Sv: Pålagring på strålben, tacksam för svar!
Vilken grad av strålbenshälta har din pålle idag?
Har du röntgat den?
Vad sa veterinären??
Min häst blev utdömd för kronisk inflammation i strålbenet fast på röntgen bilderna ser man ju ingen inflamation utan svaga mörka fläckar som tyder på urkalkning eller cystor. Det kanske låter skumt men det är den diffusa diagnos som jag fick. Därför drog jag öronen åt mig och sökte information överallt via internet, utomlands och framför allt av flera olika veterinärer.
Vändpunkten blev när jag träffade Martha Olivio i Texas hon har varit hovslagare i 23år innan hon började trimma hovar utan beslag. Hennes filosofi är att forma och balansera om hovarna utan skor och jag vet att många som läser detta fullkomligt exploderar på allt barfota trams och jag kan till viss del hålla med, det beror som sagt på vad och vem man har att göra med men faktum är att det funkade för min häst. Det har gått många turer och jag har kommit i kontakt med så mycket barfota folk liksom hovslagare som är direkt skrämmande men oxå mycket bra folk. Det finns ju alla typer i vår guds hage. Det gäller att tänka själv!
Idag fungerar min häst som vilken annan häst som helst och hon haltar definitivt inte i någon gångart. Det var 1år sedan hon blev utdömd och jag kan väl säga att det funnits tillfällen då jag trott att hon bara kunde fungera som promenad häst men nu känns det som allt vänt. Som du vet så tar det ca, 1år för en ny hov att växa ut så du behöver ha tålamod och tid. Låt ingen "klåpare" mixtra med din hästs hovar och hon ska definitivt inte bli sämre än hon redan är. Då är du på fel väg.
Ska försöka att klistra in en av hennes hovar i forumet om jag kan.
Lycka till!