Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: pad

Ja men nu är det så att som jag skrev så är min häst jättekänslig i ryggen och sen jag började använda padden har han blivit mycket mycket bättre! Trots att han har en sadel som är utprovad av sadelutprovare!
Sen vad undersökningar visar så spelar det ingen roll när jag märker att det är stor skillnad på hästen!

den kanske skulle bli ännu bättre med en bättre padd : ) Fårskinnspadd är mest tryckfördelande och avlastande.

Håller med- gärna då den där med skumgummi inuti.

man måste dock tvätta dem ibland för att få tillbaka fluffigheten.

nä den är jättegeléig och var förpackad i ett rör typ. och så har man ett vitt överdrag på den:P

skulle jag ha det så skulle nog sadeln bli för trång.
men jag skrev i den här tråden för att nån frågade vilken padd man hade, inte för att nån ska berätta hur jag ska göra istället:grin:

Mer BW:angel:

En tjock padd gör ju att sadeln lyfts upp- blir ett nr. större.

Om du har hittat ngt som funkar för dig så är det bra:bow:

Senast ändrad:

ja, både sadelutprovaren och min tränare tyckte en gelpad skulle vara bra för hans rydd, det går ju även dra upp denna som i kanalen under sadeln så att den inte trycker på ryggraden utan fördeler trycket utanför ryggraden eller hur man ska säga.
och det funkar bra och så länge det gör det tänker jag fortsätta med min pad så länge det funkar bra!:D

okej, ja men det känns onödigt när den ligger bra utan en tjock pad. då kommer den ju inte ligga hur som helst. men skit samma. slutdiskuterat

Ja det finns ju även nackdelen med att komma långt ifrån hästen:crazy:

Man hamnar även högre upp o handställningen blir annan.:crazy:

ja när ja precis köpt min häst hade ja min ponnys sadel tillfälligt innan vi hann skaffa en ny och då hade ja en fårskinnspad men då kändes det som om man satt uppe i himlen :angel:

Jag har en padd från Prestige som är högre bak, då min häst har högre manke än kors.
Dock har jag en annan padd nu som inte är fullt så tjock(baktill) som Prestigepadden, då han växer & just nu är lite "jämnare" i höjd.:p

Har gärna fårskinn för att dämpa trycket och för att jag är rädd om ryggen på henne helt enkelt... men självklart inte om den inte får plats.

skulle jag ha det så skulle nog sadeln bli för trång.
men jag skrev i den här tråden för att nån frågade vilken padd man hade, inte för att nån ska berätta hur jag ska göra istället:grin:

Det var inte menat att läxa upp dig, snarare tyckte jag det kunde vara av intresse för dig att veta eftersom din häst är känslig i ryggen, att du antagligen skulle kunna skona den ytterligare med en annorlunda padd.

en fårskinspadd med rygg kanal blir inte trängre än en gelpadd, snarare tvärt om, då den även höjer.

ja när ja precis köpt min häst hade ja min ponnys sadel tillfälligt innan vi hann skaffa en ny och då hade ja en fårskinnspad men då kändes det som om man satt uppe i himlen :angel:

Det låter som här ungefär. Min häst är som en ponny när man står på marken, och en shire när man sitter på :angel:

innan hade jag en fårskinnspad, sen hade jag en alfagelpad sen bytte jag till denna och det är den som fungerar bäst.
och nu går han så bra så jag vill inte byta bort nånting som funkar. men. men tack för din omtanke...

Min häst ville inte ha den sadeln som sadelgubben tyckte utan en som är för vid för honom så då får han ha en fårskinnspadd.

Wintou: Du skulle kunna prova en tempurpadd! Fördelar trycket mkt bra ( samma som är i madrasserna :))

Måste fråga...
Jag har funderat länge på en sån padd för jag tycker de verkar väldigt bra.
Men så har jag frågat flera som har som säger att när de värms upp av hästen sjunker de ihop och tappar stötdämpningen helt. Stämmer det på din också? Vad är det för märke på din?

Jag tror att jag har haft ngn liknande- kanon-tills den vittrade sönder. hade legat ute i solen- i veckor:angel:

Min häst ville inte ha den sadeln som sadelgubben tyckte utan en som är för vid för honom så då får han ha en fårskinnspadd.

Wintou: Du skulle kunna prova en tempurpadd! Fördelar trycket mkt bra ( samma som är i madrasserna :))
Vad schysst att hästen fick bestämma:bow:

Vad sa han:D eller HUR sa han?

håller med ang fårskinnspaden. min sadel som är lite för trång ligger bättre med fårskinnspad under eftersom hästen är smalare längre upp. så det är inte alltid så att en pad gör sadeln smalare!

ny sadel är dock beställd...

håller med ang fårskinnspaden. min sadel som är lite för trång ligger bättre med fårskinnspad under eftersom hästen är smalare längre upp. så det är inte alltid så att en pad gör sadeln smalare!

ny sadel är dock beställd...

Precis. En sån fårskinnspadd som Mattespadden höjer sadeln, och det innbär att det inte för den skull blir trängre.

KL
Dessutom fördelar som sagt fårskinn trycket på ett överlägset sätt jmf med andra paddar. värst är som sagt gel paddarna, som istället ÖKAR trycket. tragiskt att de säljs som om de dämpar när detta är regelrätt lögn och missledande information.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·
Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
702
Senast: Snövit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka