Pålagringar i ben...

W

WhyBeNormal

Jag är inte så hemma på detta ämne, hoppas att nån av er är det..
Finns en häst i mitt stall där jag är medryttare, har även varit medryttare åt denna hästen det gäller.
Han såldes till en familj som red honom bra, han mådde fint. I vintras fick de besked om att han hade pålagringar i benen..Vad innebär det? Kommer han nånsin bli bra? Fick också höra att han skulle skrittas på rakt spår i 2 månader, ha inte sett ägarna rida en enda gång..Hästen mår inte bra, han ha aldrig varit "dum" eller "bångstyrig", nu gå det inte ha med honom att göra..
Vad gör man åt pålagringar??
Snälla ni, berätta så mycket ni vet och kan! Tack!
Mvh Sofie

Sv: Pålagringar i ben...

Pålagringar innebär en sjuklig förändring i leden, en ärrvävnad som förkalkas.
I de fall av pålagringen som uppkommer på grund av skadat ledbrosk så har jag förstått att prognosen är dålig.
Fast sen kan pålagringar också bero på andra saker och om inflammationen i ledkapseln behandlas
så kan hästen fungera normalt trots att den redan har en pålagring.

De behadlingar som finns är bland annat vila/ändrad träning,
antiinflammatoriska mediciner, kortison och Kirurgi. De är vad jag har hört talas om att man kan göra.

Har själv en häst som har yttliga pålagringar på bakknäna.
Men hon fungerar utan några problem.

Jag vet inte heller så värst mkt om pålagringar men att hästen har blivit svårhanterad är inte konstigt om den bara har stått i två månader..min blir smått "knäpp" av en veckas vila.

Är du orolig för hästen så kanske du kan prata med ägarna och höra efter om dom fått några nya besked/vilka besked dom fått av vet.?

Hoppas den kan bli bra igen iaf!

man kan inte göra nåt åt dom, behandlingen är enbart symptomatisk... har hästen först fått förändringar i leden så kommer det vara så för all framtid. oftast blir den sämre med åren. den kan dock funka som ridhäst ett bra tag innan dom börjar ge problem.

Fick det beskedet själv av veterinär att pålagringen i sig inte är något problem. Problem uppstår om ledbrosket är skadat också, vilket är smärtsamt. En häst kan ha pålagringar utan att brosket är skadat och kan då fungerar utan problem. Broskskador kan endast ses via ultraljud el. arthroskopi ( titthål).

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
793
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 091
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 025
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka