inga problem att rida ut själv jag rider nästan alltid själv försöker göra ridningen så rolig som möjligt för honnom mkt beröm å säga i från med pisk när jag känner att det är något på gång..så ta hjälp de kan löna sig(billig försäkring).

+ Raggarn

Tack för era tips! Ska verkligen ta tag i det. Man kommer inte så långt med att skänla och slå med spö på denna hästen men jag får försöka vara snabbare och smartare än henne!

+ Raggarn

Tack för era tips! Ska verkligen ta tag i det. Man kommer inte så långt med att skänla och slå med spö på denna hästen men jag får försöka vara snabbare och smartare än henne!

Hoppas att det går bra och att du får ordning på henne;)

Det hoppas jag med :) Och jag tror det kommer gå bättre ju mer jag rider ut själv med henne.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 967
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka