Pållan i lokselen

E

Egonson

Titta här vad jag hittade, två bilder på min häst i lokselen!
Så bra, nu kan jag fråga er som kan om den sitter bra eller vad som behöver ändras. Jag vet om att det finns många sådana här trådar, men jag tycker ni är så duktiga här och det skadar aldrig att fråga om råd :idea:

Så, om någon orkar kika lite.. :p
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Sele22.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Sele23.jpg

En tanke som poppade upp, tycker ni dragläderna behöver sänkas?

Bilderna är från 2002, vagnen i bilden är kasserad, selen är dock inte ändrad i tillpassningen sedan dess bilden togs och sitter likadant fortfarande nu 2006.
Dock har jag kompletterat med ny rockard, draglinor och baksele men de vet jag hur de ska sitta så de behöver jag inte visa bild på ;)
Pållan har bantat en del också sedan 2002, så.. :angel:

Sv: Pållan i lokselen

hejsan=)
ja kanske ett eller 2 hål nere inte hade skadat det ska ju luta lite i draglinjen endå, speciellt på lokselar.
man kan ju säga att det ska luta så att det följer bogbladet....90 graders lutning i förhållande till bogbladet
jag hoppas man kan säga så har jag fel?:smirk:
så det kan alldstå inte luta lika dant på alla hästar efterom alla hästar har olika lutning på bogbladen:idea:

så alltså kan du lägga lokorna tillrätta ennu lite till(mot vad bilden visar) så att de riktigt ligger an mot bogbladen hela vägen med ett jämnt tryck och sedan kolla så det blir en 90grader mellan lokträt(bogbladet) och draglädret.
som det är nu så är draglädret lite uppböjt så det blir mindre än 90grader hoppa ja säger åt rätt håll;)

på bilden ser draglinjen bra ut(draglädret + skakeln) men har du nu svängel med draglinor måste du kolla draglinjen från draglädret till fästet för draglinorna(på svängeln)

ta gärna kort på hela ekipaget som det ser ut nu:love:
fiiiin häst
lycka till

Jag tänkte med på det, att om jag provar sänka dragläderna lite så lär väl lokorna lägga sig självt på plats, ganska logiskt?
Provar med ett hål först och se hur det blir.

Jopp jag ska kolla vilken vinkel det blir på draglinorna så att jag kan fästa svängel rätt på vagnen sen.

Sen tänkte jag att eftersom den vagnen jag har nu är högre än den på bilden, så kanske man kan fästa skaklarna lite högre. Fast jag ska nog prova först, vagnen kanske lutar för mycket bakåt då?
Jag tycker det verkar bli rätt lagom tryck nedåt i den vinkeln som vagnen ligger i nu om man fäster skaklarna i ringarna som på bilden.
Vagnen vi har nu ser ut såhär:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder025.jpg

Jag klurar fortfarande på HUR och VART jag ska fästa svängeln, den ska svetsas fast alltså, men..
Tycker det blir lite för högt att fästa den precis under skakelfästena, fast jag vet inte? Någon som har en idé hur man skulle kunna göra?

Tack :) Jag ska ta kort så fort vi har fixat alla grejer, svängeln är inte på plats än så jag kan inte börja köra ännu.

På den bilden ska dragringen sänkas.
Svängelns fäste ska svetsas fast.
Jag tycker att rockardens sits och skaklarna är för låga.
Risken är att den blir baktung (skaklarna blir för lätta i fram) om du fäster skaklarna lite högre. Prova, man ser ju när man spännt för.

/L

Okej, då ska jag sänka den. Misstänkte att det var så, så då ska jag fixa detta.

Menar du på den rockarden jag har nu?
Sitsen kanske känns något litet för låg, men jag vet inte hur jag ska fixa det i såna fall.
Finns det något man kan göra utan att plocka i sär och svetsa om hela vagnen?
Sätet sitter ju bara "uppepå", tror det bara sitter med mutter och skruv underifrån, man kanske kan sätta något under sätet så att det blir högre?
Ser ut så här:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/hstbilder030.jpg
Ska kolla någon dag hur sätet sitter fast, borde ju gå att fixa på något sätt.

Hur menar du att skaklarna är för låga?

Den vagnen vi hade förut var hemskt låg och hemskt baktung, vi sålde den till en som har SHETTIS! :crazy: Fick den mini-vagnen med när vi köpte hästen men den funkade inte helt enkelt. Ett väldigt kasst hemmabygge..

Kom också på en sak till. Hur högt bör sätet vara till en häst på 151 cm?

