Pålagringar dolt fel?

S

sveakarin

Någon som har erfarenhet och fått häva ett hästköp pga pålagringar såsom dolt fel?

Min 4 åring visade sig ha kraftiga pålagringar i båda kotorna och i carpalleden (knät). Detta är ju något som inte visars sig vid böjprov som han genomgick vid besiktningen.

Pålagringar ses ju som mer eller mindre normalt när hästen blir 10-12-14 år, men så här ung så bör det ju vara ganska rent eller?

Sv: Pålagringar dolt fel?

om du inte röntgade innan köp så är det väl inget dolt fel, så länge ägaren inte visste om det?

eller?

Sv: Pålagringar dolt fel?

Det är vilket fall inte ett dolt fel efter som det upptäcks väldigt enkelt med en röntgenundersökning.
Om köpet går att häva eller ej kommer mer att beror på vilken status som köpare och säljare har. Vilket sedan avgör om man hamnar i Konsumentköplagen eller Köplagen. Vilket användningsområde hästen sålts för och prisklass. Även vem som stod för besiktingen och hur länge sedan det är köpet gjordes.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästmänniskan Skriver åt en kompis som är mitt i hästköp. Vet ej om jag lagt frågan i rätt forum, flytta gärna annars. Omstänidgheterna är...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 595
Senast: Summerwind
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar