Pad till Kari flex eller bomlösa överhuvudtaget

G

Gauti

Nu är det såhär att min Gauti börjar få skavsår på ryggen av sadeln Kari Flex som är en bomlös sadel. Rider med en vojlock under, men det hjälper inte, utan skavsåren uppkommer i alla fall. Nu är det inte stora sår jag menar, utan man ser att det skaver eftersom pälsen håller på att skavas bort. Vill såklart inte att det ska bli värre. Likadant på syrrans häst som också har en likadan sadel fast med en tjockare vojlock under. Den måste vara väldigt hård under eftersom den börjar skava.

Så nu undrar jag ifall ni har nåt bra tips på en pad till bomlösa sadlar som gör att det INTE skaver under sadeln?? Gelpad funkade tydligen inte på bomlösa... men ni kanske har ett bra tipps i alla fall :)

Sv: Pad till Kari flex eller bomlösa överhuvudtaget

Var får han skav, och varför? Rör sadeln på sig?

Kari flex är ju inte som många andra bomlösa av "torsionmodell" och därför kan man använda samma typ av paddar som under vanliga bomsadlar!

Just vinterpälsen är ju extra känslig och vissa hästar får skavd päls av bara en vojlock. Kar Flex är inte hård under alls.
Jag tycker nog att ett Grandeur-underlägg med dubbla inlägg är kanon till Kari Flex. Det är en filt-undersida som är skonsam mot pälsen och så är den lite halkig baktill under bossorna då sadeln gärna vill röra sig lite i sidled där bak.

Jag har en gelpad underst och sen vojlock, har inte märkt att det skulle skava nåt. Nu är ju min häst väldigt väl "stoppad" i sej själv förståss... :angel:

Var får han skav, och varför? Rör sadeln på sig?

Kari flex är ju inte som många andra bomlösa av "torsionmodell" och därför kan man använda samma typ av paddar som under vanliga bomsadlar!

Ja sadeln brukar åka fram, då min häst är väldigt mycket överbyggd så det är svårt att få den att ligga stilla under hela ridpasset.
Han får skav av sadeln på ryggen, just där sadeln ligger.

Så man kan alltså använda tex en gelpad ändå då?

Just vinterpälsen är ju extra känslig och vissa hästar får skavd päls av bara en vojlock. Kar Flex är inte hård under alls.
Jag tycker nog att ett Grandeur-underlägg med dubbla inlägg är kanon till Kari Flex. Det är en filt-undersida som är skonsam mot pälsen och så är den lite halkig baktill under bossorna då sadeln gärna vill röra sig lite i sidled där bak.

Hård och hård... tycker den känns lite "hård" just där "kanalen" går. Biten som är närmast ryggraden, om du förstår vad jag menar?! :) så svårt att förklara. Det skaver precis där sadeln ligger, min häst har en ål på ryggen och på varsin sida om den brukar det skava, kanske en 10cm eller nåt ner ifrån ålen.

Vet du vart en sådan finns att inhandla? Visst säljer du denna sadel? Vet du om man kan ha vanliga paddar under, som gelpad eller tjockare schabrak?

Kan vara som du säger att vinterpälsen är extra känslig, för märkte inte av detta alls i sommar och då red jag ju hela tiden i denna sadel också :)

Jag har en gelpad underst och sen vojlock, har inte märkt att det skulle skava nåt. Nu är ju min häst väldigt väl "stoppad" i sej själv förståss... :angel:

Så det funkar alltså med gelpad under bomlös? Hon på Hööks sa att det inte funkade, eftersom en kanal krävs. Men kanske är annorlunda med kari flex som nån tidigare skrev.

På hööks bomlösa är det så. Kari flex har ju bossor, alltså inbygda paneler! :idea:

Hård och hård... tycker den känns lite "hård" just där "kanalen" går. Biten som är närmast ryggraden, om du förstår vad jag menar?! :) så svårt att förklara. Det skaver precis där sadeln ligger, min häst har en ål på ryggen och på varsin sida om den brukar det skava, kanske en 10cm eller nåt ner ifrån ålen.

Vet du vart en sådan finns att inhandla? Visst säljer du denna sadel? Vet du om man kan ha vanliga paddar under, som gelpad eller tjockare schabrak?

Kan vara som du säger att vinterpälsen är extra känslig, för märkte inte av detta alls i sommar och då red jag ju hela tiden i denna sadel också :)

Har du ridit i sommar utan problem så kan du räkna med att det bara är pälsen som är känslig. Nu närmar det sig pälsfällning och det är säkert därför den skavs bort. Inget att oroa sig för.

Gel pad(utan kanal) rekommenderar jag inte till varken bomsadlar eller bomlösa. Den fyller bara ut kanalen och gör det trångt för tornutskotten. Ta ett tjockt schabrak hellre, eller någon pad med kanal.
Jag PMar dig.

Har du ridit i sommar utan problem så kan du räkna med att det bara är pälsen som är känslig. Nu närmar det sig pälsfällning och det är säkert därför den skavs bort. Inget att oroa sig för.

Gel pad(utan kanal) rekommenderar jag inte till varken bomsadlar eller bomlösa. Den fyller bara ut kanalen och gör det trångt för tornutskotten. Ta ett tjockt schabrak hellre, eller någon pad med kanal.
Jag PMar dig.

Det kan helt klart vara att det är så, eftersom syrran märker det på samma gång också och inte i höstas.
Okej, då blir det ingen gelpad! :) Förstår hur du menar och tycker heller inte det verkar vettigt när jag tänker på det.

På hööks bomlösa är det så. Kari flex har ju bossor, alltså inbygda paneler! :idea:

Jo den har ju det! :) Får försöka hitta nåt bra som passar! Finns ju så mycket olika saker som man inte vet nånting alls om :(

Liknande trådar

Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 500
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·
E
Islandshäst Hej! För mindre än 8 mån var jag iväg och fick en bomsadel utprovad till min häst. Nu är han helt vit i pälsen där sadeln legat an...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ellipelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar