Pålagringar i kotorna

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 7 307
Sv: Pålagringar i kotorna

Köpte du hästen privat eller av näringsidkare? Har du kt den privat gäller köplagen, annars konsumentköplagen vilket gör viss skillnad.

En god vän ligger just nu i en rättslig tvist liknande din och det har varit både kostsamt och långdraget - även om hon hoppas på att få tillbaka pengarna i slutänden. Hästen är inte ens i livet längre.

http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/2219

Fast även en privatperson har ju upplysningsplikt. Säljaren VISSTE att hästen hade pålagringar, men underlät att tala om det.

Men köparen har också undersökningsplikt och om jag fattat det rätt så har man juridiska fördelar som köpare om man köpt av näringsidkare. I det fall jag känner till ville också min väns advokat att säljaren skulle betraktas som näringsidkare - det fallet som kan verka solklart tvistar dom om än och det är år sedan det började.

"Vid konsumentköp kan hästen dessutom anses felaktig beträffande egenskap som säljaren inte upplyst om när så skall ske (s.k. upplysningsplikt).

Säljaren ansvarar endast för fel som uppkommit under den tid han bär står faran för felen. Vid konsumentköp bär han risken till dess att hästen avlämnats till köparen.

En förutsättning för att få åberopa ett köprättsligt fel gentemot säljaren är enligt köplagen att man inte märkte eller borde ha märkt felet vid en undersökning före köpet (s.k. undersökningsplikt). Dessutom gäller enligt såväl köp- som konsumentköplagen att man som huvudregel måste reklamera felet inom en viss tid från det att man upptäckte felet."

Vad jobbigt.. stackars dig!

Hoppas det löser sig!

Tack för alla svar! :bow:

Jag har bestämt mig för att inte häva köpet, även om det verkar som om det kommer att vara ganska lätt.

Jag ska ha kvar honom och ge honom en chans. Jag pratade med min vetrinär imorse och han sa att vi ska ge honom en chans. Om han inte blir bra av de behandlingarna så ska jag avgöra då. Antingen tar jag bort honom, eller så T-märker jag honom, det beror på hur han mår i det läget.

Berätta gärna fler pålagringsfall!

Om säljaren går med på att ta tillbaka hästen så kanske det blir ganska lätt annars får du nog räkna med en lång rättslig process.

Lycka till!

Jo, visst är det lättare om säljaren är näringsidkare, men även om säljaren är privatperson så har han/hon ovillkorligen upplysningsplikt.

Dåköparen låtit veterinärbesiktiga hästen före köp och dessutom förhört sig med säljaren (som uppenbarligen undanhållit fakta) kan man inte heller mena att hon inte uppfyllde sin undersökningplikt. Röntgen ingår inte i undersökningsplikten normalt, och vad som i detta fall verkligen är frapperande och får mig att tro att det inte borde vara svårt att häva köpet, är att säljaren har handlat försumligt då han/hon UPPENBART har undanhållit väsentliga fakta.

Förstår att du väljer så. Jag är lika blödig och hade gjort likadant. Tycker dock verkligen att du ska iallafall sätta lite "tummen i ögat" på säljaren, och försöka få någon form av ersättning, t ex att få honom/henne att stå för dina vet kostnader. Detta om inte annat för att h*a ska "få något" för att h*an betett sig så uruselt, och kanske tänka sig för nästa gång. Det är riktigt fördjävligt, tycker jag!!!

Stackars du!! Hoppas det ordnar sig så att du kan få lite glädje av din häst till slut!!!

Hejsan. Konsumentlagen gäller vid köp av häst och oavsett om ägaren trott att pålagringarna hade någon betydelse eller inte så kan du få köpet hävt pga dolt fel. Om det finns röntgenbilder och journalanteckningar som visar att hästen har pålagringar redan före köpet så borde det inte vara några som helst problem för dig att få rätt. Om du vinner på detta eller inte (det blir ju en lång process och kanske advokatkostnader för dig att betala) beror på värdet på hästen. Du måste givetvis kontakta säljaren och informera om vad som kommit fram och vad du har bestämt dig för att göra. Kanske ni kan diskutera fram en lösning på egen hand (se till att skriva ett ordentligt avtal där det står vad ni kommit överens om). Även om du väljer att behålla hästen så är det rimligt att du kompenseras på något sätt för det dolda felet. Här kanske försäkringsbolaget kan hjälpa till att bedöma hur stort värde hästen förlorat och kan hjälpa dig driva tvisten mot ägaren.

mvh
Lejonelle

Min häst har pålagringar i båda fram...Haft honom i fem år snart, han hade pålagringarna innan jag fick honom också... Han fick kotledsinflammtion i båda fram för ca 2 år sedan antagligen så pallade inte benen de högre höjderna...Så då var det att ge upp hoppningen och satsa mer på dressyren istället...Tycker om honom för mycket för att kunna göra mej av med honom...Kan både träna och tävla nu, och ta mej ett litet skutt då och då...var hos vet och kolla benen för ca en månad sen och han sa att allt var bra och jag kunde fortsätta rida som vanligt :) ... Hoppas att det går bra med din totto

Jag ska berätta för henne och vi får väl se hur det går. Men jag är inte säker på att jag orkar driva något för att få ersättning. Jag köpte honom väldigt billigt pga att han hade psykiska "problem" som idag inte längre finns kvar.... Så jag tror att det är lite för lite pengar att tjaffsa om.

Senast ändrad av en moderator:

usch:(

Vet hur det är min nya som jag fick för 3 månader sen har varit halt i2 månader jag utereder just nu fallet:S

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka