Pålagringar o ge upp?

Ridmamma43

Trådstartare
Hej! Hästen har pålagringar i bakknäna och i ett framknä ( sista knät ej kollat än ) sprutad flera gånger i bakknän , hovled , kotled och vid sista vettenbesöket var hästen inte halt på volt eller rakt fram utan på böjprovet markerade hästen i framknät så han sprutades 2 ggr och nästa vecka är det åb , har lite panik för vad som kan hittas då . Om han nu fortfarande markerar / halt på böjprovet är det kört då? Hur skulle ni resonera? Hästen är helt underbar på alla sätt och jag vill inte ge upp innan vi provat det mesta men nu har han varit halt till och från sen 9 månader tillbaka och när vi väl sätter i gång så några veckor senare så är det nåt ställe som ska sprutas igen . Jag vill ha en träningskompis och det är nog inte ens att tänka på längre . Det ända jag tänker på är att snart kommer nästa bakslag och det tar bort allt det roliga med hästägandet , all oro .. när är det dax att ge upp? Hjälp mig hur jag ska tänka..

Hej! Hästen har pålagringar i bakknäna och i ett framknä ( sista knät ej kollat än ) sprutad flera gånger i bakknän , hovled , kotled och vid sista vettenbesöket var hästen inte halt på volt eller rakt fram utan på böjprovet markerade hästen i framknät så han sprutades 2 ggr och nästa vecka är det åb , har lite panik för vad som kan hittas då . Om han nu fortfarande markerar / halt på böjprovet är det kört då? Hur skulle ni resonera? Hästen är helt underbar på alla sätt och jag vill inte ge upp innan vi provat det mesta men nu har han varit halt till och från sen 9 månader tillbaka och när vi väl sätter i gång så några veckor senare så är det nåt ställe som ska sprutas igen . Jag vill ha en träningskompis och det är nog inte ens att tänka på längre . Det ända jag tänker på är att snart kommer nästa bakslag och det tar bort allt det roliga med hästägandet , all oro .. när är det dax att ge upp? Hjälp mig hur jag ska tänka..

Vad säger veterinären om prognosen? Han/hon borde väl kunna ge dig en känsla för om det är läge att ge upp eller inte, tycker man.

Nja veterinären sa väl inte så mycket utan vi skulle väl se vad som händer nu när hästen sats i gång , men var väl lite mer åt skogsmullehållet ... Men känner att jag vill mer än att rida rakt fram i skogen , skit när hästar inte är hela

Om mitt huvudsyfte med hästen var "aktiv" ridning hade jag definitivt gett upp efter nio månader. Om inte annat så för hästens skull, den haltar ju inte för inte utan för att den har ont.
Många veterinärer är inte så bra på människor så om man inte uttryckligt säger det själv fortsätter dom behandla. Allt för att vara ägaren till lags och slippa komma med de svåra beskedet om att det inte blir bättre.
Så nästa gång får du ställa frågan om det finns en chans för hästen att den kommer att fungerar som skogsmulle eller om det kanske till ock med är dags att ta bort den. Istället för att hålla på och hoppas på att den ska kunna bli helt återställd för det blir ingen med pålagringar. Dom finns där och kommer inte bli bättre i bäst fall blir dom inte värre men aldrig bra.

Många veterinärer är inte så bra på människor så om man inte uttryckligt säger det själv fortsätter dom behandla. Allt för att vara ägaren till lags och slippa komma med de svåra beskedet om att det inte blir bättre.
.

Sedan kan jag ju tycka att det är veterinärens ansvar att säga till när det är dags. Det är de som har kunskap, utbildning och viljan att vårda djur. Att det jobbiga med ägarna hör till är något man måste acceptera.
De är de som ska stå upp för djuret och ha djurskyddet i baktanke hela tiden. Speciellt när vårat hjärta står mellan och man inte alltid kan se klart.

Om du verkligen vill försöka få hästen bra, så måste ni hitta grundorsaken - varför har hältan och pålagringarna uppkommit? Går det att åtgårda detta?

Det spelar även roll hur gammal hästen är, vad den gjort innan, vad den har för exteriör +++ Rent praktiskt skulle jag även tänka på vad ni har för försäkringar och vad den är (eller kan tänkas bli) värd...

Så - var den 100% fräsch innan den första hältan uppkom? Hur länge har du/ni ägt hästen? En annan sak att tänka över kan vara om igångsättningarna gått för snabbt, eller man har ridit på fel typ av underlag mtp typ av skada, om hästen har fått komma ut i stor hage för tidigt eller om det kan finnas andra orsakar att den blivit halt igen...

Kan ju berätta om min första häst som ett apropå, den var aldrig någonsin utgångshalt, men på böjprov som gjordes vid en rutinundersökning upptäcktes 2-gradiga reaktioner i ALLA led. Det visade sig sedan att hästen var sned i bogen, den hade gått omkull som 2/3-åring och antagligen blivit sned då, då det upptäcktes var hästen 13 år. Snedheten rättades till, och hästen fungerade bättre än någonsin det nästa dryga året, sedan pallrade den inte mer och blev bara sämre och sämre. Blev pensionerad som 15-åring, då var böjprovsreaktionarna 3-4 grader (men fortfarande inte halt innan böjprov). Vi röntgade inte då, men vet var ganska säker på att hästen hade pålagringar typ överallt... Så den hade gått sned så länge att den tålde inte påfrestningen med att gå rak.... Om vi upptäckt det tidigare så skulle det nog slutat annorlunda.

Har kompisar vars hästar har blivit halta först på ett ben, sedan ett annat, efter som man behandlat. Vissa har det gått att hålla tillräckligt fräscha i perioder för att de har kunnat tävlas, medan andra har tagits bort efter upprepade försök till behandlingar. Hästar som gått med en skada i längre tid anpassar sig ofta genom att överbelasta andra ställen.

Ang. pålagringar så är det dessutom olika hur de sitter, ibland kan en pytteliten som sitter illa vara mkt värre än en stor på ett "bättre" ställe.

Skulle nog tycka för hästens skull att ge upp är bäst, när det gäller träning iallafall. Hästen kanske mår bra och är smärtfri utan provokation och fungerar bra som lättare skogsmullehäst.

@Ridmamma43 alltså en pålagring är ju inget som försvinner ... Däremot huruvida hästen kan fungera ändå beror ju på pålagringens art och om den påverkar leden .
I ditt fall med 9 månaders försök tycker jag det låter bekymmersamt . Men som flera skrivit behöver du ju ställa dessa frågor konkret till behandlande veterinär och om det är så att du själv som ägare vill ha full funktion på hästen måste du även i sammanhanget tydliggöra det för veterinären i din frågeställning .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 622
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 495
Senast: Piaff
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama