Pålagring på strålben, tacksam för svar!

Empalie

Trådstartare
Ni som har/haft pållar med pålagring på ett av frambenens strålben. Hur har det gått för dem, vad har ni kunnat använda dem till? Hur hittade ni hästens nivå när det gäller vad den klarar av?
Ge gärna kort presentation av förlopp och hur pass illa hästen var då det upptäcktes, TACKSAM för svar!!!!:love:

Sv: Pålagring på strålben, tacksam för svar!

Vilken grad av strålbenshälta har din pålle idag?
Har du röntgat den?
Vad sa veterinären??

Min häst blev utdömd för kronisk inflammation i strålbenet fast på röntgen bilderna ser man ju ingen inflamation utan svaga mörka fläckar som tyder på urkalkning eller cystor. Det kanske låter skumt men det är den diffusa diagnos som jag fick. Därför drog jag öronen åt mig och sökte information överallt via internet, utomlands och framför allt av flera olika veterinärer.
Vändpunkten blev när jag träffade Martha Olivio i Texas hon har varit hovslagare i 23år innan hon började trimma hovar utan beslag. Hennes filosofi är att forma och balansera om hovarna utan skor och jag vet att många som läser detta fullkomligt exploderar på allt barfota trams och jag kan till viss del hålla med, det beror som sagt på vad och vem man har att göra med men faktum är att det funkade för min häst. Det har gått många turer och jag har kommit i kontakt med så mycket barfota folk liksom hovslagare som är direkt skrämmande men oxå mycket bra folk. Det finns ju alla typer i vår guds hage. Det gäller att tänka själv!

Idag fungerar min häst som vilken annan häst som helst och hon haltar definitivt inte i någon gångart. Det var 1år sedan hon blev utdömd och jag kan väl säga att det funnits tillfällen då jag trott att hon bara kunde fungera som promenad häst men nu känns det som allt vänt. Som du vet så tar det ca, 1år för en ny hov att växa ut så du behöver ha tålamod och tid. Låt ingen "klåpare" mixtra med din hästs hovar och hon ska definitivt inte bli sämre än hon redan är. Då är du på fel väg.

Ska försöka att klistra in en av hennes hovar i forumet om jag kan.

Lycka till!

Sv: Pålagring på strålben, tacksam för svar!

Min häst fick jag tyvärr ta bort, han hade både en pålagring och en urkalkning på strålbenet. Pålagringen gjorde så att varje gång han satt ner hoven fick han ont och urkalkningen gjorde det inte precis bättre. Han var väldigt öm. Jag pratade med min hovslagare min veterinär, men det fanns tyvärr inget att göra. Min lilla polle hade sådan otur att han fick 2 senskador på raken. Så det gjorde inte saken bättre när han fick diagnosen om strålbenet. Plus att han fick erlichia och han blev inte samma häst längre. han slutade lita på folk förutom mig å min syster. Efter ett tag kunde han inte gå i hagen utan att ha ont i sitt framben. Så jag bestämde mig att låta honom somna in.
Men många andra hästar jag känner som har en urkalkning inte pålagrning lever ett helt normalt liv. Det ända är att de får känna efter om hästen får ont, dvs att vissa dagar får hästen vila och sen sätta igång som vanligt! Det är viktigt att kunna känna sin häst. En av hästarna hoppar fortfarande i höga klasser!! Medan den andra lever ett promenad liv typ ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 029
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
391
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
338
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka