Sv: Pålagringar???
Hej!
Jag lider verkligen med dig....
Jag har både "positiva" och negativa erfarenheter av pålagringar.
Min ena häst, har pålagringar på flera ställen i sitt ena bakknä. Han kan inte klara av att köras eller ridas hårt, men fungerar perfekt som promenadhäst, och är nu hos en familj som har honom som familjehäst (påfoder). det fungerar än så länge perfekt. Han är 8 år idag.
Min andra historia är tyvärr inte lika lycklig. Jag tog bort min älskade vän som var 6 år, i höstas. Han hade pålagringar i bägge bakknäna. I ena knät var det så illa tt pålagringarna "ätit" upp hans menisk, så det fanns i princip inget kvar av den. Han hade så redan när jag fick honom, men trots att han bara stod och fick rehabilitera sig här, så blev det bara värre och värre. Han var fin i hull och såg ut att må bra, men man såg att han hade ont i sina bakben, även fast han sprang, tjoade och tjimmade. Men efteråt mådde han nog inte så bra....
det fanns helt enkelt ingen annan utväg än att låta honom somna in. Hade det gått 1-2 månader tillså hade hela mensiken varit borta, och ben nött mot ben, vilket skulle varit outhärdliga smärtor.
Förmodligen hade han även pålagringar i framkotorna, me det är inget vi konstaterade då, eftersom det inte behövdes. Den stress och belastning hans sköra leder blev utsatta för i tidiga år, var döden för honom, och det hade helt enkelt gått för långt.
Pålagringar är inte lätta att tas med. Men är dom inte stora, och hästen klarar sig haltfri, så kan man se efter dom med regelbundna behandlingar. Dock är det inte heller bra att i längden behanlda och behandla.
I ditt fall verkar det ju också som att din häst inte klarar av så mkt.
Man kan ju också fråga sig då varifrån magsåret kommer.
Kommer det kanske av en stress av att hästen går och har smärta hela tiden? För dessa två kombinationer - hur illa den än må låta, är inte bra....
Utgå ifrån din häst, hur du tror att hon skulle leva sitt liv bäst....
En häst är gjord för att röra sig. Den MÅSTE röra sig för att må bra. Klarar den inte det, ens i 20 minuter....ja, klarar den då av att ens gå i en hage?
Lider med dig....
Hoppas du klarar av att ta ett beslut, oavsett vilket det är...
Tröstkramar