Pålagringar i kota ! Hjälp!

Rebeckafalk

Trådstartare
Blivit erbjuden om en fin 4 åring som ej klarar av travet i högre tempo och den konditionen.

Kommer den kunna bli en ridhäst? / hoppa, små tävlingar i hoppning ? Med bra kondition? eller ska man lägga ner tanken på denna häst...?

Super tacksam för svar

Sv: Pålagringar i kota ! Hjälp!

en fyraåring med pålagringar (som borde upptäckts pga hälta och utredning?) Skulle jag inte ha köpt. Sen när den bara är fyra år har den väl inte hunnit tävla allt för mycket heller? Låter inte bra och det finns måånga andra hästar som du kan köpa billigt/få om du vill ha ung travare utan "travtalang". Det är de som saknar talang för travet man ska köpa, inte de som är skadade och därför inte kan tävla.

en fyraåring med pålagringar (som borde upptäckts pga hälta och utredning?) Skulle jag inte ha köpt. Sen när den bara är fyra år har den väl inte hunnit tävla allt för mycket heller? Låter inte bra och det finns måånga andra hästar som du kan köpa billigt/få om du vill ha ung travare utan "travtalang". Det är de som saknar talang för travet man ska köpa, inte de som är skadade och därför inte kan tävla.

Har pratat med proffstränaren nu, han sa att han tyckte att hon visade ngt vid snabbjobb i super högt tempo, och inom travvärlden är det ju ett väldigt påfrestande jobb, detta mena han med att detta var isåfall från födseln, och att hon aldrig visa hälta, Men han kunde ej svara om den skulle kunna bli en ridhöst som hoppas och rids 5-6 dagar i veckan.

Jag vill ju gärna komma ut på små hopptävlingar löngre fram.

och så har hon nu stått stilla och vila i över ett år. vilket betyder att dom satte igång henne precis innan hon blev 2 , med preime sedan kval sedan påverades kotan av all påfrestning som blev därefter.

Om du vill hopptävla är en travare inte ett bra val ens om den är frisk? Visst finns undantag men vill du tävla köper man inte en travare, spec inte en sjuk. Så nej, köp inte. Friska fd travare kan du köpa för under 10' ändå så. :)

Att ens fundera på att köpa en häst med pålagringar för att använda till hoppning är skamligt.

Att ens fundera på att köpa en häst med pålagringar för att använda till hoppning är skamligt.

Hatar filk som bara ska kommentera skit.

Skrev jag att det var den hästen?
Har jag köpt den än?

Skrev att de ör det jag vill nen om hösten pallar var en råd fråga annars hade jag völ inte lagt ut en tråd. Folk -jag ! Man ! Kan inte veta allt.

Så yttra dig och om varför. Vad är pålagringar vf blir pålagringar? Kan man behandla?

Ta hästen till klinik och låt en veterinär röntga och ge ett utlåtande. Men generellt är oddsen rätt dåliga för att den ska hålla...

Har jag köpt den än?

Skrev att de ör det jag vill nen om hösten pallar var en råd fråga annars hade jag völ inte lagt ut en tråd. Folk -jag ! Man ! Kan inte veta allt.

Så yttra dig och om varför. Vad är pålagringar vf blir pålagringar? Kan man behandla?

Pålagringar är brosk eller ben som bildas på ställen som skadats eller slitits i leden. Inte bra, jämför med artros. Glöm hoppning med den hästen, den kanske kan bli en fritidshäst dock.
Men vill du hoppa så leta efter en frisk häst. Finns billiga korsningar om du inte har råd med halvblod. Jag älskar travare och min hoppar både högt och bra, men de är ju inte avlade för det, så vill du tävla så köp en bättre rustad häst.
Vill du absolut ha en travare så leta efter en med kort rygg och grövre modell. Kanske fransk eller amerikansk härstamning. De klarar nog hoppning bättre tror jag, än de spensliga.

Vill du ha en frisk och sund häst som går att ha roligt med, köp inte en sjuk häst med kroniska problem. Att lägga tusenlapp efter tusenlapp på behandlingar för en häst som inte går att rida men kostar varje månad i mat och uppstallning kan knäcka den mest hängivna hästägare.

Den här hästen har redan, trots sin unga ålder, problem i led. Den är dessutom inte ridtränad vad jag förstår (även om den möjligen är riden), har den stått ett år och ändå är ofräsch signalerar det att hästen absolut känner av pålagringen.

Köp en häst som är igång på den nivå du vill rida, och veterinärbesiktiga ordentligt är mitt råd.

Har jag köpt den än?

Google är en bra uppfinning, googla pålagringar, kom sen tillbaka och säg att den kommentaren va "bara skit".

Min gamla ponny fick pålagringar i sitt bakknä. Hennes pålagringar var genetiska och skulle alltid ha kommit vad jag än gjort. Eftersom hon även började haka upp sig vid ridning och sparka mot skänkeln förstod vi att något var fel, och att hon hade ont.
Ponnyn var bara åtta år och var lite sen i utbildningen. När vi kom upp i ca LA dressyr och skolor började hon tjura vid ridning (hon som annars var så snäll).
Så vi åkte in till vet. klinik och påbörjade hältutredningar av olika slag. Hon gick igenom många utredningar galant med vid vissa såg man att något var där. Så det var lite osäkert där ett tag. Tillslut röntgade vi henne och fann pålagringarna i ena knät.

Veterinären berättade att det är vanligast att se pålagringar på äldre hästar som tävlat väldigt mycket genom åren. Vissa hästar har inte ont av sina pålagringar medan andra har det. Därför går vissa hästar med det i hela sitt liv utan att man märker något.
Prognosen för min ponny var ju inte så god eftersom hon var så ung... Det slutade med att hon blev skogsmulleponny och sällskapshäst eftersom hon inte höll för tävling och högre träning. Nu lever hon livet i ett toppen hem och jag har hört att hon har blivit lite väääl rund över sommaren... :o ;)

Jag personligen skulle avråda dig från att köpa en häst med pålagringar. Eftersom den har vilat ett år har den inte gått något hårt arbete. Så du vet egentligen inte om den störs av pålagringarna eller ej, och risken finns att den gör det. Eftersom det är lite 50/50 chans att den störs av pålagringarna skulle jag köpt en annan frisk häst.
Du har möjligheten att välja en frisk häst, något jag inte hade med min ponny, eftersom hennes pålagringar alltid skulle komma upp, något vi inte heller visste vid köpet.

Köp en frisk häst och ha kul med den istället för att oroa dig över om pålagringarna stör hästen. Risken finns alltid att det slutar med att du är stamgäst på vet.kliniken precis som jag var.

Min häst hade en liknande historia, tävlat som ung och sen fick hon problem med pålagringar i framkotorna. Ingenting att göra något åt utan hon fick somna in, men håller med föregående -hade nog inte köpt om jag känt till detta innan.

Tack för alla svar, ska absolut inte köpa denna häst.
Tyckte allt lät skumt när ägaren sa att det inte kommer påverka ridning/hoppning.

Sedan fanns det röntgenplåtar, men dom ville han ej fixa fram..... SÅ detta blev avslutat. Tack så hemskt mycket för alla svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 441
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 268
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka