E

Egonson

En till tråd från mig :D Nu gäller det paddar. Vad behöver man ha för paddar egentligen till en hobbyhäst?

Till att börja med en "vardagspadd" som är lätt att rengöra, bör ej vara för dyr, utseende kvittar diskret färg bara.
Vart finns dom att köpa? Har bara hittat på Börjes (den svarta Weaver) är det nåt tro?
Vill inte ha ull på undersidan för det brukar bli skitigt så fort.

Behövs ju också en "finpadd" eller filt, räcker med en till att börja med.
Om man väljer en filt typ showfilt, vad ska man ha under den då?
Hööks har visst en billig underpadd såg jag, funkar den att ha under en filt?

Sv: Padd

Hööks underpad kan du ha under en vanlig pad, en underpad + filt tycker jag inte verkar någon bra ide då hööks underpadd inte är tunn.

filt har man väl "endast" över sin "fula" pad, rätta mig om jag har fel.

Okej. Du menar väl att Hööks padd ÄR tunn, inte att den inte är tunn? :p
Eller?
Så den har man under en vanlig tjockare padd, lägger på minnet. Har aldrig klämmt på den så jag vet inte hur tunn den är.

Så:

Filt + padd under
Padd + ev. tunn underpadd
eller enbart padd.

Typ

Hola,

Absolut bästa paddarna för hästen är i Ull. De transporterar bort svett och håller hästen torr och fin under sadeln.

Är man lite listig köper man en gammal militärfilt i ylle som man klipper i lagom storlek att passa under padden, du borde få ut åtminstone fyra på en filt. Då kan du byta varje vecka och sedan tvätta i maskin lite då och då.

Orkar man inte meckla med en liten underfilt så går det bra att borsta padden med rotviskan och piggborsten varje vecka (eller lite när som det passar)

Vill man så kan man sedan till tävling eller uppvisning lägga en vacker filt ovanpå ullpaden.

En bra ullpad håller MÅNGA år.

mvh Eva

Jag har en svart neopren weaver padd, samma som finns på börjes för ca 600 kr. Är jättenöjd, lätt att skölja av och torkar fort. Är dessutom ilägg i som man tar ut när man tvättar den. Vill man se finare ut så har man bara en filt över, fungerar superbra. Ytterligare ett plus är att har man en tunna till häst så ligger sadeln lite mer fast med hjälp av neoprenen än den "vanliga teddypadden". Ett minus är att storleken på den är 31*33 och många filtar är 32*32, så att man kollar det innan man köper filt.

Okej, har någon tips på vart man kan köpa en BRA ullpadd då? Finns ju några olika och man vill ju inte ha något "fejk" eller kass kvalitet. Militärfiltar kanske dom har på ÖB, dom brukar ha sånt ibland har jag sett. Får kolla på det.

moonlightjoy: Okej, låter ju bra :) Kanske skulle börja med en sån och sen köpa till en ullpadd också. Kan vara bra att ha två stycken i vilket fall.

Hola igen,

Jag har handlat hos Milsta www.milstawestern.com ... Dom har fattat det där med vikten av att ha en pad som transporterar bort all fukt från hästen. Det finns en massa olika varianter, en prisvärd rackare är den svarta för 400+
Jag kan rida en hel sommardag med en ullpad och hästen är okej. Med en neoprenepad så är det ju fasiken som ett vattenfall under padden, rinner en massa svett nedtill i bakkant.

ÖB brukar kunna sälja militärfiltar ibland. Tyvärr går de som smör i solsken så man får passa på och köpa flera om dom har inne. Dom blir grymt bra ponchos att rida eller sitta vid brasan i.

mvh Eva

Tack för länken, blir nog en sån padd därifrån. Låter himla bra!
Den som heter "Ullfilt pad Svart med slitläder"? Inte var den dyr heller.

Jag köpte min westernsadel i höstas, så jag har i och för sig inte använt neoprenpadden på högsommaren. Låter som en idé att skaffa en ullpadd oxå eller militärfilt under neoprenpadden?????. Fick med en padd i teddy när jag köpte sadeln men den är jag inte så förtjust i. Svårt att få den att ligga bra på något vis, kan vara att den är så tjock.

Hola,

Ulllpaden kan kännas väldigt oformlig och hård precis i början. Men låt inte lura dig för den formar sig efter hästen.
10 ridpass och den ligger som formpressad efter hästens rygg.

Beroende på tjocklek och så då men rent generellt så gör dom det.

mvh Eva

Jag har ett par paddar;) ... två ullpaddar, en tjock pad med teddy under...alla built-up-paddar har jag slängt för det är rena dyngan. Använder militärfilt och bygger upp med dom istället om det skulle behövas. Nyaste inköpet är faktiskt den skrikigt gröna från Hööks:eek: ...Den är i ett sympatex-material och är förvånansvärt bra. Hästen växer, sadeln passar inte 100 än och den lilla uppbyggnaden precis under sadeln på den här padden gjorde att sadeln nu passar perfekt:D...Men, fröken kommer att bredda sig sommar och då får jag väl skänka på bort den eller lägga den på vänthög tills nästa unghäst ska ha den...:cool:

Okej. Du menar väl att Hööks padd ÄR tunn, inte att den inte är tunn? :p
Eller?
Så den har man under en vanlig tjockare padd, lägger på minnet. Har aldrig klämmt på den så jag vet inte hur tunn den är.

Så:

Filt + padd under
Padd + ev. tunn underpadd
eller enbart padd.

Typ

jag menar att deras underpad är tunn.... lite trött i huvudet ibland...

Nej uschamig den gröna är gräslig :D Fast den orangea är ännu värre :rofl: ;)

_Eva_ ; tack för det tipset igen, skriver en sådan padd på att-köpa listan! :bow:

Nej uschamig den gröna är gräslig :D Fast den orangea är ännu värre :rofl: ;)

_Eva_ ; tack för det tipset igen, skriver en sådan padd på att-köpa listan! :bow:

Kan ju inte begripa varför man väljer en så hysterisk färg på en pad...och det finns inga liknande som är snällare i färgen. MEN, den gör det den ska under sadeln och i träning är det ok;)...men i tävling blir det en pad som matchar hatten:cool:

Dom är gräsliga båda två!

Trots det verkar ju vissa gilla dem, rentav tycka att de är snygga.

Det övergår mitt förstånd :crazy:

mvh Eva

Nej, snyggt är det inte men jag gillade modellen som är extra tjock precis under sadeln...och priset var ju ok. Trodde SL skulle ha synpunkter när han såg oss med illgrön pad... men han kommenterade inget:o ...han är väl van, kan jag tro:cool:

Dom har bra paddar på Bidermans! jag har en där ifrån och har hafft den snart 1 år och den är som ny fortfarande!:) /Lisa

Liknande trådar

Western Det behöver jag. Men det finns givetvis några krav som gör det svårt för mig att beställa en på måfå (att känna på en först är bara...
2
Svar
21
· Visningar
4 246
Senast: SAVVY
·
Kropp & Själ Jag skulle önska en objektiv analys av min livssituation och tips, kanske har någon känt likadant? Jag gnäller aldrig, ogillar när...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 422
Senast: Hagstadius
·
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 571
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025