Pålagringar???

orcide

Trådstartare
Kan en häst med pålagringar och hälta på dom två benen någonsin bli bra?
Finns det behandlingar för det ?

Hon är utdömmd men jag fammlar efter halmstrån här :cry:

Finns det nå¨gon som har en häst med pålagringar ?

Tyvärr så har hon magsår oxå som inte läker trotts behandlingar ..

Jag vill inte att hon ska lida!
Men ,,,vad ska jag göra utan henne ? Hon är mitt allt ju :cry:

Sv: Pålagringar???

Tyvärr har du nog ingen god prognos. Om vet dömer ut en häst så tror jag inte att den ens kan bli ra med operation.

Tyvärr blir hästen aldrig bra om den har pålagringar (artros). Har den lindriga pålagringar går det säkert att använda den som promenadhäst.

Kom faktiskt på att om det är pålagringar på bak - spatt - så kan det ju läka ut och hästen kan fungera i alla fall. Fast om veterinären har dömt ut din häst är ju prognosen inte så lysande antar jag :(

Du kan ju alltid åka till en annan veterinär/djursjukhus och få ett andra utlåtande.
Känner en som fick sin tävlingshäst utdömd/bara gå till avel, tror det var pålagringar eller annat fel i benen.
Åkte till en annan vet. som hittade en hovböld inuti hoven (långt in), behandlade denna och nu är hästen frisk.

Fast har hästen magsår som inte går att läka, då vet jag inte riktigt faktiskt :( Provat alla metoder?

Min häst har troligtvis pålagrinar bägge framknäna, ska åka till vet snart och jag är faktiskt lite nervös för detta, vad man ska få höra.. :crazy: Hoppas på att hon kan gå som åtminstone lätt arbetande promenadhäst (lätta turer i skogen).

Klart att en häst som har pålagringar kan fungera. Min har lite pålagringar och har ändå gått upp till 1.40 klasser utan att han har fått problem, men det gäller ju att man har koll på dom och tänker på det hela tiden så man rider på rätt sätt.
Men om din veterinär har dömt ut hästen så kan det ju vara så illa att det inte går.
Jag skulle dock göra så att en annan veterinär fick göra samma bedömning innan du tar bort den... hade inte jag gjort det med min häst för 5 år sedan så hade han varit borta nu... alltid en second opinion från någon annan.

Mvh F

Pålagringar = slitna ledytor. När ben gnider mot ben utan ett smörjande brosklager emellan så försvarar sig kroppen med att bilda mer ben och lederna deformeras. Rörelseomfånget blir mindre och det gör ont. Teoretiskt så finns det viss operationsteknik men i de flesta fall är det inte försvarbart att utsätta hästen för detta eftersom chansen att den ska bli bra inte är tillräckligt stor, eller hästens värde inte motiverar en så dyr operation. Det finns ju också en orsak till att artrosen har uppkommit och det får man beakta när man bestämmer behandling.

För många hästar med pålagring så blir det en ny "karriär" som promenadhäst. Beroende på var pålagringarna sitter så kan det fungera bra eller mindre bra.

Ditt beslut är mycket svårt och ingen ska fatta det åt dig, men din häst har en skada som är smärtsam, kronisk och som påverkar möjligheten att leva ett naturligt hästliv. Om hästen visar tecken på stress och har problem med magen så kan det hänga ihop med smärta eller att den inte har rätt huvud för att bli promenadhäst. I så fall är det mest skonsamt att ta bort hästen tycker jag. Mest skonsamt mot hästen men även mot dig.

Hej. Hade en ponny som fick en sprick i griffelbenet och det läkte super. ett halvår senare opererades han för pålagring på griffelbenet men blev inte bra, då det redan had3 hunnit skava på leder mm. Han fick tyvärr tas bort. :cry:

Mamma ringde slöinge flera gånger och pratade med veterinären vi hade om det inte fanns något o göra men hon råde oss till att ta bort honom. :cry: Han skulle vara halt för livet annars..

Så tror inte det finns nått att göra tyvärr:( Men kom ihåg att livet går vidare. Jag hade svårt de första två åren men nu tre år senare känns det inte så hemskt längre, utan nu kan jag tänka på honom och bara minnas hur fin han var. Att just jag hade turen att lära känna honom. Älskar honom fortfarande mer än något annat och ingen av mina hästar efter honom har fått samma plats i mitt hjärta.

Fabian har pålagringar på båda sina framben i kotlederna, dom är inte stora men dom finns där. Han är inte halt nu o har inte varit det sen vi upptäckte pålagringarna och behandlade honom för kotledsinflamaton i sommras när han röntgades för att han haltade.

Vet sa till mej då att vi skulle undvika ridningen, eller iaf volt arbete/böjda spår och helst bara köra. Skulle han endast köras skulle han inte påverkas alls troligen enligt vet.

Men sen sa samma veterinär till Fabians ägare som ringde upp kliniken, att han nog skulle hålla för dressyr men kanske inte kunna gå kur-klasser.

Så jag visste inte vad jag skulle göra, göra mej av med hästen och hitta en annan som jag kunde rida dressyr på eller satsa helhjärtat på körningen.......

Rådfrågade med ägaren som sa att om jag inte skulle ha honom kvar fick han avlivas. Så jag kände att han var värd en chans. Och sa till ägaren att han fick stanna hos mej. Hon tyckte då att jag skulle rida/köra på som vanligt och se om han höll eller ej, skulle han bli halt igen pga pålagringarna så blir det en resa upp till himmlen för han är inte den perfekta sällskapshästen/promenad hästen precis, han skulle må dåligt av att inte få ha någon fysisk arbetsuppgift.

Så jag har lagt om våra mål inom utbildningen för honom. Dragit ner på dressyren och kör lite mer, undviker volten så mycket det går o dressyrar/lydnadstränar ute i naturen från ryggen, tömkör på volten men har lagt ner att han ska behöva hoppa. Lägger lite mer fokus på att han en dag ska köra brölopp.
Han trivs bättre framför vagnen än med ryttare på ryggen, så för han är det ju bra, men jag vill ju helst rida dressyr ordentligt, men men jag har ju inga tävlingsambitioner o sen kan jag ju skaffa en hel dressyr häst i framtiden.

Men man får inte glömma o ransaka sej själv, fundera över varför fick han kotledsinflamation och pålagringar, vad har gett vad???

Jag har svårt att tro att det är mitt sätt att rida honom på för han har varit frisk hos mej sen jag fick honom, tre år innan han blev halt har vi ridit som vanligt, så jag har svårt att tro att det skulle vara mitt fel, men jag funderar än idag över vad som kan tänkas ändra på i min ridning/upplägget av hans träning.

Det konstiga i mitt fall var att han gick från fräsch ena dagen o sen helt plötsligt super halt, blev bättre o bättre varje dag när jag kollade honom men man kände att det var nått som inte stämde när jag provade sitta på honom några dagar innan veterinärbesöket vi hade bokat.
Rådfrågade med vet när han blev halt o han trodde det var en sträckning eller likanande så han sa att jag skulle skritta uppsuttet ca 30-40 min och visst blev han bättre men sen i galoppen när jag testade så kändes det tydligt att det var knas.

Så kanske han hade gjort sej illa o det ledde till kotledsinflamation och man då "råkade" upptäcka pålagringarna som inte alls har spelat in nått förut eller så var det pålagringarna som gav honom kotledsinflamationen, det är svårt att veta så nu får tiden o träningen avgöra för Fabbes del.

En sak som jag har varit lite dum med är att jag inte tagit ut en kiropraktor som fått gå igenom honom för att se om problemet till hältan framkom pga avlastning någonstans ifrån. Jag ska ta mej i kragen o ringa ut kiropraktorn.

Men hur du ska göra med din häst är svårt att säga när man inte vet nått om varför hon blev halt, om pålagringarna är stora, om hon blivit halt flera omgångar o sen blivit behandlad osv???

Jag känner en som har haft magsår på sin häst som nästan fått det att bli helt bra. Du kan ju PM:a om du vill ha kontakt med henne.

Jag skulle dock göra så att en annan veterinär fick göra samma bedömning innan du tar bort den... hade inte jag gjort det med min häst för 5 år sedan så hade han varit borta nu... alltid en second opinion från någon annan.

Mvh F

Men om hästen är utdömd för pålagringar så måste (borde) den vara röntgad på en klinik, det kan inte göra någon skillnad om en annan veterinär tittar på den. Pålagringar kan ju inte veterinären se bara genom att titta på hästen från utsidan.

Jag har en häst med artros. Hon är triangelmärkt och jag rider inte henne på volten eller hoppar henne (gammal tävlingshäst). Däremot funkar hon jättebra som promenad häst i skogen. Hon är pigg och älskar att komma ut. Vi har inga som helst problem nu och det märks inget av hennes artros alls.

Det rragiska är att hon går i en hage o inte rids alls ..och är ändå hallt och har ont , att sitta på henne går inet då gör det jätte ont .
hon är redan en prommenad häst som jag haft i 2 år o hon var hallt när hon kom till mej .
hon är riden kanske sammanlagt 4 månader i 2 år i skogen.
Jag börjar undra om det finns mer fel på henne som vi inte ser eller om det är magen som gör så inihelvete ont :(

Klart att en häst som har pålagringar kan fungera. Min har lite pålagringar och har ändå gått upp till 1.40 klasser utan att han har fått problem, men det gäller ju att man har koll på dom och tänker på det hela tiden så man rider på rätt sätt.
Men om din veterinär har dömt ut hästen så kan det ju vara så illa att det inte går.

Mvh F

ja jag har ransakat mej själv ..men hon var hallt när hon komm till mej o förra ägaren säjer att hon inte haltade hos henne :s

kotledsinflammationer fick hon i sommar o då reds hon inte ens .

Om hästen har så pass mycket besvär av sina ben att hon inte kan skrittas 20 minuter vid hand eller gå i hagen utan besvär så finns det tyvärr inga alternativ. Jag är väldigt ledsen, men för din väns skull så bör hon få sluta sina dagar och slippa mer smärta. :(

Jag säger som Mia_R. Tyvärr, det är svårt för dom som stannar på jorden, men för din häst som får fara uppåt är det nog skönt att slippa smärtan om hon har så ont som du skriver.

Jag själv skulle nog inte ens överväga om hon skulle få stanna eller ej i denna situation om hon vore min. Tänk på din lilla vän.

Skickar några tröstkramar.

Hej!
Jag lider verkligen med dig....:cry:

Jag har både "positiva" och negativa erfarenheter av pålagringar.

Min ena häst, har pålagringar på flera ställen i sitt ena bakknä. Han kan inte klara av att köras eller ridas hårt, men fungerar perfekt som promenadhäst, och är nu hos en familj som har honom som familjehäst (påfoder). det fungerar än så länge perfekt. Han är 8 år idag.

Min andra historia är tyvärr inte lika lycklig. Jag tog bort min älskade vän som var 6 år, i höstas. Han hade pålagringar i bägge bakknäna. I ena knät var det så illa tt pålagringarna "ätit" upp hans menisk, så det fanns i princip inget kvar av den. Han hade så redan när jag fick honom, men trots att han bara stod och fick rehabilitera sig här, så blev det bara värre och värre. Han var fin i hull och såg ut att må bra, men man såg att han hade ont i sina bakben, även fast han sprang, tjoade och tjimmade. Men efteråt mådde han nog inte så bra....
det fanns helt enkelt ingen annan utväg än att låta honom somna in. Hade det gått 1-2 månader tillså hade hela mensiken varit borta, och ben nött mot ben, vilket skulle varit outhärdliga smärtor.
Förmodligen hade han även pålagringar i framkotorna, me det är inget vi konstaterade då, eftersom det inte behövdes. Den stress och belastning hans sköra leder blev utsatta för i tidiga år, var döden för honom, och det hade helt enkelt gått för långt.

Pålagringar är inte lätta att tas med. Men är dom inte stora, och hästen klarar sig haltfri, så kan man se efter dom med regelbundna behandlingar. Dock är det inte heller bra att i längden behanlda och behandla.
I ditt fall verkar det ju också som att din häst inte klarar av så mkt.

Man kan ju också fråga sig då varifrån magsåret kommer.
Kommer det kanske av en stress av att hästen går och har smärta hela tiden? För dessa två kombinationer - hur illa den än må låta, är inte bra....
Utgå ifrån din häst, hur du tror att hon skulle leva sitt liv bäst....
En häst är gjord för att röra sig. Den MÅSTE röra sig för att må bra. Klarar den inte det, ens i 20 minuter....ja, klarar den då av att ens gå i en hage?

Lider med dig....
Hoppas du klarar av att ta ett beslut, oavsett vilket det är...

Tröstkramar

Jag har haft en häst med diffus hälta som tränades nästan ända fram tills prognosen kom, hon hade pålagringar i alla fyra benen.

I hennes fall hade det eventuellt gått att operera med usel prognos men veterinären skrev "Hästen bör sluta" i sitt utlåtande. Jag tycker att det är hemskt att se när en häst tappar gnistan i hagen och väljer därför veterinärens rekommendationer.

Man måste bita ihop och ta det beslut som besparar hästen lidande.

Tröstkram

Ja jag vet ..
men denna häst har en förmåga att ge mej hopp hela tiden :s
i går funkade hon tom att skritta i 10minuter i sakta mak i skogen :)

Sån är hon ..ser döende ut ena dagen o kan ridas nästa ??!!
Hon gör mej förvirrad!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat