Pålagringar i kotorna

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 7 307
H

Hästbiten

båda fram... Jag har precis fått reda på att min häst har pålagringar och nu skulle jag vilja veta om det är någon här inne som har/haft en häst som har det? Hur har det gått? Vad används den till idag?

Lite bakgrundsinfo...
Jag köpte min häst för 6 månader sen. Han är sex år gammal. När jag köpte honom visste jag om att han hade haft två kotledsinflammtioner men var friskförklarad . Orsaken var felaktig ridning. Detta var vad jag fick veta och efter vetrinärbesiktning köpte jag hästen.
Han blev halt för fyra veckors sen och då åkte jag direkt till vetrinären där vi röntgade och kom fram till att han har pålagringar. Min vetrinär sa oxå att de här pålagringarna inte har uppkommit nu. Jag bad då hästens förra vetrinär om kopior på journalerna från de behandlingarna och då visade det sig att han hade pålagringar redan för nästan två år sen.
Ägaren sa självklart ingenting om detta, om hon visste... Så nu har jag ett väldigt stort problem!!

Vad hade ni gjort?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pålagringar i kotorna

Jag tycker du borde häva köpet. En häst kan fungera bra trots pålagringar, men din häst är ung och har redan haft mycket problem.

Jag funderar på det, men vet inte riktigt hur man gör... Jag ska ringa en advokat och fråga om det är nån idé att försöka.
Några erfarenheter av hävda köp?

Jag skulle kräva attden förra ägaren tar tillbaka hästen och ger dig pengarna tillbaka. Dessutom kan du säkerligen kräva pengar för de merkostnader det har kostat dig.

H*n har ju undanhållit väsentlig information vid köpetillfället.

Vad säger säljaren?

Jag har inte ringt henne ännu... Jag vill ha lite mer information först.
Någon som vet något om opertaion av pålagringar??

Jag red ett sto med pålagringar i just kotorna. Hon hade opererats, men blev aldrig riktigt bra. Hon blev senare promenadhäst.

Mitt råd är att tala både med en advokat och veterinär - då får du reda på vad som gäller vid hävande av köp samt att vet kan ge dig mer information om pålagringar och eventuell op. Bestäm dig sedan omgående för vad du ska göra.

Har tyvärr inte hört talas om att man kan operera bort pålagringar.

JÄTTE tråkigt för dig och för hästen!!!

Det förstta du ska göra är att ringa köparen och INFORMERA om situationen. Sedna tycker jag du ska gå vidare med detta, ev med advokathjälp, för det verkar ju faktiskt som om köparen har undanhållit väsentlig info för dug, alltså LURAT dig. Dessutom hade pålagringarna kunnat gå som dolt fel om vet kan med säkerhet styrka att de fanns tidigare även om INGEN (inte ens säljaren) hade vetat om det. Hur man agerar i ett sådant fall är svårare, då man ju faktiskt sätter någon som sålt i god tro på pottkanten, men i ditt fall är det inget att snacka om! Häv köpet, hur jobbigt det än känns!

Lycka till!!!

Jag har aldrig hört talas om att operera pålagringar! Ring säljaren OMGÅENDE och säg att du vill häva köpet eftersom h*n inte talat om hästens hela sjukdomsbild.

Vad använde ni för kontrakt när ni gjorde upp köpet?

ska precis i dagarna besikta min häst för pålagringar, köpte honom för 6 månader sen och ska ombesikta nu för att försäkringen ska gälla. om det inte finns några förändringar på röntgenbilderna hävs resarvationen på försäkringen. *håller tummarna*
en är inte orolig faktist men man vet aldrig...usch

det måste ju kunna bevisas att hästen haft pålagringar redan innan du köpte honom som du skrev, vet tyvärr inte hur och så men hoppas verkligen det löser sig för dig.

Tack för alla svaren!

Ägaren visste om att han hade pålagringar men hon lät bli att säga det eftersom att hennes vetrinär hade sagt att de inte hade någon betydelse. Men nu säger min vetrinär att de har det....

Om jag häver köpet så får hon tillbax hästen och kommer se till att han blir utdömd... Jag vet att jag borde häva köpet, men jag ska prata mer med min vetrinär imorgon och se vad han tror. Om det går att göra något så försöker jag nog med det. Om det inte fungerar får jag väl triangelmärka honom själv och då vet jag i alla fall vad som händer med hästen.

Berätta gärna fler historier om hästar med pålagringar! Enligt min vetrinär finns det en liten procent hästar med pålagringar som används i träning och tävling som vanligt, någon som hört något sånt?

Det beror alldeles på var pålagringarna sitter på hästen ifråga. Vår ponny har pålagring i ett ben, men det är ingenting som stör honom. Han är kontrollerad utan och innan på klinik flera ggr.

Man upptäcker ju inte pålagringar förrän man röntgar en häst, så det finns säkert massor med hästar som fungerar med pålagringar utan problem.

Jag tycker att du ska lämna tillbaka hästen och se dig om efter en annan häst. Det troliga är att din häst inte kommer att hålla för träning och tävling eftersom problemen redan finns hos hästen.

Min förra häst hade lösa benbitar i kotorna! Efter varit inne hos vetrinären ca 5 gånger utan att hitta felet så krävde jag att de skulle röntga honom. Den vetrinären pratade om att vi kanske skulle opperera honom... 2 veckor senare flyttade jag och bytte vetrinär p.g.a flytten. Den nya vetrinären röntgade min häst igen och hittade fler fel!!! Han hade lösa benbitar i tre kotor och pålagringar i bakknäna!!! Trotts detta visa han inget för än de gjorde ett ordentligt böj prov... det gjorde så ont i mig och se hur han led av detta!

Det hela började ett år tillbaka då min häst inte kändes helt fräch men ändå o halt. De på verinärkleniken tyckte nästan jag va löjlig som var inne med honom så många gånger utan att hitta nått..-"ja då va ni här igen, vi får väl se om vi hittar nått idag!" Kändes dumt men nu vet jag ju att min känsla var rätt. Tyvärr tog jag bort min älskade häst för ca 1 månadsedan och det va det tuffaste jag gjort... samtidigt vet jag att det var det bästa för honom.

Nu menar jag absolut inte att det ska vara så illa för din häst! Jag tycker du ska prata med din vetrinär om vad som är bäst för din häst - kanske även få ett andra utlåtande. Man kan opperera pålagringar men det behöver inte bli bra för det och det är lång läkningstid. Jag vet två hästar som rids och tränas som vanligt trotts pålagring och de verkar må bra ändå. Frågan är hur stor pålagring din häst har? Prata med din vetrinär och känn efter själv. Ibland kan man få en magkännsla om hur illa det är...

Hoppas att allt går vägen...

som jag skrev om min häst så har han pålagringar och veterinärerna som sett röntgenplåtarna på honom tror inte det kommer att ha någon betydelse(men dom vet såklart inte helt säkert) han är bara 7 år men har haft pålagringarna hela tiden(ett par år, troligtvis) men eftersom det inte finns riktiga röntgenplåtar måste han röntgas om nu för försäkringen.

men som någon sa måste det ju ha med att göra vart pålagringarna sitter, hans sitter visst bättre till än annars när dom har mer problem.
men har hört om några hästar, speciellt en som hade problem från början men sen blev bra och tävlade utan problem(vet inte hur men så var det)

hoppas det ordnar sig för dig.

Vet ni varför hästen har pålagringar? Det borde väl bero på något annat än felaktig ridning eftersom pålagringar inte kommer över en natt? Om hästen inte störs av pålagringarna som det är i dagsläget så försök att hitta det riktiga felet och se till att pålagringarna inte blir värre. Då kan nog hästen hålla.

Min häst har pålagring i vf knä. En rejäl sådan dessutom tyvärr och jag vet inte om han kommer att hålla till något annat än att skrota i hagen. Beror på hur han svarar på behandlingen. Veterinären tror att pålagringen kommer från en förändring i skelettet/leden tex en spricka som det inte tagits hänsyn till och hästen har alltså haft ont mer eller mindre i ca 15 år. :( Jag hoppas att vi ska få bort inflammationen i leden bara men prognosen var tyvärr inte så god. :cry:

Hästen reds i en felaktig form och fick då ledinflammationer som följd. Ledinflammationen behandlades och han blev bra, riden igen i felaktig form - ny ledinflammation.
Enligt vetrinären har han fått det av att haft en långvarig inflammtion i leden.
Jag vet inte exakt hur hästen sköttes utan detta är bara vad jag har hört, men hon hade honom från han var två år. Foder, utevistelse och träningsätt har säkert påverkat.

Stackars du! Jag förstår verkligen att det känns för djävligt att lämna tillbaka hästen till föregående ägare och veta att den kommer att tas bort.

Samtidigt har det varit på hennes ansvar hela tiden. Hon har lurat dig, rakt av, och hon har INTE fullgjort sin upplysningsplikt. Tror det är en relativt lätt match att häva köpet i detta läge, då det är solklart att hon handlat på ett otillåtet sätt.

Om du ändå vill ge din häst en chans och behålla honom, så tycker jag du ska undersöka möjligheterna att kräva säljaren på skadestånd, då hon faktiskt har lurat dig!

Lycka till! JAg lider med dig!

Jag har också en 6-åring med pålagringar i båda framkotorna + ena bakkotan :( .
Upptäckte det förra sommaren när han skulle säljas. Veterinären hittade även en stor, jätteful lös benbit i ena hasen vid besiktningen, och enligt henne är det för att han har avlastat sig pga den, som han har fått pålagringar :cry:
Vi plockade bort benbiten i augusti, och efter det har han tagit det väääldigt lugnt. Mkt skritt första halvåret, och började trava i april, galoppera i juli, och hoppat några små kryss i september. Tog det extra lugnt pga pålagringarna.
Enligt veterinären skulle han kanske fungera som tävlingshäst i lättare klasser, men hans storlek är ett hinder.
Nu är han halt igen. Behandlad 3 ggr i framkotorna i höst, utan att bli ett dugg bättre, så vi får se vad som händer med honom. Känns tröstlöst just nu. Har ingen möjlighet att ha en så stor häst som bara ska gå och skrota i hagen. Den ekonomin har jag inte. Dessutom är det ju inget liv för min ögonsten heller :(

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka