Påkörd tax med krossat bäcken

kopia

Trådstartare
Ja som rubriken säger, igår blev vår taxfröken påkörd. Hon ligger nu på djursjukhuset med flera frakturer på bäckenet och ev på korskotan, hon kan inte kontrollera kiss o bajs. Vet jag pratade med säger att det går att operera bäckenet och sedan avvakta och se om det är en bestående nervskada eller om det "bara" är en svullnad som trycker på en nerv. Ska hon opereras måste vi köra henne till ett annat djursjukhus 22 mil bort. Försäkringen täcker upp till 40 000kr, men det här blir nog dyrare. Antagligen kommer hon aldrig mer att kunna jaga ifall hon blir bra. Just nu sitter jag alltså och försöker bestämma om hon ska avlivas nu, eller om vi ska låta henne gå igenom en stor operation först.
Usch vilket fruktansvärt beslut. Självklart kan ingen bestämma det här åt mig, men jag vill gärna höra hur andra tänkt och gjort.
//Ledsen Kopia

Sv: Påkörd tax med krossat bäcken

1. Hur gammal är hunden?

2. Hur stor är chansen att hon kan leva ett drägligt hundliv (med eller utan jakt) efteråt?

3. Hur lång och omfattande är konvalescensen?

Om oddsen är dåliga skulle jag hellre avliva innan operation. Skulle inte vilja riskera dra ut på det och låta hunden lida när risken är stor att den ändå får somna in.

Hon är 2 år. Vet ville/kunde inte säga något om chanserna. Det är tydligen inte heller möjligt att se om nervskadan är bestående (är den det finns det inget val). Konvalecensen blir lång, hon pratade om månader.
Jag inser ju att hade det varit någon annans hund hade jag sagt avliva, men det är så tufft när det är ens egen.
//Kopia

Usch vad tråkigt! :( Jag fick ta bort min tax i höstas (8 unga år) för akut diskbråck som också var så pass allvarlig att man pratade om rehab i minst ett år sammanlagt-och därefter inga rejäla promenader i skogen. Svaret var ju givet för oss...trots att vi hade råd att betala. Tror du att hon skulle må bra av att vara promenadlimpa kanske det är värt det. Jag själv hade nog i det läget sagt hej då.. .
Känns oerhört hemskt och tråkigt att säga...du känner din hund bäst. Så jag tror att du vet i ditt hjärta vad svaret på frågan är.

uppdatera gärna, jag ska tänka på er.

Två år, då har hon ju några år kvar.
Jag skulle operera, hundar är väldigt anpassningsbara.

Min uppfattning är att om veterinärerna bedömer att det är rimligt att operera så finns det en god möjlighet till ett tillfrisknande. Sedan är det upp till den enskilda hundägaren att avgöra hur hunden kommer att klara operationen och eftervården. Det senare kan ju aldrig en veterinär bedöma.

Min hund fick ett flail chest (hela bröstkorgen på ena sidan var sönderbiten - krossad) och kollapsad lunga efter ett hundbett och hon låg inne på intensiven i två veckor. Vi hade dock goda förhoppningar att hon mentalt skulle klara operation och konvalescens bra bara hon överlevde och så blev också fallet. Hade detta varit min förra hund, en till vardags lite melankolisk Cavalier så hade jag aldrig opererat, utan låtit honom somna in. Han hade mentalt aldrig klarat av det. Det mentala lidandet skulle vara allt för stort.

Min uppfattning är att de flesta hundar har en betydligt större återhämtningsförmåga än vad man tror, men den är individuell och det är bara den som känner hunden som kan avgöra var gränserna går.

Jo precis, men det vet man kanske inte förrän efter operationen.
Det avgör man då. Man kan ju inte veta före.

Lycka till med hur du än beslutar, du vet bäst själv hur du vill göra

Problemet här är ju prognosen på nervskadan. Själv skulle jag nog ta bort hunden.
Jag tycker du skall ta en diskussion med veterinären på det djursjukhus som skall utföra en ev operation.
PL

KL

Nu har vi fattat beslutet att låta henne springa vidare. Sannolikheten att hon skulle bli bra kändes alltför liten och tanken på en ung hund som inte får göra det hon lever för (jaga rådjur i full fart) kändes inte bra.

Usch.

//Kopia

Tycker att du fattade ett modigt och rätt beslut!

Hon har det bättre på andra sidan!

"Tröstkramar"

*svarar alla*
Tack för alla svar och kramar. Hon, Diva, är nu begravd på jaktmarken brevid alla andra taxar vi haft. Känns otroligt tungt att tänka på alla år i skogen hon egentligen hade kvar. Och vår terrier här hemma vankar omkring och väntar på sin korg-kompis.
//Kopia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka