Sv: Paddock harv
Harvar gör man när paddocken har blivit stenhård eller precis när den håller på att frysa... i normala fall så handlar det mera om att sladda eller hyvla banan.
En vanlig modell på sladd är att man helt enkelt köper ett armeringsnät för sådär 500 kr och hänger det i rep bakom bil/traktor/4-hjuling/häst eller vad man nu råkar ha att dra med - tricket är att man ska anpassa längden på draget efter hastigheten, om sladden gräver ner sig kör man för långsamt/har för långt drag och om den "hoppar" uppepå underlaget så kör man för fort eller har för kort drag.
Ska man
djupharva så är det traktor som gäller - då är det bara att hänga på en vanlig jordbruksharv med c-pinnar, tex lilla Harrie eller nån gammal Wibergare eller liknande.
Hyvlar gör man lämpligen med en sk. vägsladd som man hänger bakom traktorn.
Sen finns det förstås en hel uppsjö med olika harvar,sladdar m.m. som är specialgjorda för ridbanor... dock är dessa väldigt dyra och jag har inte sett en enda av dom som är värda dom pengarna !
Ingen harv har kunnat mäta sig med en gammal hederlig jordbruksharv vid harvning, vid sladdning/hyvling är en vägsladd överlägsen.
Dock har jag byggt om en "ridhusharv" från Polarprod till hyvel - plockat bort dom värdelösa harvpinnarna, bytt ut hyvelstålen mot vanliga skär till väghyvel, plockat bort den värdelösa el-hydrualiska djupregleringen mot att sköta detta med traktorns hydraulik och byggt ett tvärlänksdrag för att ha den i lyftarmarna på traktorn (skräpet kostade 40 000 och behövde byggas om för 10 000
)
Timråharven funkar halvbra bakom en 4-hjuling, men den har hopplöst liten arbetsbredd och det kan vara trixigt att hitta harvstål ( själva stålbiten som sitter längst ner på harvpinnen, och som behöver bytas med jämna mellanrum ) till den... dessutom har den bara harvpinnar i en rad. Med en gammal jordbruksharv kan man få tag i harvstål hos lantmännen.
Vill du verkligen ha en harv så titta på blocket, där kan man hitta för ett par tusen, om man vill så kan man ofta ta bara en sektion från en jordbruksharv och sätta på bildrag i framkant och ett par hjul i bak-kant... kostar en bråkdel av en ridhusharv men är de facto bättre. Många äldre harvar har reglerbar sladdplanka i framkant och reglerbara harvpinnar i 3 rader - ju fler rader av harvpinnar ju jämnare och effektivare bearbetning blir det av underlaget (mycket skräp till ridhusharvar har bara 1-2 rader med harvpinnar, värdelöst).