Pålagringar/förslitningar

F

Fjunet

Ni som har hästar med pålagringar/förslitningar:

1. Var sitter pålagringarna/förslitningarna?

2. Hur länge har er häst haft det?

3. Hur motioneras era hästar?

4. Vad gör ni för att underlätta för er häst?

5. Var gör ni för att förebygga ytterligare pålagringar/förslitningar?

Sv: Pålagringar/förslitningar

Hjälper till att putta för jag vill oxå gärna veta.

1:ringkota båda fram
2:ca 4 år
3: 4-6 ggr i veckan inkl markarbete i gång/v (rek av vet)
4: håller henne rätt musklad + att hon har kilsulor fram som underälttar överrullningen.

1. Kotleder & knäleder båda fram. Opererad kotled hö fram.

2. Åtminståne sedan 2001, det var då han blev halt av det första gången (då var hästen 10 år).

3. Jag rider ungefär varannan dag och promenerar i skogen/tömkör varannan dag. Ridningen är mestadels i skogen och i relativt lugnt tempo. Jag försöker tänka att arbetet ska främja muskler utan att slita på lederna, så mkt skritt, mkt klättring och över stock och sten, mkt bommar/cavaletti, mkt. skolor och "rörelser". Inga långa trav eller galoppass. Hagvistelse så mkt som möjligt.

4 & 5. Ger glucosamin, använder BoT lindor vid allt arbete. Har haft hästen skodd med pg beslag på inrådan från vet. men det har tyvärr funkat dåligt pga att hästen sliter väldigt snett i fram. Pressar aldrig framåt i ridningen: min häst är ärlig - känner jag att han saknar framåtbjudning kräver jag inte att han ska gå fram. Jobbar även en del med massage och stretching (men är lite lat emellanåt :smirk: ). Har ändrat min ambitionsnivå.

Intressant tråd!! Jag hade önskat mer information och goda råd redan första gången jag var på klinik för detta problem (2001). Kanske hade det sett annorlunda ut i dag om vet. hade sagt åtminståne någonting om att man kan förebygga ytterligare förslitning & pålagring. Dåligt med hästrehabiliteringen i det här landet!! På senare år har jag dock fått kontakt med en bra veterinär och en bra hästmassör som hjälpt oss massor.

Senast ändrad:

Innan jag besvarar frågorna så ska jag säga att jag inte har haft min häst inne på klinik för konstaterande..rätt eller fel..vet inte men hon är 18 år gammal och har ett förflutet på travbanan.
Däremot litar jag på min vetrinär som vet hur hon fungerar och vet vad problemet är.

1.Var sitter pålagringarna/förslitningarna? I bakknäna, troligtvis båda två.

2.Hur länge har er häst haft det?Eftersom hon aldrig varit halt så vet jag inte men det är de sista 1 1/2 - 2 åren som det märkts av.

3.Hur motioneras era hästar?Ungefär som vilken vanlig häst som helst. Rids varannan dag, mycket för att främja muskler, senor osv osv. Lättare tävling.

4.Vad gör ni för att underlätta för er häst? Ska börja med Glucosamin, försöker variera underlaget, variera träningen och är noga med övergångar osv. i ridningen.

5.Vad gör ni för att förebygga ytterliggare pålagringar/förslitningar? Ser till att hästen hålls i bra kondition och rids med mycket tanke.

Hej!

Min tjej har pålagringar i båda bakknäna, mest på höger (har jag för mej). Detta är inget som påverkar användbarheten och det enda jag tänker på är att försöka hålla henne igång och stärka henne, så hon får ett bra "stöd" av musklerna runt knät, för att kunna avlasta lederna.

Hon har varit diagnosticerad med dom sen 2005 på hösten, då hon hade knäledsinflammation båda bak. Hon har troligtvis haft dom längre- vi har haft andra problem med henne som antingen kommer från knäna eller som knäna "kom ifrån".

Hon motioneras lite anpassat eftersom hon haft ryggproblem också, tömkör mycket och rider nästan bara i skogen (även dressyr i skogen, dock). Rider ca varannan dag, tömkör några dagar/vecka och vilar 1 dag/vekca under sommaren 2, för min hästskötare är bortrest och jag vill också ha lite vila:-). Fast motionsbiten är lite misssvisande eftersom hon envisas med att skada andra delar av sej själv och jämt och samt måste vila pga det. Jag hade ridit med på volten om hon nånsin kunde vara frisk och oskadad..

/ lavinia, som inte oroar sej nämnvärt över pålagringarna.. Vet har sagt att dom sitter "bra" och inte påverkar.

kl

Mera, mera, mera och gärna bakknän.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 512
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat