Pålagringar knä - prognos?

dreampower

Trådstartare
Var till veterinär med min häst idag och hittade inflammation och pålagringar i bakknä - som inte fanns när jag köpte henne för 1,5 år sen. Hon är sex år och har tränats i hopp och dressyr - men med största försiktighet (trodde jag i alla fall, men tydligen inte :crazy::cry:) då jag hade tänkt att hon skulle hålla i minst 20år... Någon som har erfarenhet? Hittar bara dåliga exempel :( Veterinären kunde inte säga mer än att det beror på hur hon svarar på behandlingen, men jag skulle gärna höra era erfarenheter av pålagringar.
Hälsningar från en matte med hjärtesorg

Min 23 åring har pålagringar bb. Hon håller för den ridning jag utför, dvs motionsridning i skogen o dressyr på bana. Hon gick igenom böjprov sist jag kollade henne, det var för 2,5 år sen.
Men en 6 årig med pålagringar skulle jag tro ha dålig hållbarhet generellt. Ska du ha den som träning/tävlingshäst skulle jag nog inte vara alltför hoppfull tyvärr. Antar att den va halt/oren eftersom ni upptäckte det?
I mitt fall upptäckte jag att ett bakknän va lite tjockt, därav att vi kollade upp det.

Endel håller som tävlingshästar t o m och andra funkar knappt som sällskap.

Min 23 åring har pålagringar bb. Hon håller för den ridning jag utför, dvs motionsridning i skogen o dressyr på bana. Hon gick igenom böjprov sist jag kollade henne, det var för 2,5 år sen.
Men en 6 årig med pålagringar skulle jag tro ha dålig hållbarhet generellt. Ska du ha den som träning/tävlingshäst skulle jag nog inte vara alltför hoppfull tyvärr. Antar att den va halt/oren eftersom ni upptäckte det?
I mitt fall upptäckte jag att ett bakknän va lite tjockt, därav att vi kollade upp det.

Endel håller som tävlingshästar t o m och andra funkar knappt som sällskap.
Ja, hon spårade inte längre - ingen direkt hälta utan mer ett avvikande rörelsemönster pga avlastning.

Bara ett svar - betyder det att ni andra bara har dåliga erfarenheter? :(
Man har väl inte hört så mycket hoppfulla saker kring knän, men varje fall är ju unikt.
En kompis vars islandshäst hade ganska kraftiga pålagringar i carpus kunde ridas flera år efter diagnos, men då var man tvungen att rida på ett speciellt sätt. Det är ju mycket möjligt att även din häst kan må fint om den rids och tränas som den behöver.
Om pålagringar stör beror ju på var de sitter och om man kan häva orsaken till att de uppkom.

Jag har dålig erfarenhet av just bakknä. Vill minnas att det upptäcktes när hästen var 11-12 år och när den fyllde 15 gick det inte längre, då låg den onormalt mycket och fick svårt att kliva upp. Så här i efterhand tycker jag att jag lät det gå för långt men det är en annan fråga. Behandlades några gånger under åren samt åt glucosamin och gicks igenom av massör regelbundet.

En annan hade i fram istället och det fungerade mycket bättre, den passerade tjugoårsstrecket.

Var till veterinär med min häst idag och hittade inflammation och pålagringar i bakknä - som inte fanns när jag köpte henne för 1,5 år sen. Hon är sex år och har tränats i hopp och dressyr - men med största försiktighet (trodde jag i alla fall, men tydligen inte :crazy::cry:) då jag hade tänkt att hon skulle hålla i minst 20år... Någon som har erfarenhet? Hittar bara dåliga exempel :( Veterinären kunde inte säga mer än att det beror på hur hon svarar på behandlingen, men jag skulle gärna höra era erfarenheter av pålagringar.
Det beror ju mycket på varför hästen fått problemen. Får ni bukt på inflammationen och pålagringarna inte ökar eller stör så finns det goda chanser sålänge hästen tränas rätt och får stärka sig.

Se till bara så inte knäna är ett avlastningsproblem från någon annan del av kroppen för isåfall kommer det troligen komma tillbaka.

Röntgades knäna när du köpte hästen eller gjorde ägaren det då av någon anledning? Det är väl inte så vanligt att röntga knäna annars tänker jag.

Jag har tyvärr bara dålig erfarenhet då jag fick ta bort min förra häst pga pålagringar i bakknäna. Sprutade kortison två gånger, men sen blev hon sämre igen.

Varje fall är ju unikt, så ni kan ju testa att behandla. Sen beror det väl lite på vad du har tänkt att ha henne till.

Min häst hade rätt dålig benställning, ganska inåttåad fram. Vet ej om det kan vara en bidragande orsak.

Det beror ju mycket på varför hästen fått problemen. Får ni bukt på inflammationen och pålagringarna inte ökar eller stör så finns det goda chanser sålänge hästen tränas rätt och får stärka sig.

Se till bara så inte knäna är ett avlastningsproblem från någon annan del av kroppen för isåfall kommer det troligen komma tillbaka.

Röntgades knäna när du köpte hästen eller gjorde ägaren det då av någon anledning? Det är väl inte så vanligt att röntga knäna annars tänker jag.

Jag tror inte att det är avlastning för ngt annat - hon visar i alla fall inte tillstymmelse till ont/rörelsestörning någon annanstans, och inte mer än att man ser det om man verkligen letar i bak. Hoppas som sagt att jag upptäckte det i tid!!
Hästen röntgades för försäljning och eftersom att jag inte kan tyda röntgenplåtar så godtog jag ju klinikveterinärens ord om att de såg bra ut. Har skriftligt intyg på det. Bad uppfödaren skicka plåtarna så vi kunde se hur stor förändringen är - och ingen förändring är skedd... Intressant att en veterinär kallar det för pålagringar och en annan normalt - men jag känner i alla fall att uppfödaren är helt oskyldig; hon liksom jag litade på veterinärens ord. Däremot gör ju det att prognosen blir bättre för då har hon sett ut så hela tiden och har "bara" fått en inflammation.

Vad tror veterinären är orsaken?
Veterinären säger att det är en stor häst och att jag antagligen har överansträngt henne genom att samla henne mer än hon klarar av - ivrigt påhejad av min dressyrtränare och jag har ju trott att hon hade rätt. Min häst blir gärna lite framtung nämligen och jag har ju trott att hon kommer att gå sönder i fram så jag har köpt att jag måste "väga om" henne. Ska bli spännande att se efter behandlingen om hon känns lika framtung eller om hon har försökt avlasta länge

Senast ändrad:
Jag har tyvärr bara dålig erfarenhet då jag fick ta bort min förra häst pga pålagringar i bakknäna. Sprutade kortison två gånger, men sen blev hon sämre igen.

Varje fall är ju unikt, så ni kan ju testa att behandla. Sen beror det väl lite på vad du har tänkt att ha henne till.

Min häst hade rätt dålig benställning, ganska inåttåad fram. Vet ej om det kan vara en bidragande orsak.
Min häst är ett diplomsto med nia på typ så förutom att hon blivit lite grövre än jag hoppats på så ser hon väldigt korrekt ut.

Självklart är hon ju behandlad och jag ska göra allt i min makt för att hon blir bra - det kändes bara så hopplöst när jag inte hittade en enda som lyckats få sin häst att fungera :(

Hon är tänkt som tävlingshäst i hoppning och dressyr - men jag får ju naturligtvis anpassa ridningen efter vad hon håller för...

Veterinären säger att det är en stor häst och att jag antagligen har överansträngt henne genom att samla henne mer än hon klarar av - ivrigt påhejad av min dressyrtränare och jag har ju trott att hon hade rätt. Min häst blir gärna lite framtung nämligen och jag har ju trott att hon kommer att gå sönder i fram så jag har köpt att jag måste "väga om" henne. Ska bli spännande att se efter behandlingen om hon känns lika framtung eller om hon har försökt avlasta länge
Men vilken grad av samling handlar det om? Alla hästar ska ju bära sig bak i all ridning och inte vara framtunga. Dock så kanske det inte är bra att börja trampa en såpass ung häst tex, då kan jag tänka mig att det kan bli överansträngt.

För att få en hållbar häst krävs att man varierar ridningen, inte harvar runt på ridbanan hela tiden. Speciellt en yngre häst behöver varierat för att stärka sig. Hur mycket varierar du ridningen?

Men vilken grad av samling handlar det om? Alla hästar ska ju bära sig bak i all ridning och inte vara framtunga. Dock så kanske det inte är bra att börja trampa en såpass ung häst tex, då kan jag tänka mig att det kan bli överansträngt.

För att få en hållbar häst krävs att man varierar ridningen, inte harvar runt på ridbanan hela tiden. Speciellt en yngre häst behöver varierat för att stärka sig. Hur mycket varierar du ridningen?

Haha, näe vi har inte börjat trampa eller dylikt utan precis som du säger börjat kräva av henne att hon ska bära sig själv!

Jag tycker själv att jag varierar hennes ridning, rider aldrig på bana två dar i rad te x, vanligtvis en hopplektion i veckan, 30min dressyrlektion som jag promenerar till och från, sen två uteritter där det mest handlar om att få henne att slappna av för hon är jättespänd i skogen. Det går alltså inte att "bara rida ut" utan jag jobbar henne med övergångar och skänkelvikningar te x för att få henne att slappna av - men det blir ju inga långa pass...och om underlaget tillåter brukar jag rida den femte dagen på en gräsäng vi har här hemma och då göra lite tvärtomövningar - har dressyrlektionen varit mycket galoppfattningar så jobbar jag i skritt och trav osv. Hon går på lösdrift och rör sig väldigt mycket så fem dagar har känts lagom - hon har dessutom haft ett föl och ligger ett år efter.
Är det för hård träning?

Haha, näe vi har inte börjat trampa eller dylikt utan precis som du säger börjat kräva av henne att hon ska bära sig själv!

Jag tycker själv att jag varierar hennes ridning, rider aldrig på bana två dar i rad te x, vanligtvis en hopplektion i veckan, 30min dressyrlektion som jag promenerar till och från, sen två uteritter där det mest handlar om att få henne att slappna av för hon är jättespänd i skogen. Det går alltså inte att "bara rida ut" utan jag jobbar henne med övergångar och skänkelvikningar te x för att få henne att slappna av - men det blir ju inga långa pass...och om underlaget tillåter brukar jag rida den femte dagen på en gräsäng vi har här hemma och då göra lite tvärtomövningar - har dressyrlektionen varit mycket galoppfattningar så jobbar jag i skritt och trav osv. Hon går på lösdrift och rör sig väldigt mycket så fem dagar har känts lagom - hon har dessutom haft ett föl och ligger ett år efter.
Är det för hård träning?
Tycker inte det låter för mycket. Det är ju inte mer än vad man kan kräva av en så att säga normal häst i den åldern.

Som @skuggi sager tror jag tricket för att hålla en knähäst I skick är att lära sig hur den ska ridas. Det du behöver är en tränare som förstår sig på biomekanik och som kan hjälpa hasten att använda det dåliga bakbenet på ett korrekt sätt. Det är inte säkert att din nuvarande dressyrtränare är rätt för den typen av ridning. Sen är ju frågan om du är intresserad av en mera 'alternative' ridning. Jag har haft ett dåligt knä på min ponny I flera år - dock vet jag inte om hon har någon pålagring - och vi har hittat ett sätt att träna henne som fungerar. Men det gäller också att hitta en veterinary som är bra på knän.

Det jag hoppas gäller I ditt fall är att pålagringen stör pga att du ridit lite mer samling än vad hastens bakbensmuskler har klarat. Dåliga leder kan fungera om de omges av en god muskling, så det gäller att träna utan att överanstränga. Är hasten tung - dvs överviktig - är det också viktigt att banta dem.

Pålagring i bakknä är ingen rolig prognos nej .
Den som bör svara utifrån hur det ser ut är ju din veterinär - utifrån hur som sagt denne bedömer pålagringen och hur det kan påverka hästens tilltänkta användning . Tror ingen här kan svara !

Som @skuggi sager tror jag tricket för att hålla en knähäst I skick är att lära sig hur den ska ridas. Det du behöver är en tränare som förstår sig på biomekanik och som kan hjälpa hasten att använda det dåliga bakbenet på ett korrekt sätt. Det är inte säkert att din nuvarande dressyrtränare är rätt för den typen av ridning. Sen är ju frågan om du är intresserad av en mera 'alternative' ridning. Jag har haft ett dåligt knä på min ponny I flera år - dock vet jag inte om hon har någon pålagring - och vi har hittat ett sätt att träna henne som fungerar. Men det gäller också att hitta en veterinary som är bra på knän.

Det jag hoppas gäller I ditt fall är att pålagringen stör pga att du ridit lite mer samling än vad hastens bakbensmuskler har klarat. Dåliga leder kan fungera om de omges av en god muskling, så det gäller att träna utan att överanstränga. Är hasten tung - dvs överviktig - är det också viktigt att banta dem.
Hon är inte tung som i tjock utan grov - i alla fall sett med mina fullblodsögon :)
Ja, uppenbarligen har ju inte ridningen hittills funkat - så ngt måste jag ju ändra! Hoppas att det är så att det går att underhålla med rätt träning. Du får väldigt gärna berätta hur din ponny tränas!

Senast ändrad:
Pålagring i bakknä är ingen rolig prognos nej .
Den som bör svara utifrån hur det ser ut är ju din veterinär - utifrån hur som sagt denne bedömer pålagringen och hur det kan påverka hästens tilltänkta användning . Tror ingen här kan svara !
Hon ville inte säga ngt (vilket väl i sig tyder på dålig prognos) och jag hittade ingen som tidigare lyckats få en häst med pålagringar i knä att fungera så det var därför jag var nyfiken att höra andras erfarenheter. Målet är ju såklart att hon ska bli tävlingshäst ändå - med sina pålagringar, men jag inser att det kommer att krävas mer av mig och jag vill ju veta exakt hur jag ska göra! Såklart ska jag ta hjälp - men det är ju inte helt enkelt för mig att avgöra vilken veterinär eller tränare som kan detta bäst...

Hon är inte tung som i tjock utan grov - i alla fall sett med mina fullblodsögon :)
Ja, uppenbarligen har ju inte ridningen hittills funkat - så ngt måste jag ju ändra! Hoppas att det är så att det går att underhålla med rätt träning. Du får väldigt gärna berätta hur din ponny tränas!
Jag tränar mycket från marken och mycket I skritt. Tömkörning, skolor från marken, skolor uppsuttet. Mycket markbommar I skritt. Väldigt noggrann/kontrollerad ridning over lag med focus på balans och korrekta rörelser. Jag tränar för en tjej som har inriktning mot centrerad ridning och akademisk dressyr. Men min ponny är en pensionär, inte en hast som jag vill tävla. Så det är en annan sak. Sen får hon hyaluronsyra eftersom jag tror att det är viktigt att lederna har tillräckligt med ledvätska när de inte är helt perfekta. Emellanåt injicerar vi hyaluron. Dock vill jag inte påstå att det har effect, för jag tror inte det finns vetenskapliga belägg I alla fall inte för oralt tillfört hyaluron. Men hasten fungerar.

En sak du kan kolla är ju om pålagringen skulle gå att operera. Man gör ju en del saker I leder med titthålskirurgi numera. Din vet - eller Strömsholm, t.ex. - borde veta.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar