Sv: Pålagringar/förslitningar
Hej!
Min tjej har pålagringar i båda bakknäna, mest på höger (har jag för mej). Detta är inget som påverkar användbarheten och det enda jag tänker på är att försöka hålla henne igång och stärka henne, så hon får ett bra "stöd" av musklerna runt knät, för att kunna avlasta lederna.
Hon har varit diagnosticerad med dom sen 2005 på hösten, då hon hade knäledsinflammation båda bak. Hon har troligtvis haft dom längre- vi har haft andra problem med henne som antingen kommer från knäna eller som knäna "kom ifrån".
Hon motioneras lite anpassat eftersom hon haft ryggproblem också, tömkör mycket och rider nästan bara i skogen (även dressyr i skogen, dock). Rider ca varannan dag, tömkör några dagar/vecka och vilar 1 dag/vekca under sommaren 2, för min hästskötare är bortrest och jag vill också ha lite vila:-). Fast motionsbiten är lite misssvisande eftersom hon envisas med att skada andra delar av sej själv och jämt och samt måste vila pga det. Jag hade ridit med på volten om hon nånsin kunde vara frisk och oskadad..
/ lavinia, som inte oroar sej nämnvärt över pålagringarna.. Vet har sagt att dom sitter "bra" och inte påverkar.