Paddock/ridhus- regler!

Sv: Paddock/ridhus- regler!

Om jag red samtidigt som någon red en unghäst som visade sig reagera så hade jag pratat med den andra ryttaren och sagt att jag håller mig på ena halvan av ridhuset. Klart man ska ta hänsyn till varandra tycker jag.

Alltså, du måste väl sett att det låg bommar ute? Ligger det bommar ute måste man ju räkna med att de kommer användas.

Jag tycker definitivt att man ska visa respekt för andra, men inte om det sker gång på gång att man måste anpassa sig. Då är det faktiskt den som har problem som måste göra det.
Personligen är jag observant och ser om någon får problem och anpassar mig då (åtminstonde till viss del) så att ryttaren har en chans att få koll på hästen.
Tyvärr är inte alla människor på det sättet (alltför få) och då måste vi andra med unghäst/känsliga hästar flytta på oss.

Min häst är inte heller riden så mkt, och i vintras när hon bara var riden ett par ggr så insåg jag att jag bör vara ensam eller bara med vissa personer. Såna enkla saker som när ryttaren smäller ner stiglädrena, smacka precis bakom hästen eller rappa till hästen med spö kan liksom få den unga hästen att reagera (och vid en reaktion kan ju allt hända. Såna småsaker vill jag helst undvika, totalt onödigt.)

Joo det var därför jag inte ens hoppade upp på min häst förrän det blev ledigt på andra halvan av ridhuset. Tänkte då att hon fick galoppera sina galoppbommar på ena sidan och jag hoppade upp på min först när andra sidan var tom. Det var då hon började träna ökad galopp över HELA ridhuset...

Jaa jag flyttade ju ifrån henne för att min redan med mej på marken stressade upp sig över andra hästens galoppbommar på ena sidan ridhuset. När andra delen var ledig flyttade jag dit för att få hoppa upp och rida i fred. Det var då hon kommer över till andra sidan också för att träna ökad galopp över hela ridhuset. Med en häst som dessutom sparkar bakut då och då i sprången... Dundrade på ganska bra och man tycker att hon borde se att min häst blev upprörd och att jag mest fick hålla mig till mitten för att hålla henne lugn när hon dundrade förbi med sin..

Om jag eller hästen är osäker brukar jag faktiskt tänka mig för och skulle kanske ha valt en tid då ingen annan brukar rida för att slippa bli störd. Nu brukar jag anpassa mig när andra rider osäkra hästar också men ändå - jag tycker det gäller att tänka efter mycket själv och det är ju alltid ryttaren som har ansvaret för att hästen man rider håller sig lugn osv.

OnT:
I vår paddock får vi göra vad vi vill eftersom det bara finns 6 hästar i stallet. Om flera mot förmodan rider samtidigt får man såklart anpassa sig men oftast är det fritt fram att släppa hästen, löshoppa osv. Så klart krattar man efter sig om det blir ojämnt underlag.

en sen fredagkväll och jag kör transport till ridhuset så kan inte fara och kolla i förväg om det är tomt ;P

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 307
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar