påkörd katt

katarina_dacke

Trådstartare
ja som rubriken lyder så såg jag en katt bli påkörd i kväll :cry:
vill inget speciellt med tråden men känner att jag behöver skriva av mig.. jag skulle åka från jobbet och jag kör framför en bil som plötsligt bromsar och sen ser jag en katt som ligger och sprattlar! jag stannar självklart efter det andra bilen och vi går fram till katten som sprattlar lite fortfarande, tjejen som körde på katten springer till ett närliggande hus och hämtar grannen, jag förstår att katten inte har långt kvar att leva eftersom den blev träffad i huvudet och det blöder kraftigt ur munnen. sätter mig brevid och stryker den försiktigt över sidan och ryggen, känner ett djupt sista andetag och sen är den död.. tjej och grannen kommer då ner och han säger att han ska ta hand om kattens kvarlevor.. han säger även att känner ägaren till katten och att han ska berätta för dem vad som hänt.. Åker hem och känner att tårarna börjar rulla på mina kinder :cry: tänker på mina kissar som går ute en del, som sagt vill inget speciellt med tråden, men säger det att i kväll älskar man sina katter ännu mer och man förstår att man inte alltid får ha dem i livet så länge man önskar.. :(
dår se hur det går att sova ..

Sv: påkörd katt

Jag har kört på en katt själv, fy fasiken säger jag bara. Och då hade jag ändå tur, den dog direkt. Ville också bara hem och kramas med mina sen. Tårarna rann nästan hela resten av den arbetsdan.

ja jag är evigt tacksam att det inte var jag som körde på den! men som tjejen sa man har ju inte en chans att stanna, de är ju så snabba! jag har kört på en hare en gång och jag hann inte ens reagera förens det smällde. men som sagt man fattar ju verkligen vad ens älsklingar betyder!
RIP lilla kissen :cry:

ja jag är evigt tacksam att det inte var jag som körde på den! men som tjejen sa man har ju inte en chans att stanna, de är ju så snabba! jag har kört på en hare en gång och jag hann inte ens reagera förens det smällde. men som sagt man fattar ju verkligen vad ens älsklingar betyder!
RIP lilla kissen :cry:

Nej, det är ju det som är det värsta. Oftast hinner man inte reagera. Fast endel katter ligger risigt till ändå, jag har flera gånger fått stanna med en stor buss för att kisse sitter mitt på vägen och har span på nått. Dvs varken ser eller hör att jag kommer körande.
Dom som bara hoppar upp ur diket är hemska, det var det som hände när jag gjorde det. Den hoppade upp precis framför bussen och jag hann bara få undan framhjulen. Hoppas verkligen jag slipper göra det igen.
Och dom stackarna man har hemma som i princip blir ihjälkramade när man kommer hem sen...
Enligt Vägverket tror man att minst 44 katter om dan blir ihjälkörda i trafiken. 44!!

ja som rubriken lyder så såg jag en katt bli påkörd i kväll :cry:
vill inget speciellt med tråden men känner att jag behöver skriva av mig.. jag skulle åka från jobbet och jag kör framför en bil som plötsligt bromsar och sen ser jag en katt som ligger och sprattlar! jag stannar självklart efter det andra bilen och vi går fram till katten som sprattlar lite fortfarande, tjejen som körde på katten springer till ett närliggande hus och hämtar grannen, jag förstår att katten inte har långt kvar att leva eftersom den blev träffad i huvudet och det blöder kraftigt ur munnen. sätter mig brevid och stryker den försiktigt över sidan och ryggen, känner ett djupt sista andetag och sen är den död.. tjej och grannen kommer då ner och han säger att han ska ta hand om kattens kvarlevor.. han säger även att känner ägaren till katten och att han ska berätta för dem vad som hänt.. Åker hem och känner att tårarna börjar rulla på mina kinder :cry: tänker på mina kissar som går ute en del, som sagt vill inget speciellt med tråden, men säger det att i kväll älskar man sina katter ännu mer och man förstår att man inte alltid får ha dem i livet så länge man önskar.. :(
dår se hur det går att sova ..

Vill ge en eloge till er båda som stannade och kontaktade grannar.
Många kan köra på en katt och inte ens stanna för att se hur den mår.
Vår förra katt blev påkörd där vi bodde förut, han överlevde med nöd och näppe med en stor operation, men den som körde på honom stannade inte ens fast det var precis utanför vårt hus och på en liten väg där alla i kvarteret visste att han var vår.

ja jag har hört talas om att folk kört på katter utan att stanna och titta, så självisk får man inte vara i den situationen! men många menar väl att det "bara" är en katt! det var väl av den andledningen jag stannade i fall den som kört på katten skulle åkt därifrån! och det värsta jag vet är när djuren far illa. :( man har ju sett att det ligger en katt påkörd på vägen och sen kommer man på em och det är bara mos kvar! det är ju hemskt att de blir påkörda gång på gång.
Jag tycker att man alltid ska stanna och se om djuret är dött och är det inte det men man ser att den har så svåra skador att det inte går att rädda stackarn så måste man ju förkorta lidandet på stackarn som ligger där. men som sagt många verkar inte ha samma uppfattning tyvärr...

Jag far så illa när jag ser påkörda katter. En gång på sem när ja var liten såg jag nåt fruktansvärt. En katt blev påkörd på en stor trafikerad väg. Låg där o ålade sig mitt på vägen. Vi missade den med vår bil... Denna bild dyker upp ibland och jag mpr så illa. Är glad att jag inte kommer ihåg var i landet det var.

ja jag mår också jätte dålig när jag ser katter överkörda. Har vid flera tillfällen börjar gråta när man ser en påkörd katt :cry:
Jag har kört på en hare en gång men det va ändå inte lika hemskt, eftersom det är vilda djur. en katt är ju en familjemedlem och för mej känns det värre. :(

*KL*

Jag förstår inte heller att vissa människor bara kan köra vidare som om ingenting har hänt, när de kör på en katt! Vi har haft ett par katter som blivit överkörda och då är det inte en människa som kommit och frågat om det är våran. De flesta tycker bara att det är en katt och skiter i att det finns någon som älskar och tar hand om katten!

Då är det säkert ännu fler idag!
Min mans katt blev överkörd av postbilen (!!) och kröp själv till vägkanten där den dog. Postbilen stannade inte. Men man kunde se av blodspåren hur katten krupit ut i gräset. Man tycker postkillen borde hört smällen...
Men folk stannar ofta inte av rädsla. Dom vet inte vad dom ska göra. En granne körde på en hund en natt, den låg mitt på vägen och hann bara resa sig när dom körde på den, först med bilen sen med släpen! Dom stannade inte "för vad skulle vi göra därute mitt i natten? Den dog säkert av att köras över två gånger!" Himmel!! Jag skulle aldrig fått en god natts sömn efter att ha betett mig på det viset.

nä det är verkligen lågt att göra så! blir så arg när djuren behöver lida :mad: jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag hade gjort något sådant. enda gången jag inte skulle gå ur bilen är om man har kört på en grävling eller ett vildsvin :eek: som tur är har jag inte varit med om det och hoppas inte att jag behöver det heller. Nä jag tror inte heller att det har blivit en stor förändring av påkörda djur, inte åt det hållet att färre blir påkörda, snarare tvärtom. att fler djur dör i trafiken.

Jag har kört på en grävling och gick ur. Men först efter att ha sett att allt innehåll låg utanför :crazy:
Ibland har man inte möjlighet att stanna och då tycker jag att det räcker att man ringer polisen och säger att dom ska åka ut. Men det är alltså om man verkligen inte kan stanna pga trafiksituation, vägtyp, fordonstyp eller så. Inte för att man inte har lust.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 167
Senast: WildHorse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka