Påbörjad inridning!?

Mysaan

Trådstartare
Är det verkligen vanligt att man har påbörjat inridningen på en 2 årig ponny? Eller är det vanligt att man gör det precis som med stora hästar för att det ska bli klart till någon kvalitet eller så?

Sv: Påbörjad inridning!?

Red in en New Forest ponny i höstas, sen fick hon vila över vintern inför tre års testet,.

Men hon var fin i kroppen, och "färdig"

Annars tycker jag att man kan vänta med både små och stor hästar om de inte är redo för uppgiften.

Fast varför rida in dem så tidigt när de inte ska visas ridna fören de är 4 år?

TS: Jag skulle aldrig börja rida in en 2 åring. Oavsett ras. Tycker att de ska få chans att få vara "bebisar" medens tiden finns!

Har bara jobbat med stora hästar tidigare och de ska man visa ridna på tre års.

Visste inte att man inte behövde de med ponny. Men hon verkar absolut inte tagit någon skada av det.

Jag skulle inte rekommendera att rida in en 2åring, skulle inte ens börja hantera hästen vid den åldern..

Jag skulle inte rekommendera att rida in en 2åring, skulle inte ens börja hantera hästen vid den åldern..

Du får gärna definiera vad du menar med hantera.
Jag personligen skulle nämligen inte vilja få en ohanterad 3 åring i handen som sedan ska ridas in också. Men det beror ju på hur man definerar hantera.

Men för mig är hantera leda och verka hovar. borsta, kanske åka transport osv.
Vet inte hur dte är med ponnyer men de stora hästarna jag ridit in har jag börjat bettvänja vid 1½ för att vid dryga två års ålder börja tömköra så smått. Så nog sjutton kan man hantera hästarna när de är två

Har bara jobbat med stora hästar tidigare och de ska man visa ridna på tre års.

Man måste inte visa dom ridna, däremot får man inget diplom om man inte visar dom ridna. http://www.asvh.se/regelmenten/bed_regl_3ar.pdf

Jag vet folk som avstått från både ridprov och diplom, då hästen i detta fall verkade väl trött efter löshoppningen, och istället valde ägaren att åka hem med hästen. Och tittar man i resultat listor från treårstesten så står det på en hel del ej utfört ridprov.
Sen måste man inte visa på treårstest alls heller, om hästen utav någon anledning inte är redo för det

Senast ändrad:

Hur menar du??

Vid 2 års åldern är våra hästar, börjad löshoppning, börjad tömkörning på dom, dom är även vana vid träns och här börjar sadeln läggas på försiktigt (lite längre fram)
Men dom är välhanterade på alla vis, vana vid veterinär, hovslagare m.m.
Det är ju AO hantering i unga år, hur gör man med fullblod/travare då?? Dom sätts ju in vid 1-2 års åldern med vagn/ryttare.

Det beror ju på hur man definierar "påbörjad inridning" ;)

Är det att man sakta börjat vänja hästen vid sadel? Att man hänger på den? Att man suttit upp vid ett eller ett par tillfällen? Att man börjat rida den?

Jag har aldrig sysslat med ponnisar, men har haft en del halvblod som jag fött upp och ridit in. Dem har jag påbörjat inridning på vid 2 års ålder, i den bemärkelsen att jag vant dem vid sadel och att ha min tyngd på ryggen (och ta några steg med mig på ryggen). Detta görs på våren då de blir 2 år, och sedan släpps de på långt sommarbete med jämngamla (från mitten av maj och så länge som vädret tillåter, någon gång i oktober tar jag hem dem igen).

Mina hästar har jag börjat bettvänja vid ett års ålder, och på senhösten det år de fyllt ett så börjar jag så smått tömköra dem. De "arbetas" (dvs, tömkörs, leds i träns eller liknande saker) ca 5-10 minuter ca 2-3ggr/vecka, och däremellan så går de i hagen med lekkamrater och får mkt tid med mig när jag borstar/pysslar med dem dagligen.

Varför inte???

Ju tidigare man börjar hantera hästen (hantera = borsta, leda, kratsa hovar osv) desto lättare får man det när hästen blir äldre och det är dags att börja "på allvar" med den. För mig handlar det om att göra kontakten med människan som en så naturlig del som möjligt för hästen redan från start, för att på så sätt tidigt bygga upp ett förtroende mellan häst och människa. Om man sakta, och redan från start, vänjer hästen vid att man då och då lugnt introducerar nya saker i vardagen för den (grimma, träns/bett, sadel, tömkörning osv osv) så blir det inte "allt på en gång" för hästen när det väl är dags att börja den "riktiga" utbildningen.

inte ens hantera den vid 2 års ålder?
en sådan unghäst skulle jag inte vilja köpa som varit ohanterad!

redan när vår fölunge kom till världens så fick han lära sig att bli borstad, kratsa hovar och som 1 åring stå fast på stallgång, bli lämnad ensam i stallet osv...tycker det hör till "vett och etikett"

I den annonsen jag såg så var ponnyn riden i skritt och trav 3 ggr ca 15 minuter.

JO att man bettvänjer och sadelvänjer ganska tidigt det är jag helt med på det har jag som jag skrev högre upp gjort med mina hästar jag ridit in. Då är du och jag ganska lika vid 1½-2 år ungefär beroende på hästen som individ har jag börjat tömköra.

inte ens hantera den vid 2 års ålder?
en sådan unghäst skulle jag inte vilja köpa som varit ohanterad!

Fast är dom uppfödda i flock fostras dom väldigt bra av varandra och det brukar inte vara några problem att börja med dom som 3åringar. Naturligtvis har man då kontakt med dom under tiden, går ut i hagen/lösdriften och pratar, kliar, tar på grimma och leder några steg, tar in och verkar när det behövs osv, men inte mycket mer än så.
Har inte upplevt att dom blir skygga eller svåra av sådan uppväxt, snarare tvärtom...dom brukar vara väldigt nyfikna och vill krypa ner i fickan på en när man kommer ;)
(fast det kanske inte var detta du menade med ohanterad?)

jag har iof fått såna unghästar som varit helt ohanterade i sådan ålder och jag tycker dom varit ganska jobbiga att ha och göra med om vi jämför mot dom som blivit hanterade redan från tidig ålder. (ja sedan finns det olika individer såklart...)

om hästarna fostras i flock och bara hanteras i hagen ibland ända tills dom är 3 år, hur roliga är dom då för tex hovslagare? eller om man måste lägga sjukbeslag/få besök av veterinären o dylikt? eller om man tex måste lasta hästen och åka ensam till ex en klinik? sociala förstår jag att dom kan vara i en hage och endast få kontakt i hagen...men det är ju ändå inte detsamma som "grundhantering".

Jag börjar så smått med mina tvååringar beroende på mognad fysiskt och psykiskt. Just nu har jag ett sto fött 08 som är stor och välväxt, visar tydligt att hon vill göra saker med mig. Hon kan i dagsläget stå uppbunden på stallgången, bli ledd i grimma samt har haft bett i munnen. Har även haft elastisk gjord runt magen och är lite hängd på under vintern.
Planen för sommaren är att hon skall kunna tömköras samt ha sadel och innan vintern vara sutten på. Sen får hon vila till våren då riktig inridning tar vid. Det beror mycket på individ när man kan börja med dem. Jag har t.e.x en vallack f 05 som var sen i sin utveckling. Han satts in som treåring, fick vila till året efter och reds förra sommaren utan krav i alla gångarter. I år har jag kunnat ställa högre krav i traven, men galopparbetet får jag vänta lite med då han är stor och storgalopperad.
Man ska inte ha för bråttom.

Tja...vi tog in och verkade, chippade och avmaskade ett sånt litet gäng för nån månad sen, och både hovis och vet tyckte faktiskt dom var trevliga att ha att göra med.
Har även börjat jobba med några av dom inför inridning, och även det funkar bra. Grejen är ju att när dom blivit fostrade i flock är det en självklarhet för dom att följa en ledare.
Fast visst, kanske är dom lite bängligare än om man vant dom tidigt...men jag tror inte själva inridningsprocessen tar längre tid för det.

under en tid red jag ett sto ganska mycket, stoet hade ett föl. personen som satt fölet till världen tröttnade på hästar och både stoet och fölet blev bara stående..
Ingen hantering för 5 öre..
Inte förens jag började komma dit.. Fölet var d 2-3 år gammal och totalt ohanterat, man hade endast tagit henne ut och in ur hagen7stallet..
Jag började så smått att hantera henne och som ni säger det var inte speciellt roligt att hantera en sådan stor och stark häst...
Hovslagaren börjades ta dit och det var alltid en massa problem.. slutade oftast med att de fick bremsa henne.. vilket såg hemskt ut!

Nu är hästen inriden(idag 6 år gammal) och har varit inriden i ca 12 månader.. Vilket INTE har varit en lätt sak att göra.. Nu är det inte jag som ridit in henne.. vad jag hört har det gått ganska "hårt" till.. fram spöad och liknade..

Själv har jag en unghäst som är hanterad sedan han kom ut ur livmodern.. dagligen ut och intagen ur stall och hagen.. Jag köpte han som 1 åring och började redan då hantera han..
Så att hantera redan från början tror jag personligen är A och O.. Då jag sett båda sidorna..
Det behöver inte vara avancerade saker..

nej det tycker jag inte är okej. hästar ska inte belastas inna deras skelett är färdigvuxit! inte konstigt att så många hästar döms ut i ung ålder med denna hets efter att visas på 3 års, unghästchampionat osv.

vill man ha en hållbar häst så väntar man...

Är det verkligen vanligt att man har påbörjat inridningen på en 2 årig ponny? Eller är det vanligt att man gör det precis som med stora hästar för att det ska bli klart till någon kvalitet eller så?

Nej, inte här i alla fall. Man kan vänja dem vid sadel och tömköra 2:åringar, det är lagom, samt kanske hänga på dem innan de vilar. Inridningen sker när de fyller tre. Det låter både onödligt och dumt att rida på en tvååring...det sliter bara. :(

Jag kan tycka det är okej om man vet vad man håller på med och tar det varsamt.
Det är ju inte så att man börjar rida hästarna vid 2 års ålder för att sedan träna dem konstant resten av livet..

När man börjar rida in hästarna vid 2½ års ålder handlar det ju om att lära dem stanna och starta iprincip, ingen mer avancerad träning än så.
Sen ställer man av dem några månader, lär dem det grundläggande för 3 års, för att sen ställa av dem igen.
Det handar ju inte om träning eller något spec. ansträngande för hästen utan det handlar ju bara om att lära dem det grundläggande och börja stärka hästen.

Det är när man går för fort fram - oavsett ålder på hästen - som hästen tar skada av det.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
15 605
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024