Pålagringar på framknä

MiaMaria

Trådstartare
Har just varit på återbesök med min lilla ettåring som haft sån otur med skador. Det är fem veckor sedan hon skadade ledkapseln och fick en inflammation i leden, behandlades med gott resultat och fick så småningom komma hem efter två veckor på klinik.

Idag visade det sig på röntgen att hon har pålagringar på leden. De är inte jättestora, men med tanke på att de uppkommit så fort ser inte prognosen så vidare lovande ut. Hon är just nu inte halt, men har heller inte belastat sitt ben nänmvärt (boxvila). Knät är svullet och stelt. Vi får nu fyra veckor på oss innan nästa återbesök. Har pålagringarna blivit fler finns inte mycket att göra, och jag fick en känsla av att det är vad de tror. Håller det sig som det ser ut just nu verkar det mer hoppfullt inför framtiden, men någon tävlingshäst blir hon definitivt inte.

Vilken erfarenhet har ni andra av pålagringar efter skada? Tror ni det finns något hopp för min häst? Vi vill ha henne kvar även om hon inte kan ridas, men självklart måste vi veta att hon inte har ont i såfall

Sv: Pålagringar på framknä

Jag fick en liknande skada på mitt sto... Hon var 14 månader då hon blev sparkad i bakknäet, det visade sig att hon fått en spricka i lårbenet precis där det går in i knäet. Hon var halt av och till under en lång tid ca: 8 månader (hon hade boxvila/sjukhage hela tiden, och var komplett galen :devil:...) Eftersom hon inte var så lugn... under läkningstiden, så fick hon knäledsinflammationer, galla i knäet, pålagringar o.s.v. Hon blev aldrig bra utan har lunkat på som promenadhäst och varit i aveln. Hon är 17 år idag och har aldrig haft några andra problem (frisk som en nötkärna ;)) Men som sagt var hon klarar inte av att gå på böjda spår eller att hoppa (vi provade lite när hon var mellan 5-7 år) hon är stelare i det här benet också.
Hoppas det går bättre med din häst! Hon kanske är lite lugnare så skadan får läka i lugn och ro.

Lycka till! :)

Har inte varit med om just detta men pålagringarna kan ju vara aktiva nu och ev bli mindre när de inte är aktiva längre!

TACK!

Åh nej, hon är inte speciellt lugn. Ett riktigt litet monster kan hon vara :devil: Men inne har det gått hyfsat bra. Hon är trygg i sin box, och vi har valt det istället för att hon ska vara busig ute i liten hage. Vi kommer snart att släppa ut henne tillsammans med en äldre häst i större hage. Tror att det blir bättre än sjukhage. Promenader har varit jättesvårt då hon har MYCKET spring i benen.

Min häst har ju en senskada på bak också, men den har läkt jättefint trots en hel del skutt och bus. När hon skadade knät hade hon vilat i box i fem månader.

Din historia ger mig hopp om att vi ska kunna ha kvar vårt sto också. Min häst har ju inte varit halt, bara stel i knät pga svullnaden. Jag vill gärna tro att det är ett gott tecken, att hon kanske inte har så ont trots allt...

Har din häst haft återkommande inflammationer, eller har hon klarat sig från det? Hur gick inridining? Blir hon halt om hon ansträngs "för mycket"? Hur har hennes dräktigheter varit?

Senast ändrad:

Det visste jag inte. Har väldigt liten erfarenhet av pålagringar. Såg inte så kul ut på rönten, men som sagt, än är de ganska små och påverkar enligt vet. inte hennes rörelser. Inte som det ser ut nu iallafall. Farhågan är att pålagringarna snabbt ska bli fler och då kanske hon blir besvärad av dem.

Har din häst haft återkommande inflammationer, eller har hon klarat sig från det? Hur gick inridining? Blir hon halt om hon ansträngs "för mycket"? Hur har hennes dräktigheter varit?

Unga hästar är ju lite busiga av naturen.... :D När mitt sto gick i sjukhagen fick vi lov att ha träns på henne och vara två personer, en som höll/hängde i varsin bettring på henne, bara för att leda henne till och från hagen! Hon stegrade sig och for omkring... Vad man var avundsjuk på alla som bara ledde sina hästar i grimma då... :rofl: (Idag kan man leda henne i pannluggen om man vill!) Hon rymde några gånger oxå... sprang rakt igenom tråden på sjukhagen bara... Under boxvilan lyckades hon dra på sig piphas, vet inte vad hon gjorde..?

Min häst har aldrig visat att det gjort ont, hon är väldigt positiv av sig, alltid snäll aldrig sur. Inridningen gick bra, hon har inte protesterat mot det. Återkommande inflammationer... vet inte, känns mer som hon har en kronisk inflammation? Veterinärer som har känt och kollat på henne genom åren har alltid sagt att hon har ledinflammation och gallor i knäet.
Nej hon har inte blivit halt av ansträngning (fast hon ansträngs nästan aldrig, jo förstårs när hon är dräktig) Hon har fått fem föl på fyra dräktigheter, hon fölade i våras, (hon fick tvillingföl en gång och gick tiden ut) inte ens då märktes något på hennes ben eller gång, faktum är att hon är aldrig tjock eller gallig i sina ben, alltid torr och "ren" i benen.

Det som märks är att hon rör sig stelt med bakbenet, det är "rakare" (men hon är jämn över korset) hon snubblar oftare med det benet, känns som att det "fastnar" i vissa steg, detta (snubblingarna) kan jag tycka har blivit oftare ju äldre hon har blivit...så det hänger säkert ihop med hennes skada.

Oj, vad jag känner igen det där du beskriver om när din häst skulle till sjukhagen :D Vet exakt hur det känns. Skadan i knät fick min häst efter att ha gått igenom sjukhagen, samt en annan större hage...

Min lilla är också väldigt positiv, vilket har varit enormt skönt med tanke på boxvila och behandlingar. Hon har varit glad (och vild) hela tiden.

Så skönt att höra att din häst klarat sig så bra trots allt och att hon inte haft ont! Jag hoppas så att vi ska kunna behålla vår häst också. Att pålagringarna ska stanna där de är nu. Hon är också stel i sitt ben, men verkar inte har jättestora bekymmer av det. Får se om svullnad och stelhet försvinner lite när hon kan gå ute mer...

Det kan säkert gå bra! Unga hästar läker bättre än äldre. Om det är okej för dig att ha en häst som inte kan träna och tävla. Hästar brukar visa tydligt om de har ont eller om det inte är bra... Lita på din egen känsla om hur hon mår, för hur som helst, skadorna kan man se på röntgen, men inte hur ont dom har...

Vad har hon gjort från början? Lycka till!

Tack för ditt svar! Tror absolut på det du säger.

Min häst fick en senskada (tåsträckaren gick av) i februari då hon fastnade i elrep. Efter fem månader på box var hon ute i sjukhage i en vecka innan hon skadade knät. Hur vet vi inte, men ledkapseln punkterades och något gick in mellan kotorna. Hon fick sedan en infektion, men hämtade sig och fick så småningom komma hem. Under tiden hon hade boxvila blev hon dessutom allvarligt sjuk i någon typ av förstoppning/kolik och var mycket nära buköppning, så hon är en mycket olycksdrabbad liten dam. Dock har hon, som sagt, hela tiden varit vid gott mod, ätit med god aptit och inte varit halt eller verkat ha ont.

Tanken var förståss att hon skulle kunna tävlas i framtiden, men hon har bra stam och är också tänkt till avel så det är ok för oss om hon inte går att rida på alls. Hon har en enorm utstrålning och charm, och trots att vi inte ägt henne så länge så skulle vi sakna henne enormt om vi inte kunde ha henne kvar.

Oj vad hon har råkat ut! Fem månader på box! Och sedan nästa vända igen... oj oj inte konstigt hon blir vild! Mitt sto blev ju "bara" sparkat.... (hon stod 3 veckor i box) Fast med facit i hand hade det nog varit bättre med längre tids boxvila för henne...

Mitt sto (halvblod) var också tänkt som tävlingshäst (hoppning) men jag var så fäst vid henne så hon blev kvar, och jag blev en skogsmulle! Fast jag har tre av hennes föl kvar så nu kan jag träna och tävla, (om jag törs :D)

Vad roligt att höra att det gått så bra ändå! Måste kännas fint att ha fått flera fina fölungar :) Vilken stam har ditt sto *nyfiken*

Klart du ska ut och träna och tävla :laugh: (säger jag som är höjden av feghet själv :angel:)

Hon är 17 år och efter Democritos 648 mf är Nepal 390, ädel fux med bläs och strumpor! Mycket motor, men kan slappna av mellan varven... Hon är så kul att rida runt på, ena stunden lugn som en gammal ridskolehäst (då kan man sitta och göra lite gymnastik på henne) för att plötsigt bli (om det är något spännande som händer) på G som en arabhingst med svansen i vädret och blåser som en trumpet, men hon är aldrig svår att kontrollera. Tror hon skulle blivit en bra tävlingshäst.....
Jag har en 8-åring efter Opius hemma, han är den ena av tvillingfölen och har varit olycksdrabbad även han av och till....
Sedan har jag en treåring efter La´acteur (henne tror jag på!) Hon är lik sin mamma i sättet, det känns bra!
Sist (och minst) är årets hingstföl efter VDL Callahan (hoppstam igen) det kan bli bra....

Vad spännande! Måste vara roligt att ha möjlighet att följa avkommorna! Tänk att hon fick tvillingföl, gick det bra även för det andra fölet?

Vad spännande! Måste vara roligt att ha möjlighet att följa avkommorna! Tänk att hon fick tvillingföl, gick det bra även för det andra fölet?

Nä, det andra tvillingfölet dog som nyfödd... :cry: Men tur var att stoet fick en bebis kvar iaf!

Vilken stam är det på din? Är hon tänkt till hoppning eller dressyr?

Såg att du har fyra veckor kvar till nästa återbesök hos veterinären, hoppas det går bra för er, jag håller tummarna!

Tack, vad snällt av dig! Det känns lite bättre idag. Igår var vi ganska förtvivlade här hemma. Jag tittar på henne i boxen och hon är lika pigg som vanligt och inte det minsta halt. Hoppar och skuttar när valacken kommer in på kvällen. Tror nu att det kanske kan gå bra iallafall :)

Hon är e. Casio RP 141 - Eighty Eight Keys, och var tänkt som dressyrponny. Nu vet vi inte om hon klarar ponnygränsen, men till avel skulle hon fungera i vilket fall.

Vad sorgligt med tvillingen, men tur att en blev kvar iallafall :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 403
Senast: Zevzan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 777
Senast: pews1972
·
Hästvård Någon som har artros häst med pålagringar i framknä? Veterinärens bedömning av röntgen: "Relativt kraftiga pålagringar i översta...
Svar
3
· Visningar
3 513
Senast: _Leila_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka