Paddock/ridhus- regler!

Muninn

Trådstartare
Hej alla!

Jag undrar lite vad ni har för regler på er anläggning (antingen där ni är inackorderade eller som ni äger själva).
Vad får man INTE göra i er paddock/ridhus? Varför?

Får man tömköra?
Får man longera?
Får man löslongera/släppa hästen lös?
Får man hoppa?
Får man löshoppa?

Tack :bow:

Sv: Paddock/ridhus- regler!

Här är vi inte så många ryttare som använder paddocken. Det är väl enklare då. Här får de hoppa, bara de plockar undan hindren och krattar efter sig. De får longera eller tömköra när det inte stör. Om någon vill löshoppa kollar vi vilka som vill vara med och gör det gemensamt.
De får ställa in material som bommar, koner och liknande vid ridning, bara det plockas bort. Det som ligger på banan nästan alltid som tex ett par cavaletti som jag använder i dressyrarbetet, får plockas bort om de ställer tillbaka det igen. Alla krattar om de ridit upp spår eller gropar och alla mockar efter sig.
Släppa hästen lös är också ok bara det inte stör någon annan. (vill någon rida då så går det före)

Vi får inte vara mer än 8 i ridhuset, ta dit tränare eller använda vilka bommar vi vill (endast dom dåliga får användas till vardags). Mocka efter varje pass.

Får man tömköra? Ja, men då max 4 ekipage och endast om ridande tillåter det.
Får man longera? Samma svar som ovan.
Får man löslongera/släppa hästen lös? Om man krattar efter sig men kommer någon annan får man flytta på sig.
Får man hoppa? Ja, men somsagt, vi får bara använda skitbommar (min häst är tittig och bör hoppa titthinder hemma regelbundet).
Får man löshoppa? Ja men det är väldigt svårt att få en ledig tid. Kommer någon annan får man flytta på sig.

Jag är en ridbanediktator. De få som alls får rida på min ridbana, får bara göra det på måndagar - fredagar, för på helgerna vill jag inte ha något spring hemma hos mig och så vill jag ha ridbanan ledig så att eventuella hinder står där jag vill ha dem, eller är bortplockade när jag vill det. Andra får i och för sig lov att använda hindren och hoppa annars, men de är tvingade att plocka upp alla träbommar efter sig så att de inte ligger på marken och blir fula och drar till sig fukt.

Helst ska de också rida lite varierat och inte sladda runt i planlös galopp så att det blir ett fult spår som jag måste jämna till. Men eftersom det som sagt inte är så många som rider där nu, så brukar det gå att ordna med regelbunden harvning.

Longering/tömkörning har hittills inte varit aktuellt vad jag har sett. Men håller man ordning efter sig och kan sköta det hela utan att det blir fula gropar till spår, så skulle jag inte ha några invändningar så länge det inte är när jag själv rider. Löslongering/löshoppning skulle däremot också förutsätta en 100 %-ig garanti att det inte var en häst som skulle kunna få för sig att hoppa över staketet... så helst inte.

Kanske ska tillägga att jag är själv i mitt stall, när jag har haft inackorderingar har de förstås fått använda ridbanan lite mer fritt sett till tiderna. Men kommer man från något annat stall, så får man vara nöjd med vad man får.

Senast ändrad:

*kl*

Tack ni som svarat, det är jättespännande att läsa!
Frågan väcktes imorse när jag longerade i den nyanlagda paddocken och jag och mamma börjades diskutera om jag skulle longera i galopp pga underlaget- dvs att det skulle bli mer gropar när hästen inte är i "riden balans".
Då kom jag att tänka på hur man gör när inackorderingar kommer- då måste vi ju ha vettiga och rimliga regler för vad man får och inte får göra. Några utomstående kommer det nog inte vara på ridbanan, och det kommer nog inga hopp-ekipage, men man kan ju vilja småskutta eller rida cavaletti ändå.
Och jag är ju förtjust i att släppa hästen, och att löshoppa, men frågan är ju vad underlaget tycker om det :crazy:

Men är det din egen ridbana - och din egen häst som du vill löshoppa eller släppa - så är det väl bara en fråga om hur mycket jobb du är beredd att lägga på att harva/kratta/hålla efter underlaget?

Vill jag longera i galopp, eller göra något annat som stökar till underlaget, så får jag bara vara beredd på att också köra någon vända med traktorn sedan så hinner det liksom aldrig bli kasst på riktigt. Men visst, sätter du en nivå för fem - sex andra som ska använda banan så kräver det förvisso också mer för att hålla efter underlaget hela tiden...

Får man tömköra? ja
Får man longera? ja
Får man löslongera/släppa hästen lös? nix
Får man hoppa? ja
Får man löshoppa? man får bestämma tid med ägaren en tid innan alt göra det de kvällar dom lös hoppar själva.

detta är då anläggningen som jag jobbar på samt tränar egen häst på.

Står på en ridskola som har två ridhus och flera utebanor.

Får man tömköra? Ja, men inte i lilla ridhuset om bara det är ledigt och andra vill rida
Får man longera? Som ovan
Får man löslongera/släppa hästen lös? Väldigt få som gör det, har inte sett några regler, men jag antar att det endast är ok om man är helt själv i båda ridhusen (de är hopbyggda i vinkel), eller på den utebana som går att stänga om.
Får man hoppa? Ja, men samma regler som longera/tömköra och man måste plocka fram och bort allt själv
Får man löshoppa? På bestämda tider sön fm, endast i ena ridhuset

Reglerna om tömkörning, longering och hoppning är för att det tar stor plats och det snabbt kan bli trångt i lilla ridhuset vintertid. Har inget med underlaget att göra, som jag förstod var en del av ts funderingar. Ridskolan har en anställd som harvar varje vardag. Blir ju mer uppspårad av en ponnylektion på lite lägre nivå där alla går längs väggen hela lektionen...

Senast ändrad:

lite annat ämne.. men hur tycker ni man beter sig i ridhus?
Jag ledde min unghäst runt i ridhuset bland 4 ekipage, brukar leda henne en stund innan jag vågar mej upp. En tjej galopperade galoppbommar med sin häst på den sidan jag ledde runt och när hon saktat av frågade jag om hon galopperat klart? (Min häst hade varit lite uppspelt och snurrat runt lite när hon galopperade förbi) Nä jag har just börjat rida fick jag till svar lite snäsigt. Jaja, jag ledde hästen ett tag till och när andra halvan av ridhuset blev ledig så satt jag upp och red där, då började hon träna ökad galopp på långsidorna över hela ridhuset med en häst som sparkade bakut då och då... Kände att jag blev lite irriterad när jag sitter på en orutinerad unghäst men sa inget mer. Hon hade ju lika mycket rätt som jag att vara i ridhuset och med tanke på hennes ton innan kändes det inte värt besväret om att få lite förståelse och utrymme.

Dock borde man väl tänka steget längre och visa lite hänsyn när man ser en lite osäker unghäst, det blir ju inte så kul om den slänger av mej och rusar runt bland de andra hästarna heller.

Brukar ni försöka hålla er på en planhalva eller rida över hela ridhuset om det inte är bokat men de andra fördelar sig lite på varsin halva? Är det ok att träna ökad galopp när andra hästar blir upprörda?

Det finns faktiskt fasta regler för ridhus/paddock, dock är det idag inte många som vet om dom:

Vid självständigt arbete i ridhus gäller följande regler:

1.Knacka och invänta svar innan du går in i ridhuset.
2.Klädsel och utrustning skall i första hand ordnas utanför ridmanegen.
3.Ridning skall ske under tystnad.
4.Vid ridning i båda varv hålls vid möte till höger. Vid fler än fyra ryttare i ridhuset rider ryttarna i samma varv.
5.Skritt rids innanför fyrkantspåret.
6.Ryttare på volten lämnar företräde för dem på fyrkantspåret.
7.Halt görs i mitten av en volt.
8.Ryttare får inte rida i bredd.
9.Hoppning och longering får endast bedrivas på fastlagda tider. På andra tider efter samtliga ryttares medgivande.
10.Efter avsluttat ridpass - meddela när du ämnar föra ut hästen ur ridhuset.

Nu har jag ingen häst längre men stod på ett ställe förut som hade lite udda regler.

Får man tömköra? Japp

Får man longera? NEJ, det fick man absolut inte, men att rida runt på volt varv efter varv efter varv - Det gick bra. Jag ser dock inte skillnaden på att rida volt o longera???

Får man löslongera/släppa hästen lös? Absolut inte. Det förstördes för mkt i ridhuset tyckte ägaren.

Får man hoppa? Ja
Får man löshoppa? Ja

Hej alla!

Jag undrar lite vad ni har för regler på er anläggning (antingen där ni är inackorderade eller som ni äger själva).

Får man tömköra?
Får man longera?
Får man hoppa?
Får man löshoppa?

Tack :bow:

I mitt förra stall:

Får man tömköra? Ja! Fanns inga direkta regler för detta, men är det fler personer, eller om man ska tömköra på störe volt så frågade man ju dem som red.
Får man longera? Samma som för tömkörning, men folk frågade oftast om det var ok då det tar rätt mycke tplats :)
Får man löslongera/släppa hästen lös? Var det tomt i ridhuset så var det helt okej! Dock är det ju en stor fördel om hästen relativt lätt går att fånga in igen... Annars är det inte så kul för varke n andra ryttare eller hästägaren själv. Jag och min kompis släppte våra ponnyer lösa i ridhuset en del under vintern så de fick springa av sig lite. Men vi gjorde det inte sålänge det var massor utav andra i stallet som kanske snart skulle rida.
Får man hoppa? Två hoppdagar i veckan var det då man fick hoppa. Var det andra i ridhuset så var man artig att fråga om det var okej, men man hade ju regeln "på sin sida" så attt säga.
Får man löshoppa? osäker, men tror det var vissa datum satta för löshoppning om intresse fanns.

NBya stallet:
Får man tömköra? Ja, bara man hör så att det är ok för andra :). Är dock ej säker
Får man longera? Samma som ovan
Får man löslongera/släppa hästen lös? Osäker, då detta är ett ridhus som många använder och är anslutet till en större hästanläggning. Föra var "endast" ett större privatstall.
Får man hoppa? Någon enstaka hinder tror jag man altid får sätta upp om man kollar med de andra i ridhuset. Men då innanför spåret. Annars är det regenbunda hoppträningar som jag tror man får hålla sig till.
Får man löshoppa? vet ej

Jag tycker dokc hoppdagar är att föredra, och det är nog smartast att ha "halvdagar" på helger och enstaka timme ett par vardagar, så att en hel dag inte är helt låst för hoppning. Dessutom kan man ha fler hoppdagar så att fler hat möjlighet att skutta något litet. Men det är svårt att anpassa så att alla blir nöjda.

Angående tömkörning och longering tycker jag absolut att det ska tillåtas! Tömkör man på korta tömmar i trav och skritt är man knappast ivägen mer än vanligt sas. Ska man tömköra på stor volt/longera bör man höra med de andr ai ridhuset.

I min paddock här hemma får man göra vad man vill :D

Men på jobbet är det två ridhus och en stor paddock, i ena ridhuset får man inte löshoppa/longera/lösgaloppera men i andra ridhuset är det tillåtet, paddocken får man rida och longera i. Hoppa får man i alla tre :)

Jo dom där reglerna står faktiskt som regler för ridning i vårat ridhus :) Eller kanske inte punkten om att man är fler än fyra så rider man i samma varv. Den har jag nog aldrig hört.

Jag höll mej ju innanför spåret samt på volter med min unghäst, men hon blev upprörd över att en häst tränade ökad galopp och sparkade bakut på spåret ändå... Gick ju inte att hålla sig undan då ryttaren red över hela ridhuset fast jag gick ifrån och höll mej på en sida.

Hej alla!

Får man tömköra? Ja
Får man longera? Ja
Får man löslongera/släppa hästen lös? Ja
Får man hoppa? westernstall så det är ingen som hoppar
Får man löshoppa?

Här longerar folk även samtidigt som folk rider, vilket jag tycker är farligt. Men som inackorderad kan jag inte ändra på detta.

Nu har jag ingen häst längre men stod på ett ställe förut som hade lite udda regler.

Får man tömköra? Japp

Får man longera? NEJ, det fick man absolut inte, men att rida runt på volt varv efter varv efter varv - Det gick bra. Jag ser dock inte skillnaden på att rida volt o longera???

Får man löslongera/släppa hästen lös? Absolut inte. Det förstördes för mkt i ridhuset tyckte ägaren.

Får man hoppa? Ja
Får man löshoppa? Ja

Grejen med longering är ju att det tar mera plats. Det låser upp en hel volt.

Lämna hinder kvar efter sig, lämna bajs efter sig. Vi får inte ta ut tränare hursomhelst utan måste boka tid och då ange om man hoppar eller dressyrar. Man får rida samtidigt som någon har lektion bara man "håller sig ur vägen".

Får man tömköra? Ja
Får man longera? Ja
Får man löslongera/släppa hästen lös? Ja, om man väntar tills det är ledigt eller delar av ridbanan.
Får man hoppa? Ja
Får man löshoppa? Ja, om man väntar tills det är ledigt

Ridhus 1:
Får man tömköra?
Ja, om det är tomt eller går bra för övriga ekipage och om hästen inte är av modellen som flänger runt som en galning.

Får man longera?
Samma som med tömkörningen.

Nej.

Får man hoppa?
Ja, det går bra att boka för banhoppning, övrig hoppning är lite begränsad med max 3 hinder och inte ockupera hela ridhuset med dem. Samt att det går bra på förmiddagar i första hand. Det går bra att ta fram bommar och dylikt men är man inte ensam bör man alltid höra med övriga om det går bra att ta fram hinder.

Får man löshoppa?
Ja, men då måste bokning ske i förväg så inte andra tänkt rida precis då.

Ridhus 2:
Får man tömköra?
Ja det går bra. är det fler där inne så får man fråga om det fungerar (litet ridhus).

Får man longera?
Ja, samma som med tömkörningen.

Ja, om man är ensam där.

Får man hoppa?
Ja det är bara att sätta upp hinder om man är ensam. Är man flera bör man fråga eftersom det är så litet (20x40) blir det trångt. Vill man hoppa bana bör man välja en tid då ingen är där.

Får man löshoppa?
Ja, men då bör man 'boka' det i förväg eller välja en tid då ingen är där.

Ja på allt. Eventuellt att man inte får släppa hästen lös, men jag ser ingen skillnad på löshoppning och lösgalopp?
Att kunna lösgaloppera unghäst tycker jag är självklart, dock kommer jag inte göra om det i paddock med häst som gillar att hoppa. ;)

All ridning/arbete måste givetvis ske med respekt för andra. Ridning går före löshoppning och dressyr före hoppning, men folk i mitt stall brukar kunna sammarbeta. Dock är de inte så kunniga, så i fortsättningen kommer jag väl inte rida med unghäst när vissa är där eftersom de uppenbarligen inte förstår att man måste tänka sig lite för när det är en häst som bara är riden en månad på banan.

lite annat ämne.. men hur tycker ni man beter sig i ridhus?
Jag ledde min unghäst runt i ridhuset bland 4 ekipage, brukar leda henne en stund innan jag vågar mej upp. En tjej galopperade galoppbommar med sin häst på den sidan jag ledde runt och när hon saktat av frågade jag om hon galopperat klart? (Min häst hade varit lite uppspelt och snurrat runt lite när hon galopperade förbi) Nä jag har just börjat rida fick jag till svar lite snäsigt. Jaja, jag ledde hästen ett tag till och när andra halvan av ridhuset blev ledig så satt jag upp och red där, då började hon träna ökad galopp på långsidorna över hela ridhuset med en häst som sparkade bakut då och då... Kände att jag blev lite irriterad när jag sitter på en orutinerad unghäst men sa inget mer. Hon hade ju lika mycket rätt som jag att vara i ridhuset och med tanke på hennes ton innan kändes det inte värt besväret om att få lite förståelse och utrymme.

Dock borde man väl tänka steget längre och visa lite hänsyn när man ser en lite osäker unghäst, det blir ju inte så kul om den slänger av mej och rusar runt bland de andra hästarna heller.

Brukar ni försöka hålla er på en planhalva eller rida över hela ridhuset om det inte är bokat men de andra fördelar sig lite på varsin halva? Är det ok att träna ökad galopp när andra hästar blir upprörda?

Alltså, du måste väl sett att det låg bommar ute? Ligger det bommar ute måste man ju räkna med att de kommer användas.

Jag tycker definitivt att man ska visa respekt för andra, men inte om det sker gång på gång att man måste anpassa sig. Då är det faktiskt den som har problem som måste göra det.
Personligen är jag observant och ser om någon får problem och anpassar mig då (åtminstonde till viss del) så att ryttaren har en chans att få koll på hästen.
Tyvärr är inte alla människor på det sättet (alltför få) och då måste vi andra med unghäst/känsliga hästar flytta på oss.

Min häst är inte heller riden så mkt, och i vintras när hon bara var riden ett par ggr så insåg jag att jag bör vara ensam eller bara med vissa personer. Såna enkla saker som när ryttaren smäller ner stiglädrena, smacka precis bakom hästen eller rappa till hästen med spö kan liksom få den unga hästen att reagera (och vid en reaktion kan ju allt hända. Såna småsaker vill jag helst undvika, totalt onödigt.)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: tara
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 307
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar