Pålagringar, kanske kan rädda min bästa kompis från slakt!

Pearlow

Trådstartare
Om en ponny har pålagringar på ryggen, skulle det gå att jag tar henne som promenadhäst och har hon ont då även om hon aldrig behöver ha någon på ryggen?

Det är så att hästen som jag hade då jag var yngre, har lärt mig allt på osv. hon är 15år nu och har fått pålagringar på ryggen och nu ska hennes ägare slakta henne..

Vill så gärna rädda henne, och är för stor för att rida henne men timmes promenader i grimskaft och som sällskapshäst åt min andra häst, tror ni det skulle gå ?

Gärna snabba svar vill så gärna veta om jag hinner rädda henne innan de är försent :confused:

Flickan är 11år som har henne nu och går inte prata med riktigt så därför frågar jag här mer om pålagringar, någon som har nåt svar?

Mvh Emma

Sv: Pålagringar, kanske kan rädda min bästa kompis från slakt!

det är antagligen kissing spine hästen har. I för allvarlig grad ska hästen inte ha någon belastning alls på ryggen. I lindrigare grad ska man se till att alltid hålla hästen välmusklad över ryggen. Ingen avställning utan konstant träning.

Om hästen har allvarligare kissing spine så att ägaren funderar på avlivning så spelar nog försäkringspengarna in också. Det är mer synd om hästen att hålla den kvar när ryggen är trasig än att försöka vara snäll mot den och låta gå i hagen. Det skadar mer än vad det gör nytta.

Är hästen nu utdömd så ska den ju slaktas. Är personligen emot att "rädda" hästar som har skador av liknade art.

Kicki :laugh:

Jag skulle vilja ha ett veterinärutlåtande. De kan kanske ge en bedömning på om hästen kommer att ha ont av att gå som sällskapshäst. Men har den stora problem gör du bäst i att låta den gå. Vad är några år till för en häst värda om den inte kan röra sig fritt utan att ha ont? Bättre att avsluta nu i så fall..

*KL*

Haken med KS-hästar är att de oftast blir sämre av vila. Nu är det omöjligt säga ngt om aktuell ponny, men tyvärr så alla KS-hästar går inte att ha som hagkompisar heller, då de har ont bara av att 'vara'.

Prata med flickans föräldrar, förklara att om det är möjligt och hästen skulle må bra av det skulle du gärna vilja ge ponnyn ett pensionärshem. Om de är med så långt (ta prisfrågan redan där!!), så be om tillåtelse att få tala med behandlande veterinär och få tillgång till journalinformationen och tala med behandlande veterinär.

Det är enda sättet. Men du måste ha ägarens tillstånd (och den måste informera kliniken om att det är okej att ge ut uppgifterna) för att få ta del av den information veterinären sitter på.

Så, tala med flickans föräldrar, se om de tycker det är en bra lösning rent generellt och om ni kan komma överens om pris, och hör sen med behandlande veterinär.

Risken är dock om ponnyn är försäkrad att även om den skulle kunna vara hagtomte, så skulle det blir dyrt för dig att köpa loss den, då du antagligen skulle få betala livvärdet för den, vilket antagligen är ett våldsamt överpris, men där får du ju känna själv vad det är värt.

Går det inte att T-märka ponnyn då? Så får ägarna ut lite pengar. Vet inte hur sånt funkar, om nu vet. tycker hästen skulle klara ett sånt liv.

Jo, det är ett alternativ. Men frågan är om en obrukbar sällskapsponny ens är värd 'mellanskillnaden'? Man får ju inte ut hela beloppet vid T-märkning. Och sen har man en sällskapsponny som kan bli extremt dyr i vetvård pga res i försäkringen.

Men hur mkt det är värt att köpa ponnyn för är ju något TS själv måste ta ställning till. Sen kanske den inte är försäkrad eller högt försäkrad heller.

Eller så är den försäkrad men för 'för lite' för att kunna T-märka. T ex ponnyn bolag här, där måste de stå i minst 30 K för att kunna T-märkas, och då fick man iaf förr på ponny ut allt utom 8 K.

Men om hästen är försäkrad i 25 t ex, och det är för lågt för att kunna T-märka, då är det ju 25 TS måste köpa loss den för, och det är ju rent marknadsmässigt ett överpris.

Men alldeles hursom så måste ju TS börja med att prata med flickans föräldrar hur de känner kring det hela, och sen med vet.

Hej !
Tack för alla svar, :bow: ska fara upp idag till ägaren och prata lite.
Om int annat är det kanske sista gången jag träffar henne, :(

Men ska höra lite mer om vad veterinären sakt och prata lite med
hennes föräldrar, vill ju inte att beata som ponnyn heter ska ha ont
heller.

Mvh Emma

jag-och-bea_20014101.jpg

beaa_20014059.jpg

bea_20014035.jpg

beaaa_20014071.jpg

Bilder på ponnyn beata, och jag :(

Dom vet inte när dom ska slakta henne än, ska dit en gång till innan.
Fyfan jag hatar sånt här, har aldrig älskat en häst så mke som hon.... :(

Om hästen har så ont att en veterinär dömt ut henne och rekommederat avlivning så tycker jag att det bästa sätt du kan visa din kärlek på är att låta det ske.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 387
Senast: Kilauea
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 372
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 657
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar