Min lilla skrutt som jag fick som stickling av svägerskan. Den har redan lämnat sticklingar till både vänner och kolleger.
Försöker hålla den ungefär såhär
Försöker hålla den ungefär såhär
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta är från frömixar. Har lite från namnat men mixarna är snyggast Undrar du över nån särskild? Har märkt upp allihop så jag kan kikavad har du för olika frömammor till alla dess skönheter?
Mina favosar är Haines Mariposa Summer Meadow Gold Twist och Elegia. Glinda också. Men nu har jag all världens mixar i lådan det kan bli bra eller bara Grönt.Vilka palettblad lämnar häftigast fröisar tycker ni?
På tal om fröisar då. Den här blev kvar av misstag i en rensning för den såg ut som de översta bladen. Dassig vinröd med militärgrönt. Sen bara händer det och den var så udda med kritvita fält i det knallgula.Min bästa fröis Visa bifogad fil 75382
haha nä typ alla, får mest gröna från mina frömixar.De flesta är från frömixar. Har lite från namnat men mixarna är snyggast Undrar du över nån särskild? Har märkt upp allihop så jag kan kika
Får se när det finns nåt att klippa, tycker de växer sjukt långsamtJag vill gärna köpa sticklingar av dig sen gul zebra. De är mycket snygga.
Ajfan!haha nä typ alla, får mest gröna från mina frömixar.
Tack!Meeen @gul_zebra vilka snygga fröisar du har! Mina är asfula alla utom de från Feathers, och de ser typ likadana ut alla tre. Hur gamla var dessa när de slutade se ut som sallad?
Haha jag har precis samma lampa, fast andra paletter står under dem! Tycker de har varit bra på att ta fram gult och vissa av mina röda blir jättefina, medan Redwig och NN Ruby Tuesday blev mörkbruna Fröisarna har stått under Aigostar 2x40w 6000k som får allt annat att färga ut så jag har nog bara asfula fröisar Några som är kvar i drivhuset ser än så länge mer lovande ut men växer långsammare.Tack!
Jag har ingen aning, men jag tror att jag sådde de i typ maj/juni iaf? Men riktigt fina har de börjat bli först efter att de flyttade in under lampa, jag har den här från Biltema: https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/rorlampor/led-lampa-ip65-2000045566
Har fått två sticklingar av en kollega. Har dom i vatten och det har bildats rötter. Hur vet jag när det är läge att stoppa dom I jord och ska jag tänka på något speciellt när jag gör det?
Mycket tacksam för svar ❤
Grejen med trips och bekämpningen av dem är att de har en lite längre cykel från ägg till stor trips, så många av behandlingarna du sprayar på plantan tar en generation trips men sedan kläcks en ny. Förr fanns pinnar du kunde sticka i jorden som plantan tog upp vilket tog död på ohyran så fort den började suga växtsaft, men de var inte så bra för miljön så nu har vi sånt man sprayar på och nyttodjur att använda oss av. Sedan kan du få in trips genom öppna fönster eller från andra växter. Min poäng är att de uppstår inte spontant men kan gömma sig kvar i gradiner, som ägg i plantan, eller på andra ställen. Så mitt bästa tips är att isolera nya växter antingen i ett eget rum eller i stor genomskinlig plastback, och håll dem isolerade i ett par månader. Kontrollera ofta bladens undersida och kolla efter skador, och behandla direkt när du ser något. Behandla sedan igen varje vecka i 4 veckor. Gör uppehåll och fortsätt kontrollera att plantorna inte får nya skador. Tvätta ev. gardiner och torka av ytor där det varit tripsangrepp förut. Förmodligen har du haft trips som dröjt sig kvar och skapat nya infestationer.Har inte läst alla sidor men har problem med att mina palettisar väldigt ofta får ohyra. Oftast trips men även sorgemygg. Har haft massdöd flera gånger och bara lyckats rädda ett fåtal med såpbad. Min farmor som fick sticklingar av mig för flera år sen har kvar samma moderplanta (plus en drös till såklart) men har aldrig haft problem. Jag å andra sidan har haft problem i tre olika boenden. Funderar lite på om det kan bero på att de har små krukor? Använder minikrukor (skäms på mig ) för att ens få plats med fler än två sorter. Är det någon annan som haft återkommande ohyra som lyckats lösa det?
Tack så mycket! Då är det nog så enkelt som att jag behandlar för sällan.Grejen med trips och bekämpningen av dem är att de har en lite längre cykel från ägg till stor trips, så många av behandlingarna du sprayar på plantan tar en generation trips men sedan kläcks en ny. Förr fanns pinnar du kunde sticka i jorden som plantan tog upp vilket tog död på ohyran så fort den började suga växtsaft, men de var inte så bra för miljön så nu har vi sånt man sprayar på och nyttodjur att använda oss av. Sedan kan du få in trips genom öppna fönster eller från andra växter. Min poäng är att de uppstår inte spontant men kan gömma sig kvar i gradiner, som ägg i plantan, eller på andra ställen. Så mitt bästa tips är att isolera nya växter antingen i ett eget rum eller i stor genomskinlig plastback, och håll dem isolerade i ett par månader. Kontrollera ofta bladens undersida och kolla efter skador, och behandla direkt när du ser något. Behandla sedan igen varje vecka i 4 veckor. Gör uppehåll och fortsätt kontrollera att plantorna inte får nya skador. Tvätta ev. gardiner och torka av ytor där det varit tripsangrepp förut. Förmodligen har du haft trips som dröjt sig kvar och skapat nya infestationer.
Sorgmygg bryr jag mig inte om. Har alla växter i krukor med hål i botten ståendes på fat, och när man vattnar underifrån blir det sällan mer än någon enstaka mygga. Man kan sätta upp klisterskivor om man vill ha fatt på dem. Har man stora problem kan man köpa Nemablom (nematoder) och vattna ned i krukorna så ska de äta upp sorgmyggeägg/larver. Har gjort det en gång på frösådder men de råkade jag ångkoka bara ett par veckor senare så jag kan inte säga om det hjälpte mycket...
Det är absolut ingen fara att ha Palettblad i små krukor, enda skillnaden är att du behöver vattna ofta.
Visa bifogad fil 75636
tycker den är ganska lik, ska försöka komma ihåg att ta bild på min alligator alley som jag har ute senare så kan vi jämföra.Fröis:
Visa bifogad fil 75755
Är den inte lite lik Alligator Alley?
Tror även jag skaffat mig en Trailing Queen, vattnat blommor hos brorsan och ett av hans palettblad har växt som sjutton och går av både här och där så passade på och tog en stickling.