Pålagring i övre knäled vä fram

N

Newforest

Hej alla bukefalister!
Min häst har pålagring, artros, i övre knled fram. I skritt är han 1 gradigt halt och i trav 5 gradigt halt.
Vår vet sa att det finns riktlinje/ förordning om att om hästen är mer än en grad halt och den bara finns till så är man som hästägare skyldig att vidta åtgärder. Förlåt illa uttryckt eller möjligt helt missuppfattat informationen jag fick från vet. När jag är ledsen går viss information in och direkt ut :cry:.
Har sökt på Jordbruksverkets webbsida men hittar just inget men kanske inte tittat tillräckligt seriöst.
Någon här på detta forum som vet/hört något dylikt?

Inget snack om att sitta på hästen någonsin mer, det blir alltför tungt att bära upp en ryttare. Att gå i vanlig hage var väl ok så länge min häst inte blev jagad eller dylikt.( ingen har ridit på min häst sedan augusti förra året, varit knackig sedan dess och blivit sämre)

Kommer att träffa samma vet snart igen efter en kur Metacam så då får jag ju tillfälle att fråga honom igen iof.

Om jag förstått det här hyfsat så finns det inte så mkt att välja på för mig och min älskade häst. Och att bara gå omkring och skrota med 1-2 gradig hälta skulle alltså inte vara ok utifrån ett djurskyddsaspekt( detta skrivet med reservation för att jag missuppfattat det hela)
Ingen i vårt stall har ingen hört om ngt dylikt någonsin, tittar på mig och tror jag är lite knäpp - ngt jag mkt väl kan vara i denna situation.:confused:

Sv: Pålagring i övre knäled vä fram

Jag har aldrig hört om en sådan förordning - men däremot kan det mycket väl vara en riktlinje för typ djurskyddsinspektörer kanske?

För mig låter det väldigt magstarkt att låta en så halt häst gå i hage med andra hästar, måste vara en förfärlig stress för ett flyktdjur att känna att det gör så vansinnigt ont att springa. :( Femgradigt halt har jag aldrig ens hört talas om att en häst är, när min har varit som mest halt vid veterinärkoll och då haft så ont att han stegrat vid böjning har han varit tregradigt halt efter böjning - och det är Mycket hälta.

Jag förstår alltför väl hur ont din sorg gör just nu, men ibland är det faktiskt så att den finaste gåvan vi kan ge en högt älskad häst är att låta den gå vidare och slippa sin smärta. Hur förbannat ont det än gör. :cry:

Det jag tror veterinären kanske menar är
Du ska behandla din häst väl och du ska skydda den mot onödigt lidande och sjukdom. Hästen ska hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sätt som är bra för dess hälsa och ger den möjlighet att bete sig naturligt http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html

Onödigt lidande kan betyda en hälta som med all säkerhet inte kommer att bli bättre. En häst som är ohalt i skritt kan nog anses leva ett bra liv om den får gå i en lämplig hage med snäll kompis men haltar hästen redan i skritten så har den ju ont bara av att skritta och då är det ju lidande för hästen bara att röra sig.

Står också följande
Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/avlivningochslakt.4.6a459c18120617aa58a8000129.html

Artros är väl inte behandlingsbart vad jag vet, finns väl preparat som sägs lindra men tyvärr så läker det väl inte ut eller blir bättre. Skulle tro det är detta vet menar att djur inte ska gå och ha ont om det inte finns någon behandling som hjälper.

Sveriges veterinärförbund har satt en norm för graden av hälta hos kroniskt halta hästar. Är hästen kroniskt halt av högre grad än denna norm är det inte förenligt med "god djuromsorg".
Så det är riktig information du har fått fast det inte är en lag utan en norm. Bryter man mot denna norm finns det risk att bli fälld för brott mot lagen. Olika lydelser ur lagen hade ovanstående användare länkat till, det finns fler som också kan vara aktuella. Tolkningarna ovan av lagen är dock inte korrekta.

Här kan du kolla detta http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Has...k-karaktar/Hallande-av-kroniskt-sjuka-hastar/

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 862
Senast: monster1
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 305
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 136
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka