Status
Stängd för vidare inlägg.

orion_x

Trådstartare
Hur många här använder någon form av pad till sin sadel?
Vilken typ av pad?
Vad ska den fylla för funktion?

Jag är nyfiken:p

Sv: pad

Jag har en mattes correction pad. Sadeln är lite för vid, thats why.:)

Jag har en mjuk, dämpande pad då hästen har liet känslig rygg.
Ska byta t bomlöst nu, och då blir det mer padande.

Jag har en fårskinnspad på medryttarhästen då hon inte trivs med att ha sadeln utan den. (fullblod)
Sedan får sådaeln mycket bättre passform med den =)

har en action back pad. gelépadd som fungerar stötdämpande. han är lite känslig i ryggen och det funkar superbra:D

jag har en fårskinnspad eftersom min sadel är lite för vid ! :)

Har en fårskinnspadd då sadeln var för vid när jag köpte den.
men ska nu byta ut den till en kilpadd istället, då han var mindre bak/högre fram än vad jag trodde. Och nu är han så pass bred att fårskinnspadden inte behövs längre.

har en action back pad. gelépadd som fungerar stötdämpande. han är lite känslig i ryggen och det funkar superbra:D

Tror att jag har en sdn:angel: Är det en massa lufthål o har en "klistrig" yta?
Har en massa fårskinnspaddar. Mattes är bäst iom kanalen. har även en korrektionspad-som jag aldrig har använt:grin:
Gillar den med skumgummi i bakre delen.

Faktiskt så har det gjorts mätningar av trycket med olika paddar och konstaterats att gel padden ÖKAR trycket, dvs det blir mer tryck än om du bara hade sadeln rentav. en av de sämre padd alternativen med andra ord, trots marknadsföringen av den.

KL
har mattespadd, för att lyfta sadeln lite vid ortspetsarna och få hästen mera bogfri. BAL: Utprovad och ordinerad av sadelmakare. : )

Det är nästan aldrig fel med en pad.

När hästen tar i mer så kan även den mest välliggande sadeln klämma.
en pad lyfter upp sadeln lite o ger då större rörelsefrihet- när det behövs.

få sadlar mäts under arbetande häst- bara stillastående.:crazy:

Vår första lilla ponny hade också pad som sadelmakaren sa att ponnyn skulle ha, så jag är inte på något sätt anti-pad. Men inom dressyren tror jag ibland att det råder pad-hysteri;).

Ja men nu är det så att som jag skrev så är min häst jättekänslig i ryggen och sen jag började använda padden har han blivit mycket mycket bättre! Trots att han har en sadel som är utprovad av sadelutprovare!
Sen vad undersökningar visar så spelar det ingen roll när jag märker att det är stor skillnad på hästen!

Visst är hästen den som kan "tala om" om det är bra:bow:

BAL -håller inte alls med om att dressyrfolket skulle vara värst- tvärtom- hoppfolket var först;). fastän hoppsadlarna inte sluter om eller belastas på samma sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·
Lantbruksdjur Hej, nån som har gjort en egen vattenbehållare till ffa höns, med samma idé som den på bilden att man kan fylla på vatten uppifrån? Med...
Svar
7
· Visningar
702
Senast: Snövit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka