Pålitlighet träckprov

superstar

Trådstartare
Jag skickade i veckan in ett träckprov (Kolla Masken) på min tik, vilket jag gjort några gånger tidigare också. Svaret var, precis som tidigare gånger, att inga spår av parasiter kan hittas. Det känns ju såklart toppenbra och jag är så glad att jag inte bara avmaskar för avmaskandets skull utan kollar och därmed faktiskt inte behöver avmaska. Bra för både hunden, miljön och resistensutvecklingen!

Men vet ni hur pålitligheten är på dessa prov? Kan jag vara helt lugn med att hon faktiskt inte har mask (i någon skadlig mängd) eller bör man skicka in flera prov?

Hunden är 4 år och inte avmaskad sen valptiden och ibland känns det lite dumt, man är så inpräntad i att de ska avmaskas regelbundet så det känns nästan otroligt att hon faktiskt inte skulle ha mask alls?

Finns det fler som faktiskt aldrig behöver avmaska sina hundar? Hon springer mycket lös, äter på allt möjligt och fångar möss.

Sv: Pålitlighet träckprov

Jag har aldrig ens tänkt tanken att avmaska någon av mina hundar. Den ena fyller 5 år och den andra är snart 1 år. Jag är livrädd att jag ska bidra till resistensbildning och jag tycker att man ska akta sig för att använda sånt i förebyggande syfte. Jag litar fullt på träckprov samt symtombild. Om min hund inte visar något på träckprov och verkar frisk i övrigt ser jag ingen som helst anledning att behandla med avmaskningsmedel.

TACK! Det är ju så jag egentligen också känner, och är helt övertygad om. Men det finns så många som gör tvärtemot och gärna berättar hur rätt dom har så därför blir jag ibland så osäker på om jag helt är ute och cyklar.

Jag vet ju att min hund mår fint och nu har jag papper på det, så jag borde vara överlycklig över det, men jag är expert på att hitta orsaker att oroa mig...

Mina gamla hundar har inte blivit avmaskade på en sisådär 10 år. Eftersom de inte visar några symptom så oroar jag mig inte heller :)

Mina gamla hundar har inte blivit avmaskade på en sisådär 10 år. Eftersom de inte visar några symptom så oroar jag mig inte heller :)

Likadant är det med min gamling, och min 3åring har inte heller blivit avmaskad sen valptiden.

Dock funderar jag på att kolla hur det är med tanten ändå, mest för att hon är överförtjust i att äta skit.. Känns som om de borde ha lätt att få mask då?

Ja när de äter allt möjligt snusk är det skönt att kunna göra en koll ibland, men gud va skönt det känns att få höra att jag inte är knäpp som inte avmaskar min hund :)

Jag har haft samma fundering då min lilla är expert på att hitta döda möss ute och kan sätta i sig flera stycken varje dag om vi är ute mycket. :crazy:

När man skickar in ett prov, kollar de efter alla sorters mask som hundar kan ha? Och hur är det med dvärgbandmasken egentligen, behöver man oroa sig för det?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 690
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 686
Senast: Acto
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 591
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka