På vilket sätt får man skydda sina saker!?

Lycanthrope

Trådstartare
Mot pinkande katter!?
Mina föräldrar bor i radhus område (där jag är uppvuxen) och det är många lösa katter där överallt! Det bråkas hela nätterna och tjuter, och dessutom kissar de hejvilt.
De bajsar i sandlådorna där barnen leker och försöker ibland förfölja in i huset.
Och kissar på sittdynor som man gärna vill ha ute på sommaren.

Vad får man göra åt detta!?
För jag tycker inte man ska behöva ha det så!

Sv: På vilket sätt får man skydda sina saker!?

Ha en dynlåda och lägg dynorna där när de inte används. Skyddar ju dom mot regn och mot att bli solblekta också.

Det finns billiga dynboxar för ca 275-350:-.

/kt

Sätt ut lappar med utrag ur lagboken.
Kräv grannarna med utegående katter på ersättning.
Nog för att man kan skydda sina egna grejer så gott det går men man ska inte behöva det! Det finns få saker jag stör mig mer på än uterännande katter som ställer till.

Min familj hade problem med det när vi bodde i villa. Det luktade alltid katturin när solen låg på vår altan. De kissade sönder dynor, grävde upp landen och bajsade i sandlådor.

Håller med. Har själv bott i hyresradhus där det fanns en regel för alla hyresgäster att katter och hundar ska hållas under uppsikt. Inte många katter var under uppsikt.
Kunde inte ha fönster öppna för de stank kattpiss utanför. Kunde inte heller ha fönster eller dörrar öppna på sommaren för då kom det in katter direkt. Eftersom jag hade tamråttor så fick vi stänga in oss själva.
Sittdynorna till trädgårdsmöblerna var nedpissade.
Grillen blev sönderpissad.
Lekplatsen var full med skit och det stank= gick inte att använda.
Vissa katter attackerade både barn och hundar. Min hund tex fick ett djupt skärsår över nosen när en ilsken katt hoppade ut från en buske vi passerade.

Det värsta var väl när vi fick rivmärken i lacken på bilen. Blev många tusen i avdrag när vi sålde den bilen sen.

För att inte tala om alla stackars fåglar och smådjur som får dö helt i onödan. :mad:
Nä, jag tycker att det är väldigt ansvarlöst att ha lösa katter. Har själv kört på en och varit nära att köra över en annan. Det var hemskt.

Tyvärr finns det nog inget att göra. Vi själva försökte prata med hyresvärden och vi tog upp det på möten. Filmade katterna och visste precis vilka katter som gjort vad men ägarna ville inte ta ansvar.

Ha en dynlåda och lägg dynorna där när de inte används. Skyddar ju dom mot regn och mot att bli solblekta också.

Det finns billiga dynboxar för ca 275-350:-.

/kt

Vill man ha sina dynor framme så ska man väl få ha det utan att de förstörs!?

Jag kommer nog ta tillfånga katter utan halsband och lämna till polisen eller något. De som har halsband kommer jag kontakta ägaren och jävla anamma.

Sätt ut lappar med utrag ur lagboken.
Kräv grannarna med utegående katter på ersättning.
Nog för att man kan skydda sina egna grejer så gott det går men man ska inte behöva det! Det finns få saker jag stör mig mer på än uterännande katter som ställer till.

Min familj hade problem med det när vi bodde i villa. Det luktade alltid katturin när solen låg på vår altan. De kissade sönder dynor, grävde upp landen och bajsade i sandlådor.

Ska göra det.

Helt sjuk att det ska få vara såhär.

Jo men dynorna blir faktiskt förstörda ändå - av väder och vind om man inte tar in dom, oavsett om det finns katter eller ej som springer och "vandaliserar". En dynlåda förlänger dynornas livslängd med flera år.

Dessutom kan ju en dynlåda skydda dynorna MEDANS ni arbetar på att minska kattproblemet i området.

/KT

Jag kommer nog ta tillfånga katter utan halsband och lämna till polisen eller något. De som har halsband kommer jag kontakta ägaren och jävla anamma.

Problemet är att du troligen inte kommer nånstans med detta om du inte kan visa upp film på att det är just deras katt som förstört. Lagarna till trots, det finns domar som visar på att det är naturligt för katten att vara ute utan uppsikt och så länge inte markägaren sagt nej så kan det vara svårt att få ut nått av det. Ska du ha ut ersättning så måste du som sagt kunna bevisa, det räcker troligen inte med ord mot ord.
Polisen kommer med all säkerhet inte ta emot katterna heller.

Måste tillägga att jag liksom Reykur är emot utekatter i tätbebyggt område.

Jag pratade med kattägarna,var främst en okastrerad hankatt som gärna gick in i min lägenhet och markerade revir,efter flertal otrevliga svar från kattägaren att "stör du dig så kasterera den själv då" eller "jaha men han har också rätt att leva och jag kan inte ta in honom,då kissar han hos mig" sa jag något om att om hon var rädd om sin katt så fick hon bannemej se till att den aldrig visade sig hos mig igen annars skulle inte jag ansvara för vad som hände (givetvis skulle jag aldrig göra katten illa) Nåväl,katten omplacerades innom 3 dagar :devil::devil::devil:

Då hade jag slängt bort 10 000 för ny soffa,mattor,tapeter,samt veterinärräkningar till min egen katt som bodde hos mig men som aldrig skulle få för sig att sticka näsan utanför dörren mm

Här fångar hyresgästföreningen numera in ALLA katter,de som är chippade eller har halsband sparas och ägaren får lösa ut katten för några hundralappar, de som ingen hämtar avlivas (vi hade några kattkolonier ett tag) det avskräckte många kattägare att släppa katten vind för våg men några finns kvar tyvärr.

Här fångar hyresgästföreningen numera in ALLA katter,de som är chippade eller har halsband sparas och ägaren får lösa ut katten för några hundralappar, de som ingen hämtar avlivas (vi hade några kattkolonier ett tag) det avskräckte många kattägare att släppa katten vind för våg men några finns kvar tyvärr.

Vad bra! :bow:
Jag önskar dom kunde göra såna upprensningar i alla områden.

På djurskyddet, www.djurskyddet.se kan man beställa affischer om kastrering och sätta upp. Visst kan kastrerade katter också kissa på fel ställen ,men att de bråkar och tjuter om nätterna verkar som det är okastrerade katter. Men det kanska mest är kattägarna som är problemet,de som inte vill kastrera.
Kastrering skulle kunna medfölja att katterna slutar eller minskar med att kissa eller bajsa in revir.

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 643
Senast: Amaranthe
·
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat