Paddock harv

Sv: Paddock harv

Är inte det samma sak? Trodde inte att det fanns något som hette ridhussladd? Vad använder du för någon då?

Vi har en släpa som går efter fyrhjulingen, den jämnar ut underlaget. Trumlan går efter och packar underlaget.

brukar oftast bara sladda. några ggr i året använder vi en vanlig harv på ca 5-10 cm djup.

Jag har en vanlig lantbruksharv jag använder när det vuxit upp gräs, annars sladdar jag bara, med en vanlig träpall för tillfället, tidigare hade jag en balk efter harven. Tänkte fixa ett armeringsnät att sladda med.

Harvar gör man när paddocken har blivit stenhård eller precis när den håller på att frysa... i normala fall så handlar det mera om att sladda eller hyvla banan.

En vanlig modell på sladd är att man helt enkelt köper ett armeringsnät för sådär 500 kr och hänger det i rep bakom bil/traktor/4-hjuling/häst eller vad man nu råkar ha att dra med - tricket är att man ska anpassa längden på draget efter hastigheten, om sladden gräver ner sig kör man för långsamt/har för långt drag och om den "hoppar" uppepå underlaget så kör man för fort eller har för kort drag.

Ska man djupharva så är det traktor som gäller - då är det bara att hänga på en vanlig jordbruksharv med c-pinnar, tex lilla Harrie eller nån gammal Wibergare eller liknande.

Hyvlar gör man lämpligen med en sk. vägsladd som man hänger bakom traktorn.

Sen finns det förstås en hel uppsjö med olika harvar,sladdar m.m. som är specialgjorda för ridbanor... dock är dessa väldigt dyra och jag har inte sett en enda av dom som är värda dom pengarna !
Ingen harv har kunnat mäta sig med en gammal hederlig jordbruksharv vid harvning, vid sladdning/hyvling är en vägsladd överlägsen.

Dock har jag byggt om en "ridhusharv" från Polarprod till hyvel - plockat bort dom värdelösa harvpinnarna, bytt ut hyvelstålen mot vanliga skär till väghyvel, plockat bort den värdelösa el-hydrualiska djupregleringen mot att sköta detta med traktorns hydraulik och byggt ett tvärlänksdrag för att ha den i lyftarmarna på traktorn (skräpet kostade 40 000 och behövde byggas om för 10 000 :grin:)

Timråharven funkar halvbra bakom en 4-hjuling, men den har hopplöst liten arbetsbredd och det kan vara trixigt att hitta harvstål ( själva stålbiten som sitter längst ner på harvpinnen, och som behöver bytas med jämna mellanrum ) till den... dessutom har den bara harvpinnar i en rad. Med en gammal jordbruksharv kan man få tag i harvstål hos lantmännen.

Vill du verkligen ha en harv så titta på blocket, där kan man hitta för ett par tusen, om man vill så kan man ofta ta bara en sektion från en jordbruksharv och sätta på bildrag i framkant och ett par hjul i bak-kant... kostar en bråkdel av en ridhusharv men är de facto bättre. Många äldre harvar har reglerbar sladdplanka i framkant och reglerbara harvpinnar i 3 rader - ju fler rader av harvpinnar ju jämnare och effektivare bearbetning blir det av underlaget (mycket skräp till ridhusharvar har bara 1-2 rader med harvpinnar, värdelöst).

våran paddock behövs harvas ofta går inte att bara sladda då den blir hård. Mycket information att ta in, finns inte så stort utbud tycker jag om man utgår från det som finns på nätet, sen vet man inte vilken modell som är bäst förrän man har provat, det ska vara en modell som passar ATV hursomhelst. Dom modeller jag tittat på kostar 20 000+ är dom värda sitt pris?
Tack för tipsen.

Jag tycker blocket.se-idén är bättre, vi har en sådan också (som vi inte använder), men resultatet blir mycket bra på rätt underlag.

vi harvar med vår merca.:p en suv då. det går jättebra. man behöver bara en kätting att fästa harven med. så nån traktor behövs inte..

Nä, jag tycker inte att dom är värda sitt pris... en bra harv ska ha vissa egenskaper.

1. Ofta är harvpinnarna inte tillräckligt fjädrande, harvpinnar ska fjädra ordentligt så att den rör sig lite - nästan som att den vibrerar - för att harven ska jobba ordentligt. Hårda harvpinnar tar sämre...

2. Harvstål... i ena ridhuset harvar vi ca 5 ggr per vecka och där sliter man ut harvstålen på en säsong ! Harvstålen ska vara lätta att få tag (Lantmännen typ), dom ska vara vändbara och dom ska vara ordentligt bultade - svetsade harvstål ska man absolut inte ha !

3. Flera rader av harvpinnar - harvpinnarna sitter med ganska rejäla avstånd breddmässigt. Därför måste man ha flera rader efter varandra, minst 2 rader helst 3 rader, för att få en jämn och effektiv behandling av materialet.

Det som är ett stort elände med 4-hjulingar och harvar är att 4-hjulingen har så lågt marktryck att den gärna börjar att slira = gräver ner sig istället för att dra. Detta leder till att harven måste ha väldigt lågt dragkraftsbehov - men det är bättre att ha en smalare harv som harvar ordentligt än att ha en bred har somör ett dåligt jobb.

Jag skulle rekommendera att du köper en gammal jordbuksharv, dessa är som regel i flera sektioner som är ungefär 1 meter breda. Ta en sådan sektion som du sätter på drag till 4-hjulingen i framänden och sätter fast två hjul som den går på i bakkant. På äldre jordbruksharvar så sitter det för det mesta en spak eller ibland en vev för att reglera djupet på harvpinnarna vilket gör att man kan ha harven på hjul 1cm ovanför marken. Tack vare hjulen blir dragkraftsbehovet lågt samtidigt som harven inte åker på sniskan lika lätt som om den går på medar.

Jag använder en gammal "pinnaharv" för att ta bort ogräs. Min snälle granne har svetsat till en svängel och på den kan jag hänga på antingen en eller två sektioner av harven.
Mycket billig; grannen fick 100:- för jobbet ...

Sedan får hästen dra den :) Fungerar utmärkt om inte ogräset har vuxit sig för stort.

Till uteridbanan använder jag en urgammal jordbruksharv som jag köpte för 300:- för över 20 år sedan. Inte särskilt ofta, bara 2 till 3 gånger om året.
Däremellan drar jag över den vid behov med samma sladd som jag använder i ridhuset.
Den gamla ridhussladden, som står i bakgrunden på bilden, gjorde jag för 20 år sen. Sista året har den dock blivit lite skev.

I förmiddags gjorde jag en ny som funkar bra

Ridhussladd.jpg

Som dragfordon har jag tidigare använt en grålle och sedan en MF135-traktor.
Fergusson har väldigt liten vändradie = man kommer ut i hörnen.
Nytt för hösten är att jag drar sladden efter en midjestyrd minilastare som nästan slår knut på sig själv i hörnorna.

Liknande trådar

Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
977
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 123
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4