lektra

Trådstartare
Jag behöver en padd som lyfter upp bakvalvet.
Den jag använder (equiline) nu funkar men bossorna på sadeln är bredare än padden, vilket ibland gör att padden hamnar på sned och trycket blir ojämnt. Väldigt jobbigt att fixa det här hela tiden.

Någon som har tips? Länka gärna till bild.

Senast ändrad:
Sv: Paddar

Eftersom sadeln funkar och ligger bra på häst, funkar för mig samt att det är tillåtet på tävling med en padd så tänker jag inte slösa tid på att köpa en ny, nej.

Giinne - tack för tipset :bow:

Men måste du padda upp bakvalvet så ligger den ju inte bra.... :crazy:

Det blir fel balans i sadeln, i slutändan kommer hästen få ont i ryggen. Att använda olika sorters paddar ska bara vara en tillfällig lösning i en period där hästen tex fallit ur eller man letar efter en ny sadel...

Den ligger helt korrekt genom att den skapar förutsättningar för hästens fria rörelser.
Jag ser ingen balans i sadeln - balansen finns hos mig och hästen.
Genom att få upp bakvalvet har jag upptäkt att jag får en bättre sitts - vilket ger bättre balans - vilket ger bättre komunikation - vilket ger bättre ridning - vilket ger bättre häst - vilket ger bättre resultat. Jag har använt denna padd jag har nu i ett år och det har endast påverkat oss positivt. Hästen har aldrig någon tendens till någon form av smärta pga utrustning.

Jag vill ha tag på en padd som höjer bakvalvet med en bättre anläggningsyta så jag slipper vara så nogrann när jag sadlar.

Som Centaur skrev, köp en sadel som passar istället. Om sadeln passar hästen men inte dig så låter det som att du behöver en sadel med tyngdpunkten längre fram i sadeln.

I längden skulle jag kunna tänka mig att köpa ny sadel men nu ska pollan bara vara kvar ett år till så den tanken är undanlag

Du ska alltså rida hästen ett helt år med en sadel som inte passar. Jag gissar kotledsinflamation och/eller hälta och ryggont.

Visst om du inte visste att sadeln inte passar av okunskap men när du vet om det så är det ju inte klokt!

Senast ändrad:

Jag har ridit båda mina ponnyer med en sadel som låg bra om där var padd under i flera år utan några kotledsinflamationer eller dyligt.... Och jag vet att elektra är kunnig och har bra folk omkring sig så det är nog inga problem att rida med padd om sadeln ligger bra med padd?

Jag har också Mattes padd eller vad de heter.. är superbra! Fast jag har klippt av det tjocka luddet som baar var ivägen framför sadeln

travkning9.jpg

det är skillnad på en fårskinnspad som bara fyller ut sadeln jämt över det hela och en sadel som lyfter upp sadeln baktill!! Stor skillnad!!

det handlar ju om ren fysik egt. lyfter man sadeln baktill så tippas den framåt, ur sitt balansläge. det blir ett tryck bakom manken på hästen.

en sadeln som man känner att man behöver lyfta bakvalvet på är oftast antigen för smal eller baksutten (dvs i behov av omstoppning).

bara för att man är en duktig ryttare så betyder inte det att man automatisk är duktig på sadlar, skoning, hästvård etc. Om det vore så skulle vi ju inte behöva hovslagare, veterinärer eller sadelinprovare, utan tränaren som rider GP kunde fixa allt. generalisering jag vet, men du fattar poängen. ;)

lektra, visst har du en wintec/bates?? kan du inte testa med att sätta i ett bredare järn, den kanske är lite trång?

Jag vet att Mantorps Travshop i Östergötland säljer Mattes fårskinnspaddar, dock bara denna modell .
http://www.mantorpstravshop.se/Prodinfo.asp?produktid=822&katid=&underkatid=247

Finns nog lite överallt skulle jag tro, en väldigt populär padd. Finns i olika modeller, storlekar och färger. Med fårskinn över hela, fårskinn endast fram, med gel, utan gel osv..
Använder den själv och är supernöjd! :D

Tänkte bara fråga om du eller någon annan vet hur pass lång padden är i storleken S? Min sadel är inte så lång och tycker inte det ser bra ut när padden är längre än sadeln! Har en annan modell av mattes och den från börjes, men den från börjes är på tok för lång,cirka 1 dm! och då har inte luddet börjat däremellan. och ändå ska den passa för 16" och 17" :confused: Har 16" på sadeln.
Känns som S borde vara bra med tanke på att den från börjes ska vara medium då antagligen, och är så stor!
Huh, vilket dilemma:crazy::angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 109
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka