lite annat ämne.. men hur tycker ni man beter sig i ridhus?
Jag ledde min unghäst runt i ridhuset bland 4 ekipage, brukar leda henne en stund innan jag vågar mej upp. En tjej galopperade galoppbommar med sin häst på den sidan jag ledde runt och när hon saktat av frågade jag om hon galopperat klart? (Min häst hade varit lite uppspelt och snurrat runt lite när hon galopperade förbi) Nä jag har just börjat rida fick jag till svar lite snäsigt. Jaja, jag ledde hästen ett tag till och när andra halvan av ridhuset blev ledig så satt jag upp och red där, då började hon träna ökad galopp på långsidorna över hela ridhuset med en häst som sparkade bakut då och då... Kände att jag blev lite irriterad när jag sitter på en orutinerad unghäst men sa inget mer. Hon hade ju lika mycket rätt som jag att vara i ridhuset och med tanke på hennes ton innan kändes det inte värt besväret om att få lite förståelse och utrymme.
Dock borde man väl tänka steget längre och visa lite hänsyn när man ser en lite osäker unghäst, det blir ju inte så kul om den slänger av mej och rusar runt bland de andra hästarna heller.
Brukar ni försöka hålla er på en planhalva eller rida över hela ridhuset om det inte är bokat men de andra fördelar sig lite på varsin halva? Är det ok att träna ökad galopp när andra hästar blir upprörda?