Pålagringar?

Spirit

Trådstartare
Hur allvarligt är det om en häst har pålagringar i båda framhovarna?

Pålagringarna som veterinären hittade på röntgenbilderna på min häst var rundslitna därmed ganska gamla.

Jag undrar nu, vilken inverkan har pålagringar på framtida funktion som ridhäst?

Han är sprutad i lederna & skall på återbesök för att se om behandligen har gett resultat.

Sv: Pålagringar?

Det beror nog på vart och hur själva pålagringarna sitter...

Min gamla häst hade en pålagring i vänster framben som växte sig så illa att den till slut skavde mot senan varje gång hon rörde sig, vilket givetvis var mycket smärtsamt och jag fick då ta bort henne.

Men då skall det tilläggas att det förmodligen tog ett bra tag innan pålagringen nådde dit, hon hade nog haft den i flera flera år. Och pålagringen blev inte såpass illa förrän hon ändock var 21 år gammal, så hon hann ju leva ett långt och lyckligt liv. :smirk:

Hoppas din hästs pålagringar är ännu snällare, så kanske det inte märks alls i framtiden. :)

/Anna

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 880
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar