Pålagringar knä - prognos?

Mardrömsdiagnos för min del. Jag vill jobba med att låta hästen lägga över vikt bak, vilket inte fungerar om hästen har problem i knän. Hästen vill inte, och/eller riskerar symptom där. Moment 22. Hamnar på bogarna och går sönder fram när det börjar komma till rolig ridning.

Så ung dessutom, och det har funnits sedan första plåtarna (vid köp). Vilket i mina ögon betyder "absolut inte i avel utan omfattande utredning".

Jag tränar mycket från marken och mycket I skritt. Tömkörning, skolor från marken, skolor uppsuttet. Mycket markbommar I skritt. Väldigt noggrann/kontrollerad ridning over lag med focus på balans och korrekta rörelser. Jag tränar för en tjej som har inriktning mot centrerad ridning och akademisk dressyr. Men min ponny är en pensionär, inte en hast som jag vill tävla. Så det är en annan sak. Sen får hon hyaluronsyra eftersom jag tror att det är viktigt att lederna har tillräckligt med ledvätska när de inte är helt perfekta. Emellanåt injicerar vi hyaluron. Dock vill jag inte påstå att det har effect, för jag tror inte det finns vetenskapliga belägg I alla fall inte för oralt tillfört hyaluron. Men hasten fungerar.

En sak du kan kolla är ju om pålagringen skulle gå att operera. Man gör ju en del saker I leder med titthålskirurgi numera. Din vet - eller Strömsholm, t.ex. - borde veta.
Tack!
Jag har för mig att jag har läst att hyaluronsyra i maten hjälper så jag har du funderat på det.
Frågade direkt om man inte kunde operera och skrapa bort pålagringarna, men enligt min vet gjordes inte sånt. Går iofs att fråga på fler ställen om hon inte blir bra av behandlingen.

Mardrömsdiagnos för min del. Jag vill jobba med att låta hästen lägga över vikt bak, vilket inte fungerar om hästen har problem i knän. Hästen vill inte, och/eller riskerar symptom där. Moment 22. Hamnar på bogarna och går sönder fram när det börjar komma till rolig ridning.

Så ung dessutom, och det har funnits sedan första plåtarna (vid köp). Vilket i mina ögon betyder "absolut inte i avel utan omfattande utredning".
Ja, det är ju tyvärr lite så jag tänker :(

Hon ville inte säga ngt (vilket väl i sig tyder på dålig prognos) och jag hittade ingen som tidigare lyckats få en häst med pålagringar i knä att fungera så det var därför jag var nyfiken att höra andras erfarenheter. Målet är ju såklart att hon ska bli tävlingshäst ändå - med sina pålagringar, men jag inser att det kommer att krävas mer av mig och jag vill ju veta exakt hur jag ska göra! Såklart ska jag ta hjälp - men det är ju inte helt enkelt för mig att avgöra vilken veterinär eller tränare som kan detta bäst...

Jag förstår !
Tråkigt läge verkligen . Jag tycker du ska ställa krav på veterinären att uttala sig . Ibland måste man ställa väldigt konkreta frågor för att få svar osv och jag kan förstå att en veterinär av olika anledningar kan vara försiktig med definitiva svar , men tydliggör att du vet att inga svar betyder någon allsanning s.a.s utan att du vill ha ett generellt utlåtande hur vetten tycker det ser ut/bedömer pålagringen. Veterinären bör absolut generellt kunna redogöra för sånt - tex hur leden påverkas /inte påverkas, och hur belastning/arbete med i bilden bedöms utifrån det.

Annars skulle jag begära ut plåtarna och fråga annan veterinär för samma "generella åsikt" ....

Nu vet jag inte säkert gällande pålagringar, men min katt med artros och vissa pålagringar kommer behandlas med Cartrophen-injektioner om det skulle visa sig behövas. Dock kanske det mest är för artrosen?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 876
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar