Påbörjad inridning!?

Sv: Påbörjad inridning!?

Du får gärna definiera vad du menar med hantera.
Jag personligen skulle nämligen inte vilja få en ohanterad 3 åring i handen som sedan ska ridas in också. Men det beror ju på hur man definerar hantera.

Men för mig är hantera leda och verka hovar. borsta, kanske åka transport osv.
Vet inte hur dte är med ponnyer men de stora hästarna jag ridit in har jag börjat bettvänja vid 1½ för att vid dryga två års ålder börja tömköra så smått. Så nog sjutton kan man hantera hästarna när de är två

Hantera för mig är borsta, longera, leda i grimma osv.
Anledningen till att jag inte vill hantera är för att hästen tappar mycket respekt för människan om den blir hanterad för mycket. Det ända vi hanterar hästarna är vid verkning, avmaskning och om dem måste byta hage. Om hela flocken ska byta hage så leder vi bara 2-3 äldre hästar och låter unghästarna springa lösa.

Jag skulle inte tömköra eller jobba en tvååring då dem egentligen inte har utvecklat kroppen tillräckligt mycket. Det är som om en 13åring skulle börja träna regelbundet på gym. Dem håller längre om man väntar lite.

Jag har jämfört några ung hästar i stallet. Vi har sto och hingstflock och även hästar utifrån kommer till flockarna. Man märker vilka som blivit hanterade innan -dem är mycket mer "på", buffliga och har mindre respekt för människan.

Fast är dom uppfödda i flock fostras dom väldigt bra av varandra och det brukar inte vara några problem att börja med dom som 3åringar. Naturligtvis har man då kontakt med dom under tiden, går ut i hagen/lösdriften och pratar, kliar, tar på grimma och leder några steg, tar in och verkar när det behövs osv, men inte mycket mer än så.
Har inte upplevt att dom blir skygga eller svåra av sådan uppväxt, snarare tvärtom...dom brukar vara väldigt nyfikna och vill krypa ner i fickan på en när man kommer ;)
(fast det kanske inte var detta du menade med ohanterad?)

Jo, det var precis det jag menade :) mycket bättre med hästar som gått i flock och blivit uppfostrade! en häst som blivit förtidigt hanterad av människor och inte fått vara så mycket med flock är oftast mycket värre vid inridning. Dem har klart mindre respekt.. plus att dem håller längre, då dem får vara lite ifred och växa. -det är min erfarenhet iallafall.

Jag grundhanterar mina från dom är 1 månad gammal. Dom ska klara borstning, ledas och lyfta hovar. Skulle aldrig acceptera bufflighet från deras sida och ingen av dom har några sådana tendenser. Det utesluter ju inte flockuppfostran på något vis...

Respektlöshet handlar snarare om felaktig uppfostran, än för mkt uppfostran.

Det är klart att om man övertränar dem, och inte kan hantera när de säger i från (samt ge vila när de säger att de behöver), så blir de odrägliga att hantera.
Det gäller alla åldrar på unghästar och inte bara när de är bebisar.

Om men häst är bufflig och inte respekterar människan beror det inte på för mkt hantering, utan på felaktig hantering. Jag börjar hantera mina redan då de är någon vecka, och ingen av dem har blivit bufflig eller tappat respekt för människor. Tror det mkt handlar om att man måste "ha tid" att verkligen hantera dem när man hanterar dem, inte bara gör det "bara för att".

Håller med de andra, tror inte att hästen tappar respekt för en för att man hanterar den för mycket.. det är ju delvis därför man hanterar dem.. för att just få den respekt man vill ha..

Nu vet jag ej hur det är för hästar som går i stora flockar där det finns både äldre och yngre, men jag tror ändå att det är viktigt att hantera hästen..

Vi har som sagt en unghäst som är hanterad sedan han föddes, han är underbar och var lätt som en plätt att rida in..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 605
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar