Påhoppad av arg lösspringande hund!

L

linnéa

Min goldenhande blev påhoppad av en argsint...- ja blandning av något slag. Han bet honom i nacken, det blev dock ingen större skada. Men jag undrar hur jag som ägare skall agera i dennna sitvation nästa gång. Skall man försöka sparka bort hunden eller hur gör man?

Linnéa

Sv: Påhoppad av arg lösspringande hund!

Det beror på. Vissa hundar är fullt kapabla att omrikta sin ilska och bita den som sparkar. Dock brukar de flesta inte stå pall för rejäla smällar utan backar. Ta något hårt och klappa till den anfallande hunden. Det brukar få de flesta att släppa.

Något du inte ska göra är att stoppa ned händerna och försöka dra isär dem. Antagligen slutar det bara med att du blir biten.

Ok! Skall komma ihåg det till nästa gång, det är lätt att bli helt handfallen eftersom räddslan tar överhanden! Hur skall man göra mot ägaren, vad har den för ansvar? Jag blev galen och skällde ut honom efter noter (mest för att jag var så chockad, och rädd) men vem bär ansvaret egentligen?

Naturligtvis har ägaren till den andra hunden ansvar för sin hund. Denne ska se till att hans hund inte stör eller skadar någon annan människa eller hund. Vi har dessutom en lag om strikt hundägaransvar som säger att man som hundägare är ansvarig för allt ens hund kan ställa till med. Om din hund då blir skadad av den andres hund så är det den ägaren som ska stå för dina vet-kostnader. Tråkigt nog får du stå för hans kostnader om din hund skadar hans.

Självklart ska du kunna gå med din hund ifred utan att bli påflugen av andra hundar. Det spelar ingen roll om de är ute efter att slåss eller bara leka. Många kommuner har dessutom koppeltvång infört i kommunstadgarna och i de områden kopplingstvång gäller får inte hunden gå lös. Din kommun kan svara på om det råder koppeltvång där du gick.

Det är ägaren till den anfalande hunden som har ansvaret. En hund får ej gå okoplad om man inte har full kontrol på den å absolut inte om den attackerar.

Tycker detta verkar hända för ofta numera finns en liknande tråd med liknande händelse idag.

I somras var jag ute och gick med min hund. Gick förbi ett hus där dom har en old english sheepdog hane. Plötsligt kommer han utflygandes genom häcken och anfaller min hund !! Jag blev så rädd och arg att jag rev i (med den här riktigt arga "skäll-rösten") åt den anfallande hunden att han skulle gå in på gården igen, och som tur var blev han så förvånad att jag skällde på honom att han kom av sig så jag lyckades dra med mig min stridskämpe som hade mord i blicken därifrån !! Fattar inte hur man kan lämna en stor hane ute på gården ensam när man vet att det ofta går hundar förbi:eek:
Var bara en tidsfråga innan nåt sån här skulle hända. Var nog ganska tur att det var just vi som gick förbi med tanke på att min hund är väldigt snabb så den andra hann aldrig riktigt få tag i honom, tänk om det hade varit någon mindre hund eller att något allvarligt hade hänt ?!?
Människor som dom borde inte få ha hund.

Man blir nog lite hemmablind.
Jag har promenadgrusväg ÖVER tomten, inte bredvid utan på.
Våra hundar var alltid lösa om vi var hemma och alla promenadnissar hälsade glatt på dom och dom med hundar som inte ville leka sa till dom o gå o lägga sig - vilket dom gjorde.
Men så ibland kom det någon främling - och det är klart inte var det kul för dom - överfallna av 2 långhåriga schäfrar. Det syntes ju inte på dom att dom faktiskt var snälla och bara ville älska personen ifråga i 1 minut. Nån ny granntant fick jag rädda från en stenmur där hon stog med en pinne i högsta hugg, hon blev bästis med dom sen men den första promenaden glömmer hon nog aldrig.
Nästa hund ska inte få gå lös på detta vis - jag är äldre och liiite förståndigare och hänsynsfullare nu än för 10 år sedan.

nåt som ja har märkt fungerat i dom siuationer ja har vart med om är att om båda ägarna drar tag i var sin hunds bakben dom blir rätt snopna och kommer av sig;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 592
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama