Paddex/Hyttsten från Merox på ridbana?

Liselott76

Trådstartare
Vad tycker ni om det materialet? Det har ju funnits ett par år på marknaden nu, vad är era erfarenheter? Är det löst, hårt, halkigt??
Jag ska så fort ekonomin tillåter anlägga en ridbana, vad är det bästa underlaget enligt era erfarenheter?
Mardrömmen vore om banan blev lös & utan fäste..
Tacksam för svar!

Sv: Paddex/Hyttsten från Merox på ridbana?

Jag har anlagt min ridbana på lerjord. Dränerade väl med diken runt om och täckdike under medellinjen. "Plattade till" och körde ner det befintliga underlaget (leran/jorden) rejält (med bält-grävmaskin). Lade sen ett lager 0-45 mm krossgrus, körde ner det ordentligt så det blev fast och "slätt som ett dansgolv". Ovanpå det lades sen ett lager med 0-8mm grus och voilá, vi fick en super duper bra hobby-ridbana som funkar i alla lägen.

Underlaget är rätt fast men ändå sviktande. Precis som vi vill ha det. Vi har tre hästar som rids där.

Var hyttsten där jag stod förut.. Det var skitbra. Red där så ofta man bara kunde(alltså hellre där än i ridhuset). De är ganska "hårt" men det är ändå en sådan svikt, min ponny gick jätte bra där och en som också stod där som har startat sin egna anläggning(privat, avel) hon har också hyttsten nu så alla var verkligen nöjda!

behövdes det ingen fibervävduk under???Kryper inte jorden upp då?

Jag har valt att inte lägga fiberväv under. Grannens plan anlades för ca 17 år sedan (7-hästars stall) utan fiberduk, och det har gått bra så eftersom vi har rätt mycket tjäle här vill jag inte riskera att få upp duken till ytan så jag valde att inte lägga en. Dessutom var väven rätt så dyr så för motsvarande peng kan jag fylla på rejält med grus. Så därför har jag valt att inte lägga en. Hittills har plan varit super duper bra - men bör kanske återkomma om 20 år :)

Jag vet inte så jättemkt om paddex..
Men min kompis har paddex och det är jättebra, blir aldrig blött och geggigt och det går rida även när det är fruset i backen. bara att sladda upp det översta lagret lite så blir det perfekt!

Vad är det för kostnad för detta gruset (Paddex) per ton eller kubik...transportkostnad etc??Är lite nyfiken då jag funderar på att anlägga paddock.

Jag också VÄLDIGT nyfiken på material att ha på en paddock...
Har precis kollat på ett hus där de redan finns en befintlig paddock men funderar på att lägga på mer material...

Nu är det sand, men här i Sthlmstrakten så fryser ju de när de e kallt (vilket de ju e på vintern) å vill därför ha nåt annat material som inte fryser lika lätt...

Kan nån hjälpa mej ?

Vi har anlagt en Paddex/hyttsten ridbana där vi anlitat en totalentreprenör. Underlaget hos oss är ganska extrem lerjord, och först fick vi gräva ut för att få det plant. Efter att dräneringen var utlagd lades det hyttsten (15-20cm) direkt på leran............. INGEN FIBERDUK! :mad:

Detta har fått till följd att banan är näst intill värdelös, lergropar uppstår vid varje ridtillfälle (utom nu när det är fruset!). Vi beställde banan i sep 2003 och blev utlovad färdig ridbana inom ett par veckor.

Fortfarande idag är inte ridbanan färdig/accepterad eftersom den är av undermålig kvalitet och inte alls håller vad entreprenören lovade. De har lovat att fixa det, men jag tror inte att det är möjligt utan att riva ut all hyttsten, plana perfekt, lägga fiberduk och sedan på med hyttsten igen.

Materialet i sig verkar dock bra måste sägas, men att anlägga den på det sätt som gjordes hos oss med de förutsättningar som fanns var katastrof! :cry:

Och inte blir jag mycket gladare av att höra att de byggt över 100 banor och våran är den enda som blivit så här misslyckad! (även om jag inte vet hur korrekt det uttalandet är) :mad:

Jag var och tittade på en paddax ridbana 20x40m. De hade gjort den själv och då bara tagit traktorn och skrapat av gräset och dess rötter, sedan lade de 20cm paddes ovanpå. Var där i somras/höstas när det hade regnat 4-5 veckor i sträck. Hur torrt och fint som hellst!

gå in på http://www.paddex.se/ för prisuppgifter!

Jag har tänkt och anlägga en volt på 15x15m till att börja med och hoppas att vi får mark till mer sen...

jag har haft kontakt med en som jobbar med det där och han beräknade att det skulle kosta ca 35.000 - 40.000 för en bana på 20*40 m och då var det ca 15 cm tjock med paddex. i det priset ingår frakten också. ring en av kontaktpersonerna som dtår på listan så hjälper de dig.

Frakt till vilken ort / hur många mil? Priset kan skilja rätt rejält då frakten t.o.m. kan bli dyrare än materialet beroende på avstånd.

Vi kollade upp Paddex förut och en 20-40-bana skulle gå på drygt
30 000 kr för oss.
MEN...själva materialet är inte alls så dyrt, utan det är frakten som kostar. Då beror det ju på hur lång den blir. Det är väldigt avgörande ur pris-synpunkt. (Vi bor i Dalarna)
Har inte anlagt vår bana än och överväger hur vi ska göra. Då vi bara ska ha den för eget bruk så kommer den inte att slitas så hårt och då kanske det finns billigare / enklare alternativ?
Sen som någon skrev om det där med gropar i banan. Jag har bara sett en Paddex-bana "live" och den var faktiskt jätte-knölig! De hade i och för sig en sandbana under som de lagt Paddex uppepå, men den var väldigt ojämn. Vet inte om de hade ett för tunt lager kanske? Man ska nog inte snåla...

Såg också det nu... Hmm det fanns förut! Om jag kommer ihåg rätt så kostar det 55kr/ton om man hämtar själv och 188kr/ton om man får det hemkört till sig i Västa Götaland och Värmland. OBS nu är jag inte 100 på priserna.

De som hade den paddocken jag var och kollade på räknade ut att en 11 x 11 m volt skulle kosta c:a 3000kr inkl frakt. Kommer dock inte ihåg hur de räkande...

Jag tror att det enda stället Paddex tillverkas på är Norrköping. Jag bor i skåne och tänkte bygga ridbana 20x40m. Åtgången skulle då bli ca 250ton Paddex. Priset på detta är (dessa uppgifter kom igår 25jan) 45000 kr varav 30 000kr i frakt. ´Med andra ord bor man i närheten och själv kan ordna transport är inte priset så farligt. Men för mig är det otänkbart att betala så mycket för frakten.
Finns det någon som vet var dom säljer underlag i närheten av Ystad (skåne) till vettiga priser? Har hört något om gummi flis känner någon till detta?

corvette skrev:
Priset på detta är (dessa uppgifter kom igår 25jan) 45000 kr varav 30 000kr i frakt. Med andra ord bor man i närheten och själv kan ordna transport är inte priset så farligt.
30.000 i frakt.. *huga* :eek:
Jag som oxå tänkt köpa sen.. Kan man inte gå ihop flera stycken här i Skåne o få bättre pris tro? :idea:

För att kunna jämföra priset måste man veta hur många kubik det blir av Paddex jämfört med vanligt grusmaterial. Volymen är ju också av intresse när man anlägger en ridbana, inte bara antalet ton.

Vanligt grus/sand beroende på kvalitet/grovlek har en volymvikt ca mellan 1,4-1,7ton/m³ och Paddex hyttsten för ridbanor på 1,4. Hyttsanden 1,1.

Sen är det ju totalkostnaden inkl alla olika steg till en bra bana man måste jämföra, inte bara själva grus/sand/Paddex-kostnaden.

Kanske är det dessutom så att du behöver mindre volym av t.ex. Paddex mot en konventionell bana?

Det gäller att räkna på både korsan och tvärsan ;) och även ta hänsyn till vad man själv tycker är bäst att rida på.

Minns att jag slet mitt hår under alla olika förslag och beräkningar innan jag bestämde mig för hur vår ridhusbotten skulle vara beskaffad.

Djurjouren skriver inte här lika ofta längre, men h*n har ridbana av Paddex här i skåne. Kanske skånebor kan få lite tips där? Har för mig det finns en försäljare i Helsingborg.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka