Sv: Pålagringar i kota ! Hjälp!
Min gamla ponny fick pålagringar i sitt bakknä. Hennes pålagringar var genetiska och skulle alltid ha kommit vad jag än gjort. Eftersom hon även började haka upp sig vid ridning och sparka mot skänkeln förstod vi att något var fel, och att hon hade ont.
Ponnyn var bara åtta år och var lite sen i utbildningen. När vi kom upp i ca LA dressyr och skolor började hon tjura vid ridning (hon som annars var så snäll).
Så vi åkte in till vet. klinik och påbörjade hältutredningar av olika slag. Hon gick igenom många utredningar galant med vid vissa såg man att något var där. Så det var lite osäkert där ett tag. Tillslut röntgade vi henne och fann pålagringarna i ena knät.
Veterinären berättade att det är vanligast att se pålagringar på äldre hästar som tävlat väldigt mycket genom åren. Vissa hästar har inte ont av sina pålagringar medan andra har det. Därför går vissa hästar med det i hela sitt liv utan att man märker något.
Prognosen för min ponny var ju inte så god eftersom hon var så ung... Det slutade med att hon blev skogsmulleponny och sällskapshäst eftersom hon inte höll för tävling och högre träning. Nu lever hon livet i ett toppen hem och jag har hört att hon har blivit lite väääl rund över sommaren...
Jag personligen skulle avråda dig från att köpa en häst med pålagringar. Eftersom den har vilat ett år har den inte gått något hårt arbete. Så du vet egentligen inte om den störs av pålagringarna eller ej, och risken finns att den gör det. Eftersom det är lite 50/50 chans att den störs av pålagringarna skulle jag köpt en annan frisk häst.
Du har möjligheten att välja en frisk häst, något jag inte hade med min ponny, eftersom hennes pålagringar alltid skulle komma upp, något vi inte heller visste vid köpet.
Köp en frisk häst och ha kul med den istället för att oroa dig över om pålagringarna stör hästen. Risken finns alltid att det slutar med att du är stamgäst på vet.kliniken precis som jag var.