Ja jag läste att du innan haft en ännu lägre vagn :(
Att sätet är lågt innebär ju att du bara ser en hästrumpa :D
Nä men man måste luta sig åt något håll för att se :crazy:
Men om du kör där det inte kommer "farliga möten" så går det säkert bra och om hästen är lugn av sig.
Men om man har en livlig häst vill man gärna hinna se "otäcka saker" före den! :D
Tror det är svårt att få upp sätet utan att svetsa om.

Låga skaklar gör att hästen får dom i sidan när den svänger och om man höjer dom på selen blir rockarden baktung istället :(

/L

Ja usch den vagnen var för j*vlig :( *skäms lite* :o
Men man visste ju inte bättre och uppenbarligen inte förra ägaren heller så vad göra, gjort är gjort liksom.
Nu är det ändrat i alla fall och fortfarande under förändring.

Jag kollade på sätet i går kväll och såg att det är helt gjort av trä, skruvat underifrån genom hål i två plattjärn som är svetsade i ramen, typ som jag trodde.
Därför bör det gå att göra sätet tjockare med en tjockare "bräda" som är litet framåtlutad under och längre skruv bara.
Sen ska det svetsas dit ett lågt litet ryggstöd, så att man får lite stöd bakåt åtminstone, det är lite läskigt att åka helt utan stöd bakom tycker jag, tänk om hästen drar och man trillar av baklänges :crazy:

Jag kör ju inte så ofta och bara i skogen så jag nöjer mig med enkla lösningar :p
Någon livlig häst har jag inte, och kör aldrig på trafikerade vägar (nåja, någon enstaka bil kommer det ju, men då har jag alltid mamma eller syster mig som kan gå av och stoppa trafik och leda hästen om det behövs :p ).

Ja just det, men jag tycker inte skaklarna tar i sidorna när hon svänger vagnen faktiskt, det gjorde det på förra vagnen men inte nu. Tycker hon har gott om plats mellan skaklarna och SÅ lågt sitter de inte på henne. Som syns på bilden satt de gamla skaklarna mycket längre ner än de på vagnen som vi har nu gör.

Tror nog i alla fall inte jag ska höja dem för då blir säkert vagnen baktung som du sa, möjligtvis att man kan höja den lite och kanske fästa den i övre delen av dragringen eller något.

Senast ändrad av en moderator:

aha. om du höjer skaklarna, så kan du höja sitsen 2 dm. bara att svetsa fast fjädringen högre upp. Jag gjorde det på min och det blev jättebra!

Även med ett litet ryggstöd kan man nog trilla av :D
Men kanske bättre än inget? Känns ju liksom säkrare :smirk:

När man svänger i skritt brukar hästen gå lite rakare därför ev unvika att få skakeln i sidan, det märks i sånt fall mer i trav el galopp o sväva svängar, inte så aktuellt kanske :D

Har du klurat ut hur du ska sätta fast svängeln?
Jag har en liten ide som jag tror fungerar, o då behöver man inte svetsa! :bump:
Men det finns ju olika "bultar" man kan använda och några som jag tror fungerar är; (fast man måste ju se dom, kolla brottstyrka o storlek irl!):
Fästöggla
Bygel
U-bult/stävögla
Ögelbult
Uppbindningring
Man borrar ett el ett par hål genom röret under stänksyddet, se bild (pil):
JRFOGMKNLRMMC.jpg

och fäster den bult som passar och sedan fästen man svängeln i bulten med en karbinkake, schackel eller skarv/snabb länk.

Så här har jag gjort på min ponnyvagn, svängeln är under.

/L

Ja klart man kan trilla av, men man får i alla fall lite stöd bakåt så att man inte druttar ut av minsta lilla :p
Jag i alla fall spänner mig i ryggen om jag inte har något stöd alls, och det är ju inte så roligt för då sitter man så illa :crazy:
Kanske får montera dit ett bilsäte med bälte och hela kittet, lika bra det :rofl:

Nä men jag kör ju bara i skritt och trav och svänger snävt gör jag enbart i skritt, så det är nog ingen fara.

Smart idé det där med svängeln :idea: Har inte bestämt än hur jag ska göra men jag ska komma ihåg detta med.

Är det mycket jobb för en svetskunnig att höja skaklarna?
Morbror som är så snäll och hjälper till, man vill ju inte överbelasta stackarn :p :D
Han fixar svängel med ju.

Jag kanske är trög, men jag förstår inte riktigt hur man kan höja skaklarna. Bockar man dom uppåt längst fram, eller hur menar du? :o :) Det där med sitsen och fjädringen fattar jag i alla fall :p

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
Utrustning Sista bilden står han lite i uppförsbacke så han är lite högre bak eg.. Min kille tycker hinder är skitskoj, men hoppar hellre än bra...
Svar
10
· Visningar
3 909
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V